Tali Mayer/FLASH90

8 שנים אחרי: מאסר עולם למחבלים שרצחו חמישה ישראלים בפיגוע בבולגריה

בפיגוע נגד קבוצת ישראלים נפצעו יותר מ-30 איש. בדיון שנערך היום בבית המשפט ללא נוכחות המחבלים נגזרו מאסרי עולם על המחבלים מליאד פרח חסן אל' חאג' חסן. השניים ברחו מהמדינה, הוצא צו מעצר של האינטרפול. התובע הכללי הבולגרי: "חיזבאללה אחראי לפיגוע"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בית המשפט בבולגריה גזר היום (שני) מאסר עולם על מליאד פרח', בן 39, ועל חסן אל' חאג' חסן, בן 32, אזרחי אוסטרליה וקנדה ממוצא לבנוני שהורשעו במעורבות בהוצאתו אל הפועל של פיגוע הטרור הקטלני בנמל התעופה שבעיר הנופש בורגס הבולגרית לפני 8 שנים.

בפיגוע, שאירע ב-18 ביולי 2012, מחבל מתאבד התפוצץ באוטובוס שעמד במגרש החניה של נמל התעופה, בו שהו 42 תיירים מישראל באותה העת. שישה בני אדם נרצחו בפיגוע, בהם חמישה מהתיירים הישראלים ונהג ההסעות הבולגרי, ונפצעו יותר מ-30 איש.

מייד לאחר הפיגוע נמלטו השניים מבולגריה ונערך להם משפט ללא נוכחותם. שני המחבלים זוהו בתור מליד פראח, אזרח לבנוני-אוסטרלי בן 39, וחסן אל חאג' חסן, לבנוני-קנדי, בן 32. הם סייעו למחבל המתאבד, שזוהה בבדיקות DNA בתור מוחמד חסן אל-חוסייני, לבנוני בעל אזרחות צרפתית שהיה בן 23 בזמן הפיגוע.

גזר הדין נמסר בפני כ-15 עיתונאים שחבשו מסיכות בשל מגיפת הקורונה, והשופטת אדליה איוונובה אמרה כי פרטיו יימסרו בשלב מאוחר יותר. אחרי הפיגוע, האיחוד האירופי הגדיר את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ארגון טרור, אך ישראל וארצות הברית לוחצות עליו שלא להפריד בין הזרוע הצבאית לפוליטית. בשנה האחרונה ביטלו בריטניה, גרמניה וליטא את ההפרדה הזו.

כזכור, בפיגוע המחריד נהרגו אמיר מנשה ואיציק קולנגי, חברים בני 27 שנסעו יחד לנופש עם נשותיהם שנפצעו בפיגוע, מאור הרוש ואליאור פרייס, חברי ילדות בני 26 מעכו, וכוכבה שריקי, בת 42 מראשון לציון. אף ארגון לא נטל אחריות רשמית לביצוע הפיגוע, אולם בישראל הצביעו על כך שמי שעומד מאחוריו הוא ככל הנראה ארגון חיזבאללה שביקש לפגוע בישראלים מעבר לים מזה זמן רב. חקירה שערכה המועצה הבולגרית לביטחון לאומי תלתה אף היא את האשם בארגון הטרור הלבנוני.

השניים הגיעו לבולגריה דרך רומניה ביוני, חודש לפני הפיגוע, ועזבו בערב אותו היום. התביעה ביקשה להשית עליהם את העונש הקשה ביותר, אך מקום הימצאם לא ידוע והוצא להם צו מעצר של האינטרפול. עורכי דין שייצגו אותם בתיק יכולים לערער לבית המשפט העליון בתוך 15 יום.

ב'וואלה פורסם כי 'ז'אנט ז'ליזקובה, סניגורית ציבורית של חסן, אמרה כי הראיות שהציגה התביעה נגדו היו "נסיבתיות בלבד". עם זאת, התובעת בתיק, יבגניה שטרקלובה, אמרה כי הרכב המטען, רשיון הנהיגה האמריקני המזויף של השניים, המוצא הלבנוני שלהם וקשרי משפחה שלהם "מחברים בין הנאשמים והמתקפה לארגון הטרור חיזבאללה".

החקירה מצאה כי הרשיונות יוצרו על ידי אותה מדפסת באוניברסיטה בלבנון, והנאשמים קיבלו כסף מגורמים המקושרים לחיזבאללה. התובע הכללי של בולגריה, איוון גשב, אמר לאחרונה כי חיזבאללה היה אחראי לפיגוע "מבחינה לוגיסטית ופיננסית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture