צילום: יונתן סינדל / Flash90

השגריר פרידמן: "ייקח 7 שנים עד שהאמירויות יקבלו את מטוס F-35 הראשון"

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן התייחס במהלך ראיון שישודר עמו היום לדיווחים על מכירת מטוסי החמקן לישראל: "המומחים בישראל ובארה"ב דנים כיצד לשמר את היתרון האיכותי של ישראל". על החלת הריבונות: "מדובר בדחייה של החלת הריבונות, ולא בביטולה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן התייחס במהלך ראיון שישודר בוועידת ג'רוזלם פוסט לעסקה המתוכננת במסגרתה ארה"ב תמכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, ואמר: "ייקח כשבע שנים שאבו דאבי תקבל את המטוס הראשון". בהמשך דבריו טען: "המומחים בישראל ובארה"ב דנים כיצד לשמר את היתרון האיכותי של ישראל". בנוגע להחלת הריבונות אמר: "מדובר בדחייה של החלת הריבונות, ולא בביטולה".

אמש דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית ואיחוד האמירויות מקוות שייחתם הסכם ראשוני על מכירת מטוסי ה-F35, כאשר בכירים בממשל טראמפ בוחנים כיצד יהיה ניתן לנסח אותו, מבלי לפגוע ביתרון האסטרטגי של מדינת ישראל במזרח התיכון. גורמים המעורים בפרטי ההסכמים אמרו לסוכנות הידיעות: "היעד של הצדדים הוא להשיג מסמך כתוב עד החג הלאומי של איחוד האמירויות, שנחגג ב-2 בדצמבר".

כפי שידוע, כבר היום מוכרת ארצות הברית לממשלות זרות מטוסי חמקן שלא משתווים ברמתם לאלה שהיא מחזיקה – כך הסביר לסוכנות הידיעות בעל תפקיד בקונגרס וגורם המעורה בעסקאות מסוג זה.

דאג בירקלי, העומד בראש מכון מיטשל לחקר תעופה, הסביר: "מערכת המחשוב של המטוס מאפשרת למכור לישראל מטוס מתקדם יותר מאשר לאיחוד האמירויות. כשטייסים זרים מתאמנים בארצות הברית הם מקישים קוד בממשק, כל טייס מקבל מטוס שונה בהתאם להרשאותיו".

לאחר הפרסום בדבר העסקה אמש (שלישי) אמרו גורמים שונים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בוושינגטון בוחנים דרכים שבאמצעותם המכ"מים הישראלים יוכלו לזהות את מטוסי ה-F-35 של לוקהיד מרטין. ברויטרס ציינו כי לא ברור אם הדבר ייעשה על ידי שינויים במטוס או על ידי אספקת מכ"ם משופר לישראל.

שגרירות האמירויות בוושינגטון טרם הגיבה בנושא. והבית הלבן סירב להגיב. דוברת מטעם הפנטגון אמרה לרויטרס כי הוא לא מאשר או מגיב על עסקאות פוטנציאליות, עד שהן נשלחות לאישור הקונגרס.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, המריא מוקדם יותר השבוע לפגישות ביטחוניות בוושינגטון. במסגרת זו עתיד להיפגש גנץ עם מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר, ועם בכירים נוספים בפנטגון. גנץ ישוב לארץ ביום חמישי הקרוב לפנות בוקר.

בסרטון שפרסם טרם המראתו, אמר גנץ כי הוא יוצא לסדרה של פגישות חשובות מאוד לעתידה הביטחוני של מדינת ישראל. לצד זאת, הוסיף גנץ כי מערכת הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף ממשיכים לסייע לאזרחים במאבק בקורונה ובקטיעת שרשרת ההדבקה.

ב'ווינט' דווח כי בביקור ידון גנץ עם הבכירים האמריקנים בעיקר ב"חבילת פיצוי" לישראל בתמורה למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, במסגרת הסכם השלום. זאת, כדי לנסות להבטיח את היתרון הצבאי של ישראל במזרח התיכון. בימים האחרונים דן גנץ בנושא עם בכירי הצבא, בהם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.

לפי גורם המקורב לנושא, ישראל עשויה לדרוש הקדמה של קבלת ארבעת מטוסי התדלוק החדשים KC-46 "פגסוס" מתוצרת בואינג, במקום להמתין לייצור שלהם שיימשך כארבע שנים. זאת על חשבון "מנה" שהזמין הצבא האמריקני ונמצאת בתהליכי ייצור מתקדמים. במרץ השנה אישרה מחלקת המדינה למכור לישראל שמונה מטוסי תדלוק כאלה וציוד נלווה, בעלות של 2.4 מיליארד דולר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture