Miriam Alster/Flash90

דרמה של הרגע האחרון: שר החוץ אשכנזי נתן לנתניהו ייפוי כוח לחתימה על ההסכם

דיווח: היועץ המשפטי לממשלה פנה במהלך הלילה לאשכנזי ועדכן אותו כי על פי החוק רק שר החוץ או שר אחר שקיבל ממנו ייפוי כוח רשאים לחתום על הסכמים מטעם מדינת ישראל. הבוקר חתם אשכנזי על הייפוי, רק אחרי שהובהר לו שההסכם לא ייכנס לתוקף רק אחרי אישור הממשלה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו המריא מישראל, התברר שהוא אינו מוסמך לחתום על ההסכם עם איחוד האמירויות – אלא אך ורק שר החוץ גבי אשכנזי שנשאר בארץ, כך נחשף על ידי דפנה ליאל ב'חדשות 12'. לדברי משפטנים, נוסח החלטת הממשלה מ-1951 קובע כי יש "לייפות כוחו של שר החוץ או מי שיתמנה על ידו לחתום בשם הממשלה על הסכמים ואמנות בין-לאומיים".

על פי הדיווח, כדי שנתניהו, שכאמור כבר היה אחרי ההמראה, יוכל לחתום על ההסכמים היו שתי אפשרויות: או שהממשלה תתכנס כדי להסמיך אותו – מה שלא היה אפשרי בלוח הזמנים – או ששר החוץ יסמיך אותו בעצמו. לנתניהו התברר שאין מנוס מלבד לבקש את ייפוי הכוח מאשכנזי, שנותר בארץ לאחר שראש הממשלה החליט שלא לצרף אותו לנסיעה.

בסופו של דבר משרד המשפטים פנה למשרד החוץ שפנה בתורו לאשכנזי, שחתם על ייפוי הכוח לנתניהו. אשכנזי חתם על המסמך לאחר שהובהר לו כי ההסכם עצמו עם איחוד האמירויות יכלול סעיף ושבו ייכתב שההסכם לא ייכנס לתוקף עד שיאושר בממשלת ישראל.

מנגד, בלשכת ראש הממשלה טוענים כי בדקו את הסוגיה מבעוד מועד. גורמים בפמליה מסרו שהיועצים המשפטיים דווקא קבעו כי נתניהו מוסמך לחתום על הסכמים בין-לאומיים ואילו שר החוץ מוסמך לחתום על החלטות שיש להם היבטים פנימיים. לדברי גורם בלשכה רק ברגע האחרון, כשהם כבר בארה"ב, נמסר להם שלפי מנדלבליט אין לנתניהו סמכות וזה באחריות שר החוץ.

גורמים בלשכה שצוטטו בדיווח מתחו ביקורת על הגורמים המשפטיים שלא התריעו בזמן אמת ואף מסרו חוות דעת אחרות. לדבריהם, נתניהו כן מוסמך לחתום, ואף עשה זאת בעבר. עם זאת, לאור חוות הדעת המשפטית הברורה, נתניהו פנה לאשכנזי לבקש את ייפוי הכח וזה כאמור ניתן לו בכפוף לכך שההחלטה תובא לממשלה.

כזכור, משרד ראש הממשלה התחייב אתמול כי ההסכם עם איחוד האמירויות הערביות יכלול סעיף לפיו הוא לא ייכנס לתוקף לאחר טקס החתימה בבית הלבן ביום שלישי הקרוב, אלא רק אחרי שיעבור הצבעה בממשלה – כך עולה ממכתב ששלחה היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד שלומית ברנע-פרגו. המכתב שוגר לעו"ד גלעד ברנע, שביקש הבהרות על כך שההסכם עדיין לא עלה לדיון בממשלה.

היועצת המשפטית מסרה את הדברים במסגרת תשובה למכתב שנשלח לראש הממשלה הממשלה, שר הביטחון, שר המשפטים, שר החוץ והיועץ המשפטי לממשלה. במסגרת המכתב, טען עורך הדין גלעד ברנע שההסכם מחייב את אישור הממשלה, וייתכן שאף את אישור הכנסת.

בתשובה של היועץ המשפטית שלומית ברנע פרגו, היא דחתה את הטענות והסבירה כי ההסכם למעשה לא ייכנס לתוקף עד לאישור הממשלה. "בהתאם למידע שנמסר לנו, בהסכם שמיועד לחתימה השבוע ייאמר מפורשות שהוא לא ייכנס לתוקף במועד חתימתו, והוא יובא לאישור הממשלה לצורך אישרורו", כתבה. "בנוסף, נמסר לנו כי לאור חשיבותו של ההסכם, בכוונת ראש הממשלה להציע לממשלה להביאו גם לאישור הכנסת".

המסמך עליו יחתום ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של בחריין יהיה "הצהרת שלום" כללית שרק תפתח את המשא ומתן על הסכם בין הצדדים. במקרה של האמירויות מדובר על "חוזה שלום" שיהיה מחייב הרבה יותר. עם זאת, ההסכם עם איחוד האמירויות צפוי להיות כללי, ולא לכלול מרכיבים שנויים במחלוקת כמו התייחסות לסיפוח, לפתרון שתי המדינות או לעסקאות נשק.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture