צילום: משרד החוץ הרוסי

אחרי שבועיים של לחימה: ארמניה ואזרבייג'ן סיכמו על הפסקת אש בתיווך רוסיה

בתיווך רוסיה הסכימו ארמניה ואזרבייג'ן להפסיק את הלחימה, עבור חילופי שבויים ופתיחה במו"מ ליישוב הסכסוך על מובלעת נגורנו קרבאך. שר החוץ הרוסי הביע תקווה שהפסקת האש תסלול דרך ליישוב הסכסוך. כשעתיים לאחר מכן - דיווחו ארמניה ואזרבייג'ן על הפרות הדדיות של ההסכם

שרי החוץ של ארמניה ואזרבייג'אן הודיעו כי הגיעו להסכם על הפסקת אש בחבל נגורנו־קרבאך, שייכנס לתוקף היום (שבת) ב-12 בצוהריים. לדברי השרים, הפסקת האש נועדה לחילופי שבויים ולטיפול במתים. ההכרזה על הפסקת אש באה לאחר עשר שעות של דיונים בין הצדדים שנערכו במוסקבה, בחסותו של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב.

לברוב אמר כי הפסקת האש צריכה לסלול דרך לשיחות על יישוב הסכסוך. הוא הוסיף כי ועד הצלב האדום הבינלאומי ישמש כמתווך במבצע ההומניטרי להחלפת האסירים והגופות. אם הפסקת האש תחזיק לאורך זמן, יהיה זה הישג דיפלומטי אדיר עבור רוסיה, המתחזקת הסכם ביטחוני עם ארמניה ומטפחת קשרים חמים עם אזרבייג'ן.

כשעה בלבד לאחר כניסת ההסכם לתוקפו, דיווחו כלי התקשורת באירופה על דיווחים אודות הפרות הדדיות של ההסכם שהתגבש. דובר משרד הביטחון הארמני אמר כי אזרבייג'ן תקפה באזור שמכונה קרקמבלי בשעה 12:05. יצוין כי לפני כניסת ההסכם לתוקף, שני הצדדים האשימו זה את זה בשימוש באזרחים כמגן אנושי.

סבב הלחימה בנגורנו קרבאך פרץ לפני כשבועיים, ב-27 בספטמבר. בקרבות נלחמו מצד אחד אזרבייג'ן השיעית, ומצד שני הכוחות הארמניים במובלעת, שהשליטה עליה נמצאת במחלוקת כבר עשרות שנים. שני הצדדים מאשימים זה את זה בחידוש הלחימה. הסבב האחרון הוא הקשה ביותר מאז הפסקת האש שסיימה את המלחמה ב-1994. יותר מ-300 נהרגו בסבב הנוכחי.

למעלה מ-70,000 פליטים נמלטו מחבל נגורנו קרבך, כמעט שליש מאוכלוסייתו, בשל ההפגזות האזריות על מרכזי האוכלוסייה. הארמנים מצידם שיגרו טילים בליסטיים לעבר שתיים מהערים הגדולות ביותר באזרבייג'ן וגרמו נזק לתשתיות, הרגו אזרחים והרסו מבני מגורים.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו