צילומים: משרדי החוץ הגרמני והישראלי

בן זאיד: "מודאגים מהטרור"; אשכנזי: "קורא לפלסטינים לשוב לשולחן המו"מ" • צפו

שר החוץ נפגש לראשונה עם מקבילו מהאמירויות בתיווך שר החוץ הגרמני. מאס: "תנאי להתגבר על משקעי העבר - שתי מדינות". בן זאיד: "רוצים שתהיה תקווה לישראלים ולפלסטינים". אשכנזי: "מקווה שכבר בקרוב נוכל לחתום על ההסכמים". דיווח: גרמניה עדכנה מראש את הפלסטינים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

שר החוץ גבי אשכנזי נפגש היום (שלישי) בברלין עם שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן-זאיד ועם שר החוץ של גרמניה הייקו מאס. זאת, לאחר שהשלושה ביקרו באנדרטה לזכר השואה בברלין. בסיום הפגישה, הם מסרו הצהרות לתקשורת בהן הביעו תקווה לשלום במזרח התיכון.

מאס אמר כי "הביקור באנדרטת השואה היה מרגש. הנכונות להתמודד יחד עם הפרק הנורא ביותר בהיסטוריה הוא לא דבר מובן מאליו, אך הוא מדגיש עד כמה אתם רציניים במאמציכם לשיתוף פעולה בילטראלי". לדבריו, "הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא צעד היסטורי. הוא מראה שדו-קיום בשלום במזרח התיכון הוא אפשרי ומספק הזדמנויות גדולות לחדשנות וחילופי תרבות בין החברות".

שר החוץ הגרמני הוסיף כי "צעד כזה מחייב אומץ רב ואנו מברכים אתכם על זה. סעודיה, שפתחה את שמיה לטיסות בין תל אביב לאבו דאבי, היא עוד צעד כזה. מדובר ביצירת מומנטום חדש שיאפשר להתגבר על משקעי העבר במזרח התיכון. תנאי מוקדם לכך הוא פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני בדמות שתי מדינות. יחד עם הפרטנרים שלנו באירופה, אנו מוכנים ללוות מתווה כזה אם הוא הצדדים ירצו בכך".

בן זאיד אמר גם הוא: "לפני שלושה עשורים אוחדה גרמניה, והיום אנו נפגשים כאן בברלין בתקווה שנוכל לכתוב שוב את ההיסטוריה. המזרח התיכון צועד לפרק חדש של חופש ושלום. איחוד האמירויות מחויבת, יחד עם שותפיה הישראלים והגרמנים, ללכת בדרך של שיתוף פעולה בתחום האנרגיה, המחקר והפיתוח".

"היחסים בין המדינות מצוינים, אך אנו עדיין מודאגים מהטרור. לעולם לא נקבל טרור, שנאה וקיצוניות. יש לנו אינטרס לשמור על יציבות האזור", הוסיף שר החוץ של איחוד האמירויות ואמר כי "לא נקבל לעולם טרור, הסתה וקיצוניות. אנחנו רוצים שתהיה תקווה לישראלים ולפלסטינים, כדי שיוכלו לעבוד יחדיו על פתרון שתי המדינות".

אשכנזי אמר כי "בפתח דבריי אני רוצה להודות בראש ובראשונה לידידי, שר החוץ, הייקו מאס, על היוזמה להזמין לכאן לברלין את, כבוד השר עבדאללה בן זייד ואותי, לפגישה המשותפת. הייקו, הזמנה זו היא עדות למאמציך הכנים לקדם את השלום, היציבות ושיתופי הפעולה האזוריים בין ישראל לשכנותיה. כולי הערכה לדיאלוג הפורה בינינו ובטוחני כי דיאלוג משותף זה יניב פירות מעשיים וממשיים לאיזור, ויסייע בפתרון הסוגיות והאתגרים הרבים העומדים בפנינו".

"עמיתי, כבוד שר החוץ, של איחוד האמירויות, חברי עבדאללה בן זייד, אני רוצה להודות לך באופן אישי, ובאמצעותך לנסיך הכתר, מוחמד בן זייד, לממשלתך ולמדינתך על התעוזה והחזון, ועל תרומתכם האדירה לקידום הסכם השלום ההיסטורי עם ישראל. הסכם השלום בינינו מביא עימו תקווה ובשורה גדולה לאזרחי שתי המדינות, לביטחון ולשלום במזרח התיכון. בנוסף, יסייעו ההסכמים ושיתופי הפעולה בין המדינות למאבק האזורי והעולמי של המדינות במגיפת הקורונה".

"ידידי", פנה אשכנזי לעמיתו מהאמירויות,, "אני שמח לפגוש אותך לראשונה, באופן אישי, אחרי שיחות רבות והחלפת מסרונים בטלפון. אני חייב לומר שעל אף הזמן הקצר, אני מרגיש שנרקמה בינינו חברות אישית ואני בטוח שפגישותינו הבאות יתקיימו במשרדינו בירושלים ואבו דאבי".

שר החוץ הזכיר בהתרגשות את הביקור המשותף בבאנדרטת השואה: "לפני מספר שעות קיימנו ביקור היסטורי באנדרטת השואה. היה זה עבורי ביקור מרגש , כנציג ממשלת ישראל, כמפקד הצבא הישראלי לשעבר, וכבן לניצול שואה. אל מול אנדרטת השואה, במקום בו שכנה מפקדתה הראשית של החיה הנאצית אשר גזרה גורלם של שישה מיליונים מבני עמי, עמדנו שלושתנו דוממים, שרי החוץ של ממשלת ישראל, ממשלת גרמניה ולראשונה בהיסטוריה, שר חוץ של מדינה ערבית, והבטחנו יחד – לזכור ולא לשכוח".

"כל אדם שמבקר כאן במקום הזה מבין מדוע ישראל חייבת להיות חזקה תמיד ולסמוך רק על עצמה ועל כוחנו על מנת להרחיק מלחמות ולקרב שלום. נוכחותנו כאן יחד, מסמלת עידן חדש. עידן של שלום, יציבות, שגשוג ותקווה. עידן בו נראה תיירים מהאמירויות מבקרים בחופשיות באתרים הקדושים לשלוש הדתות וכן נראה תיירים ואנשי עסקים ישראלים טסים ישירות לאמירויות".

אשכנזי התייחס לפגישות שנעכרו ואמר כי "לפני מספר דקות סיימנו פגישה טובה וחיובית במהלכה דנו בקידום סוגיות אסטרטגיות משותפות, הצורך לפעול במהרה לקידום יחסים מלאים. אני שמח שהצלחנו לקדם סוגיות חשובות בתחום הנפקת אשרות, הקמת השגרירויות והסדרי התעופה בין המדינות, ואני מקווה שכבר בקרוב נוכל לחתום על ההסכמים החשובים בנושאים אלו ובנושאים אחרים נוספים".

"היציבות הביטחונית באזור והברית בין המדינות הן אינטרס אזורי ועולמי משותף לכולנו. הסכמים אלו בין המדינות הוא תוצר של פעילות דיפלומטית, ושיח משותף רב שנים, בהובלת משרד החוץ, שהניחו את היסודות להסכם השלום בין המדינות. ומעל הכל, ללא שיח ישיר וללא מנהיגות אמיצה – אין ולא יכול להיות שלום בין עמים".

על הנושא הפלסטיני אמר כי "הדרך היחידה לפתרון של שלום, צדק, וביטחון מושגים באמצעות צעדים דו-צדדיים בוני אמון וכבוד הדדי. אני קורא בהזדמנות זו לפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן. ככל שנדחה את הדיונים ואת המשא ומתן ביננו על מנת להגיע להסכמים – כך אנו מעבירים לדורות הבאים מציאות קשה ומורכבת".

"אחנא ג'מיעאן אוולאד אבראהים ומכתוב עלינא נעיש בסלאם. אנו כולנו בני אברהם ונגזר עלינו לחיות בשלום. אינשאללה ואמן", חתם שר החוץ הישראלי את דבריו במסיבת העיתונאים המשותפת עם שר החוץ הגרמני ושר החוץ מאיחוד האמירויות.

ב'כאן חדשות' דווח כי גרמניה עדכנה מראש את הפלסטינים במפגש המשולש בברלין בו לקחו חלק ישראל ואיחוד האמירויות, ושאלה אותם אם יש דבר שהם מעוניינים שיעלה על שולחן הדיונים. הפלסטינים לא ביקשו להעביר מסר.

עוד דווח כי ההכנות למפגש החלו לפני כשלושה שבועות, במהלך שיחות שקיים שר החוץ של גרמניה עם שר החוץ האמירתי ושר החוץ גבי אשכנזי. אשכנזי הבין שהשניים מעוניינים לקיים מפגש אך שלא ניתן לקיימו כעת בירושלים או האמירויות, ולכן הציע את ברלין. עוד נודע, כי מי שיזם את הסיור באנדרטת לזכר היהודים שנרצחו בשואה הם האמירתים. מדובר בגורם הרשמי הערבי הבכיר ביותר שמגיע למקום.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture