בדרך לסגר בחגים? קבינט הקורונה יתכנס היום – יוצגו 4 חלופות להגבלות

ההתלבטות היא בין חלופה של "ריסון מהודק" הכוללת עוצר רק בימי החג, לבין חלופה של סגר הכולל עוצר לכל תקופת החגים. שר הבריאות תומך בהטלת סגר כללי על כל המדינה, הפרויקטור מעדיף החמרה בהגבלות. החשש: בתי החולים יגיעו לסף הספיקה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

קבינט הקורונה יתכנס היום (חמישי) כדי לדון באפשרות של הטלת סגר כללי או הגבלות מחמירות במהלך חודש תשרי. לקראת הדיון התבקש פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להכין תוכנית מעשית לסגר – לעת עתה בתור אחת האופציות העומדות על הפרק. השרים ידונו בכמה חלופות, בהם תכנית "ריסון מהודק" עם עוצר בימי חג בלבד וסגירה חלקית של מוסדות החינוך ובתי העסק.

שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי המליצו אמש (רביעי) במהלך ישיבה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל החלטה בקבינט הקורונה על הגבלות משמעותיות בכל הארץ, בהקדם האפשרי. בדיון הציגו אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ארבעה תרחישים אפשריים, בהם עוצר קבוע לכל תקופת החגים, עוצר בימי החג בלבד, עוצר חלקי או יישום של תוכנית הרמזור במתכונת מהודקת.

בתרחיש של עוצר בימי החג בלבד, ההגבלות יפעלו בדומה לליל הסדר: מערב החג ועד צאתו. אסור יהיה להתרחק יותר מ-500 מטרים מהבית בראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה. ביתר הימים, מערכת החינוך תפעל רק בכיתות א'-ד'. מגבלת ההתקהלות תעמוד על עד 10 בני אדם במקום סגור ו-20 במקום פתוח. מסעדות, עסקי תיירות פנים והמגזר הציבורי לא יפעלו, ומקומות עבודה שלא מקבלים קהל יישארו פתוחים.

לפי האפשרות השנייה, יוטל סגר מרוכך, החל מלפני ראש השנה ולמשך שלושה שבועות. במסגרתו יתאפשר מעבר מעיר לעיר למטרות עבודה או צרכים חיוניים. אך מקומות עבודה יצומצמו ל-30% מהעובדים. באפשרות השלישית תהיה הימנעות מסגר כולל. יימשך העוצר הלילי על 40 היישובים האדומים ובמקביל יתר היישובים בארץ יוכרזו ככתומים. לפי תכנית זו יוטלו הגבלות על התקהלויות אך ללא פגיעה במשק.

לפי האפשרות המחמירה ביותר, יוטל סגר מלא למשך שלושה שבועות החל מיום חמישי לפני ראש השנה. במסגרתו יהיה איסור מעבר מעיר לעיר והגבלת תנועה לעד 500 מטרים מהבית, בדומה לסגר שהוטל בליל הסדר. חלופה אחרת היתה סגר מרוכך יותר שיאסור רק על המעבר בין עיר לעיר. גמזו טען בישיבה שיש צורך ב"צעדים רוחביים" בכל הארץ.

בנוגע למתווה התפילות בבתי הכנסת, אחת האפשרויות היא הכרזה על המדינה כולה ככתומה. צעד שכזה יאפשר קיום תפילות של 50 איש בשטח פתוח ו-25 בשטח סגור. למרות זאת, יש גורמים שהתנגדו להצעה הזו בנימוק שהיא מקלה מדי. בכל אופן, עבור הכנת מתווה שכזה נדרשת עזרה רבה מצד הרשויות המקומיות ולכן הכוונה היא לבקש מראשי הערים להקצות בחגים מבנים עירוניים ומבני חינוך כדי להימנע מתפילות המוניות.

בתוך כך, בניגוד להערכתם בעבר, בכירי מערכת הבריאות מצדדים בצעדים דרמטיים וכלל ארציים כדי לעצור את המצוקה שבתי החולים נכנסים אליה. הם מעריכים כי רף 800 החולים במצב קשה שאותו הציגו בעבר – כבר מתרחש. שר הבריאות יולי אדלשטיין סיפר בדיון של בכירי מערכת הבריאות על שיחה שערך עם מנהלי בית החולים: "הם אומרים לי שהמצב קשה – וכי אין מנוס מהגבלות כלל ארציות".

ב'חדשות 12' דווח כי פרופ' גמזו אמנם מתכוון להמליץ על החמרת המגבלות בחגים, אבל הוא עדיין מתנגד לסגר מוחלט בחגים, בגלל שהוא הוא חושב שאפשר עדיין לנסות ולהוריד את נתוני התחלואה גם בלי האמצעי הקשה הזה, וגם בגלל שהמערך של החקירות האפידמילוגיות עוד לא מוכן, ויהיה מוכן רק בנובמבר. החשש הוא שאם מערך החקירות האפידמיולוגיות לא יהיה מוכן כבר ביציאה מהסגר – תועלתו של הסגר תהיה מוגבלת.

גורם במשרד הבריאות שצוטט ב'ישראל היום' אמר כי "נקודת המוצא היא שבמדינה שלנו אי אפשר ללכת בין הטיפות ויש צורך במגבלות אחידות". הגורם הוסיף כי "גם הסגרים הליליים לא עובדים מספיק מכיוון שאין אכיפה. המסר שעלה בשיחה עם מנהלי בתי החולים היה שהמערכת מתחילה להיות באי-ספיקה וכי יש צורך להטיל סגר כמה שיותר מהר כדי להוריד את מספר החולים הקשים לפני תחילת החורף".

ב'וואלה' דווח כי שר הביטחון בני גנץ ושר החלל והמדע יזהר שי אמרו כי הם סבורים שהצעדים עליהם הוחלט עד כה עדיין לא מוצו – במיוחד העוצר הלילה ב-40 יישובים והדגישו כי יש לתת זמן נוסף כדי לבחון את השפעת הצעדים הללו. מנגד, גנץ הדגיש כי הוא מבין את אזהרות מערכת הבריאות לגבי יכולת הספיקה של בתי החולים ולכן מוכן לשקול בכל זאת הטלת הגבלות נוספות.

"ברור לכולם שצריך לעשות מהלך משמעותי", אמר גורם בכיר במערכת הבריאות שצוטט ב'ווינט'. נתניהו לא קיבל החלטה בתום הדיון, וייתכן שגם מחר לא, במהלך קבינט הקורונה שצפוי להיות טעון. קיים סיכוי שבסופו של דבר יוחלט לשלב בין המודלים. נתניהו לא הביע עמדה ברורה בדיון והדגיש כי ההתייעצויות בנושא יימשכו מחר בישיבת קבינט הקורונה.

שר בכיר בממשלה שצוטט ב'מעריב' אמר כי "לצערנו, אנחנו בדרך לסגר. המספרים עולים. כל המאמצים שננקטו עד כה לא ממש עזרו, והזמן לקבלת ההחלטות אוזל והולך. ביום ראשון ראש הממשלה ימריא לארה"ב לכמה ימים, כך שנצטרך להתקדם די מהר עם ההחלטות בנושא. הקבינט יתחיל לדון במתווה הסגר שפרופ' גמזו יביא".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גמזו חי בסרט…כבר שבועות אנחנו שומעים את אותה תשובה, ובמקום למגר את זה, ולהוריד את התחלואה וכמות חולים. זה הולך ונהיה גרוע יותר… אין מנוס מסגר כללי..בעל תקופת החגים..
זה כבר 3500 חולים ליום…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture