צילום: דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

בצל המתיחות בקואליציה: היום ייפתח מושב החורף של הכנסת

בפתח בישיבה החגיגית ישאו דברים נשיא המדינה ריבלין, רה"מ נתניהו ויו"ר האופוזיציה לפיד. בישיבה תשתתף גם נשיאת ביהמ"ש העליון חיות. מייד לאחר הנאומים תעלה סיעת יש עתיד תל"ם הצעת אי אמון קונסטרוקטיבי שמבקשת למנות את לפיד כרה"מ, להצעה אין סיכוי לעבור

מושב החורף של הכנסת ייפתח היום (שני) אחר הצהריים, וברקע ההערכות על פיזור הכנסת ה-23 בסוף השנה הנוכחית. הישיבה החגיגית תיערך בהשתתפות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וחברי הכנסת, לא יגיעו אורחים או מוזמנים בשל מגבלות הקורונה.

יצוין כי הכנסת ה-23 לא קידמה עד כה חקיקה פרטית מלבד בנושאים הקשורים בהתמודדות עם הקורונה, ובשל המחלוקות הפוליטיות בין הליכוד לכחול לבן, ועדת השרים לענייני חקיקה מושבתת כבר תקופה ארוכה. גם רפורמות שקיבלו את הסכמת שתי המפלגות המרכזיות, נותרו בינתיים על המדף.

מושב החורף ייפתח בנאום של נשיא המדינה ראובן ריבלין, בהודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על פעילות הממשלה בתקופה שחלפה מאז המושב הקודם ועל תוכניות הממשלה למושב הקרוב, ובנאום ראש האופוזיציה לפיד. כדי לשמור על הכללים, הוחלט להרחיק את דוכן הנואמים שני מטרים ממקום מושבו של הנשיא. בתום הישיבה יפורק הדוכן המיוחד ובמת הנשיאות תחזור לקדמותה. בכנסת צופים דיון סוער במיוחד, על רקע היחסים הרעועים בתוך הקואליציה והטענות על ניהולה הכושל של הממשלה את המשבר הכלכלי והבריאותי בצל מגיפת הקורונה.


צילומי ההכנות אמש לפתיחת מושב החורף של הכנסת – דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

מייד לאחר מכן יקיימו דיונים במליאה על ארבע הצעת אי־אמון בממשלה אותן הגישו סיעות יש עתיד־תל"ם, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו וימינה ומרצ. בסיעת יש עתיד־תל"ם ניהלו בשבוע האחרון קמפיין בניסיון לשכנע את ראשי כחול לבן לתמוך באי־אמון קונסטרוקטיבי, שיאפשר, בתמיכת 61 חברי כנסת, להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית בלי ללכת לבחירות, אולם להצעה אין כל סיכוי. לפי ההצעה, יאיר לפיד (יש עתיד) יהיה ראש הממשלה החלופי ברוטציה עם בני גנץ, אולם בכחול לבן לא מתכוונים לתמוך בהצעה וכך גם הוחלט בסיעת דרך ארץ ובימינה.

הקרב המרכזי במושב הקרוב צפוי לעסוק בתקציב המדינה לשנת 2021. בכחול לבן העלו בשבוע שעבר מחדש את הדרישה לקדם את התקציב לשנה הבאה עד סוף דצמבר, אך בליכוד מתנגדים לכך. לפי ההסכם הקואליציוני בעת הקמת ממשלת האחדות בראשות נתניהו-גנץ, סוכם להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2020-2021, אך לאחר הקמת הממשלה נתניהו חזר בו והחל לדרוש פיצול לשני תקציבים – בעיקר כדי לשמור על מה שמכונה "נקודת היציאה", שתאפשר לו לצאת לבחירות לפני מועד העברת הרוטציה לראש הממשלה החליפי בני גנץ בנובמבר 2021.

המחלוקת בנושא איימה לפרק את הממשלה ולהביא לבחירות, ובסוף הסתיימה ללא הכרעה: במקום להעביר תקציב חד שנתי או דו שנתי, הכנסת אישרה באוגוסט את המשך העבודה על בסיס תקציב המשכי. לפי חוק הארכת מועד אישור התקציב, עד 23 בדצמבר הממשלה צריכה להעביר את תקציב 2020, למרות שיישאר רק שבוע אחד לאותה שנה, ואם לא – הכנסת תתפזר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו