Airport City, on November 7, 2019. Photo by Flash90

השב"כ מכחיש: "שיתפנו פעולה באופן מלא עם מח"ש בחקירת פרשת אום אל חיראן"

הודעה הכחשה חריגה ותוקפנית: "שב"כ לא סירב לאף בקשה של גורמי החקירה, לרבות בקשה לגביית עדויות עובדיו. ההיפך הוא הנכון. מגנים בתוקף כל ניסיון הזוי לייחס לארגון מניעים שאינם ממלכתיים, תוך שימוש ציני בפרשיות עבר, שבינן לבין מקרה זה אין כל אחיזה במציאות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בשב"כ מכישים את הדיווח כי ראש הארגון נדב ארגמן אסר על האחראי מטעם השב"כ לחקירת אירוע אום אל־חיראן להעיד בפני מח"ש: "על רקע פרסום הכוזב הבוקר ב"ישראל היום" – שירות הביטחון הכללי דוחה מכל וכל את הטענה השקרית לפיה ראש השב"כ אסר על ה"גורם המוביל בחקירת האירוע" באום אל חיראן "להופיע בפני מח"ש", נמסר בתגובה חריגה של הארגון.

"שירות הביטחון הכללי שיתף פעולה באופן מלא עם המחלקה לחקירות שוטרים, אשר חקרה את האירוע והיא זו שקבעה מה הן הפעולות הנדרשות לביצוע במסגרת החקירה. במסגרת זו העביר השירות למח"ש את כל המידע הרלוונטי וכן, בהתאם לדרישת מח"ש, עובדי שב"כ שפעלו בזירת האירוע מסרו עדות במהלך החקירה".

"נשוב ונבהיר, שירות הביטחון הכללי לא סירב לאף בקשה של גורמי החקירה, לרבות בקשה לגביית עדויות עובדיו. ההיפך הוא הנכון. שירות הביטחון הכללי מגנה בתוקף כל ניסיון הזוי לייחס לארגון מניעים שאינם ממלכתיים, תוך שימוש ציני בפרשיות עבר, שבינן לבין מקרה זה אין כל אחיזה במציאות".

"אנו דוחים בשאט נפש כל ניסיון הכפשה, אשר עומד בסתירה לערכי השירות, בראשם ערך הממלכתיות. שירות הביטחון הכללי פעל וימשיך לפעול בהתאם לסמכויותיו, תפקידיו וערכיו – הכל על מנת לממש את ייעודו בחוק – ואת זה בלבד", לשון ההודעה החריפה.

ב'ישראל היום' דווח הבוקר כי ראש השב"כ נדב ארגמן אסר על האחראי מטעם השב"כ לחקירת אירוע אום אל-חיראן להעיד בפני מח"ש. זאת, על רקע מסקנתו הנחרצת כי יעקוב אבו אל-קיעאן לא היה מחבל וכי אירוע הדריסה שבו מת השוטר ארז (עמדי) לוי, לא היה פיגוע. בכך, נפגעה חקירת מח"ש בנושא באופן משמעותי, היות שהגורם המקצועי הבלעדי מטעם השב"כ דמות בכירה שהיתה אחראית על כל מחוז הנגב, בדרגה המקבילה לתת אלוף לא הופיע בפניהם ולא מסר את המידע שברשותו.

כזכור, בדצמבר 2017 ,כשנה לאחר האירוע באום אל-חיראן, שבו נהרגו השוטר ארז (עמדי) לוי ותושב המקום יעקוב אבו אל-קיעאן, פרסמנו ב"ישראל היום" על פי מידע פנימי שהגיע לידינו, כי עוד בליל האירוע עצמו עמדת השב"כ שהוצגה למפכ"ל קבעה כי אבו אל-קיעאן לא היה מחבל וכי יש לסווג את האירוע כתאונה מבצעית. גורמי השב"כ הבכירים שהוקפצו לאירוע חקרו בשטח את השוטרים, את בני המשפחה וכן גורמים אחרים בזירה. מסקנתם היתה חד משמעית: אין אינדיקציה לכוונות טרור ולא לקשר עם דאעש. מסקנות אלו נמסרו בזמן אמת למשטרה.

על פי הדיווח, לאחר שנמסרו המסקנות למשטרה, הגיעה קריאה בהולה לגורמים בשב"כ מהמפכ"ל אלשיך: בואו בדחיפות למטה הארצי. מדובר היה בשעות הבוקר של 18 בינואר, שעות רבות לפני הלוויית השוטר ארז עמדי לוי ז"ל, שבה הכריז אלשיך על קשר כביכול בין הדורס יעקב אבו אל- קיעאן לדאעש. כשהגיעו הגורמים למפכ"ל, ציפתה להם הפתעה: צמרת המשטרה התכנסה כדי לקבוע כיצד להתייחס לאירוע. המפכ"ל, כך נודע ל'ישראל היום', אמר במעמד כולם לגורמי השב"כ כי האירוע היה פיגוע שמאחוריו עומד דאעש. הגורמים נותרו בשלהם: מה שדיווחנו הוא האמת, מדובר בתאונה. "מותר להגיד 'מצטערים, טעינו', אמרו למפכ"ל, 'לא מתים מזה'".

בדיווח נטען כי לא רק שעמדת הגורם המקצועי בשטח שערך את החקירה נדחתה על ידי המפכ"ל אלשיך, אלא שבכירי השב"כ, ובראשם ראש השירות נדב ארגמן עצמו, מנעו ממנו בהמשך להופיע ולהעיד בפני מח"ש. יתרה מכך, כפי שנודע לנו, דו"ח האירוע שקבע שלא מדובר בפיגוע הגיע לשולחנו של ראש המרחב, שהיה אז מאיר בן שבת, המכהן היום כראש המל"ל. בן שבת לא חתם על הדו"ח, והוא נותר מוגדר כ"אירוע בבדיקה", אף על פי שלא נמשכו הבדיקות בנושא. בן שבת שמע גורמים אחרים בשירות, ובסופו של דבר העביר דו"ח שבו סיכם כי אין בידיו לקבוע מסמרות בנושא.

בהחלטה המסכמת של מח"ש בפרשה, במאי 2018 ,שבה הוחלט לא להעמיד לדין את השוטרים שירו באבו אל-קיעאן, הוזכרה עמדתו: "שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר, תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה פיגוע אם לאו".

כזכור, בטרם מונה למפכ"ל המשטרה, כיהן רוני אלשיך כסגן ראש השב"כ. גורם המכיר את הנעשה אמר: "זה פשוט הזוי. בכירי השב"כ מגינים על החבר שלהם. כמו בפרשת קו 300. העלימו את חוות הדעת שקבעה שזה לא פיגוע. מח"ש לא היו מודעים לקיומו! אני לא יודע איך הם יכולים לישון בלילה". כאמור, בשב"כ מכישים לחלוטין את הדיווח ותקפו אתו בחריפות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture