צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

החוק בדרך לאישור: הליכוד משך את ההצעה להגביל הפגנות גם אחרי הסגר

וועדת חוקה מכונסת כעת על מנת לאשר את ההסתייגויות להגבלת ההפגנות. במהלך הדיון נרשם עימות סוער בין חברי הכסת קרעי ואבידר. במקביל, מפגינים בשעה זו מול הכנסת מאות בני אדם הדורשים שלא לאסור כלל את קיומן של ההפגנות. במהלך העימותים נפצעה שוטרת

ועדת חוקה מתכנסת היום (שלישי) לישיבה נוספת לאישור ההגבלות על ההפגנות, והמשתתפים דנים האם וכיצד להתיר את קיומן של המחאות השונות בתקופת הקורונה. במהלך הדיון הודיע הליכוד כי הוא מסיר את כל ההסתייגויות שהגיש, כולל הדרישה להגביל את ההפגנות גם לאחר תום הסגר. ההחלטה צפויה לסלול את הדרך לאישור החוק. במקביל, מפגינים מתעמתים עם שוטרים ופקחים מול קריית הממשלה, במהלך העימותים שוטרת אחת נפצעה.

בהוראת לשכת ראש הממשלה משכו הבוקר חברי הליכוד את ההסתייגויות שהגישו על החוק להגבלת ההפגנות, הצעד הדרמטי הגיע לאחר ש-'כחול לבן' איימו שאם הליכוד לא יעשה כן – לא יאפשרו לחוק לעבור היום בכנסת. ההסתייגויות המרכזיות שהפריעו לכחול לבן ומנעו את קידום החוק להגבלת ההפגנות הן אלה שדרשו להגביל הפגנות גם לא בתקופת סגר מלא. עם זאת, הסתייגות דומה שהגישה חברת הכנסת איילת שקד מימינה, נותרה על השולחן.

הסתייגויות שמשכו חברי הליכוד היו הסתייגויות שהגישו חברי הכנסת שלמה קרעי, אסנת מארק ועמית הלוי, שביקשו להגביל עוד יותר את האפשרות לקיים הפגנה ולקבוע שגם בתקופה שבה אין סגר מלא ניתן יהיה להגביל את ההפגנות עד אלף מטר מהבית, ולא רק במצב שבו מוכרז על סגר מלא.

בשעה האחרונה הפילו חברי הוועדה את ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה נגד החוק שמגביל את ההפגנות. כמה הסתייגויות בודדות יועברו לוועדת הכנסת לבירור טענת "נושא חדש". לאחר הדיון בהן, הוועדה תחזור להצביע על סעיפי החוק עצמו.

הדיון מתקיים באווירה מתוחה במיוחד והוא הגיע לשיא אחרי שחבר הכנסת שלמה קרעי (ליכוד) אמר במהלך דיון לחבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו: "אתה ממריד ומסכן חיי אדם, אני הייתי עוצר אותך" – אבידר השיב: "אתה חבר במשפחת פשע, פושטק קטן".

הדיונים כעת בוועדה עוסקים בתיקון לחוק הסמכויות המיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה. החוק קובע בין היתר כי הממשלה רשאית להכריז על מצב חירום מיוחד ומסמיך אותה להגביל את היציאה מקום המגורים. התיקון המדובר קובע כי ניתן יהיה להגביל את היציאה ממקום המגורים גם לצורך הפגנה.

שר המשפטים אבי ניסנקורן הגיב: ‏"אנו שומרים על איזון בין המאבק על בריאות הציבור לבין זכויות האזרח. הנסיון המסוכן של הליכוד לאסור על זכות המחאה לכל אורך המשבר – כשל".

הגבלות התנועה על הפגנות יחולו רק במהלך סגר מלא. ברגע שירוככו המגבלות על המשק, יבוטלו מיד הגבלות התנועה על הפגנות ותפילות. רק ביחד ננצח את הנגיף".

ובמקביל לדיון מחוץ לכנסת מתקיימות הפגנות מחוץ בהשתתפות מאות בני אדם, הדורשים שלא לאסור כלל את זכות ההפגנה. במהלך שוטרים התעמתו עם מפגינים שניסו לתלות שלטים על הגדר של אחד ממשרדי הממשלה שמול הכנסת. מהמשטרה נמסר כי חשוד שתקף את אחת השוטרות באמצעות מקל ופצע אותה בפלג גופה התחתון ובידה עוכב לחקירה. בנוסף, יצאה שיירת מחאה של כלי רכב מלטרון והגיעה לירושלים, המטרה להקיף את הרחובות הסמוכים לכנסת. לאורך השיירה חילקה המשטרה קנסות לנהגים בגין עיכוב התנועה על סך 500 שקלים.

מארגוני המחאה השונים נמסר כי, "נתניהו עושה הכל כדי למנוע את ההפגנות בבלפור כי הן חושפות את השקרים שהוא מנסה להסתיר ואת העובדה שהוא אחראי למחדל הקורונה החמור. לא נעמוד מנגד כאשר הכנסת מחוקקת חוק אנטי דמוקרטי בשירות הנאשם. נעלה מחר לירושלים ונילחם על החופש והשיוויון".

בתוך כך, אמש נערכו הפגנות שיזמו אנשי מחאת "הדגלים השחורים" מול בתיהם של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין, שר החוץ גבי אשכנזי ויו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג. אנשי 'הדגלים השחורים' מסרו כי "כחול לבן תהפוך מחר רשמית לליכוד ב׳. גנץ ואשכנזי הבטיחו שני דברים בכניסתם לממשלה: טיפול בקורונה ושמירה על הדמוקרטיה".

"העברה של חקיקה שמאפשרת לראש ממשלה מושחת להפסיק את ההפגנות נגדו, יחד עם טיפול שהוא כישלון מוחלט בקורונה – שני אלה הם בגידה מוחלטת בבוחריהם ובבסיס הערכים על שמם הם נבחרו לכנסת. יש לגנץ ואשכנזי עוד זמן להתחרט ולא לחסל את הדמוקרטיה הישראלית – שיתעוררו. זה דבר שלא נשמע כמותו בדמוקרטיה – אומרים שזה בגלל הקורונה, אבל כולנו יודעים שזה נעשה בניגוד להמלצת אנשי המקצוע", נמסר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו