Nati Shohat/Flash90

דיון סוער בכנסת: "המשטרה גיבורה על ילדים כדי לסכסך בתוך המגזרים"

יו"ר ועדת הפנים: "המשטרה משתמשת בפרקטיקות שמלהיטות ומלבות את האש בשטח - כליאת המפגינים בשטח צר למשך שעות רבות, ומעצר פעילים מרכזיים עוד לפני שההפגנה החלה: יו"ר ועדת ביקור המדינה: "אי אפשר לנתק את זה מהסיטואציה שאין מפכ״ל קבוע למשטרה כבר שנתיים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"אנחנו בעיצומו של משבר אמון קריטי בין האזרחים לבין רשויות המדינה, והמשבר הזה מייצר סיטואציות בלתי אפשריות לכל הצדדים", פתחה יו"ר ועדת הפנים ח"כ מיקי חיימוביץ' דיון משותף עם הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח, על נהלי עבודת המשטרה בהפגנות.

"מטרת הדיון הזה היא לייצר תיקון, ולא ליצור עוד כאוס. מצד אחד המשטרה מנסה להכיל את ההפגנות, ומהצד השני משתמשת בפרקטיקות שרק מלהיטות ומלבות את האש בשטח – החל מהקטלינג – כליאת המפגינים בשטח צר ולמשך שעות רבות, דרך מעצר של פעילים מרכזיים במחאה עוד לפני שההפגנה החלה.

למרות המצב הבלתי אפשרי שהדרג הפוליטי דחק אליו את המשטרה, ולמרות הלחץ הגדול שמופעל, אני מאמינה שבכירי המשטרה מחויבים בראש ובראשונה לעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, ויודעת מניסיון הדיונים הקודמים בוועדה שהמשטרה יודעת להפיק לקחים, להזיז הצידה את הלחצים שהיא נמצאת בתוכם ולקחת את תפקיד המבוגר האחראי".

יו"ר ועדת הפנים ח"כ מיקי חיימוביץ' תקפה בפתח הדיון את היעדרות נציגים בכירים מהמשטרה בדיון והעלתה תהיה לגבי מעורבות הדרג הפוליטי בעניין: "אני שואלת את עצמי האם קצינים בכירים החליטו על דעת עצמם לבזות את ועדת הפנים של הכנסת, ולא להגיע לדיון, או שיש גם כאן יד פוליטית מכוונת".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עופר שלח: "לא עומד להיות פה בית דין שדה של המשטרה מפני שזו לא הפוזיציה של הכנסת אל מול המשטרה שעושה בימים אלה את העבודה הכי קשה בתנאים בלתי אפשריים, וחלק מזה בא לידי ביטוי בסירוב של הפיקוד הבכיר של המשטרה להופיע בפני הועדה. ברור לי לחלוטין שזה נובע מעוצמת הלחץ הפוליטי שמרגישה היום צמרת המשטרה – אי אפשר לנתק את זה מהסיטואציה שאין מפכ״ל קבוע למשטרה כבר שנתיים, ואני מניח שהדרג הבכיר חושש שזה יעלה לו בסיכויים להתקדם. זו השיטה של נתניהו – להחזיק אנשים במצב של ממלאי מקום כשמשרתם תלויה על בלימה. הדבר הזה גורם נזק למשטרה עצמה. הבירור שאנחנו עורכים היום בוועדה נועד כדי לשים את הדברים על השולחן ולקבל תשובות – זה הכלי לאמון הציבור שאנחנו יודעים שהוא בשפל״.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' העלתה מספר עדים שסיפרו על מעצרם, וח"כ שלמה קרעי התפרץ: "איך זה רלוונטי לדיון? שיגשו לעו"ד". ח"כ מיקי לוי הוסיף: "כל זה שיגידו בבית משפט, לא לוועדה". יו"ר ועדת הביקורת, ח"כ עופר שלח לא הסכים איתם: "אנו לא עוסקים כאן בתוכן, אלא בפרקטיקה". יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מיקי חיימוביץ': "לא מטריד אתך שלוקחים עד להעיד באחת בלילה?" ח"כ שלמה קרעי: "למה את מביאה עדויות של שלושה שמאלנים ולא של חרדי אחד? זה חד פעמי שעוצרים אדם? זה דבר שבשגרה. אם יש טענות שילכו לבית משפט".
העד אלק יפרמוב: אני לא חושב שכשרוצים להזמין אזרח לעדות באחת בלילה, עוצרים אותו, מחרימים לו את הטלפון, עושים עליו חיפוש, שמים בתא מעצר וחוקים באזהרה". ח"כ קרעי: "כל אחד שנעצר יש לו תלונות".

ח"כ קטי שטרית: "אני מגנה כל אלימות כלפי מפגינים או חרדים, וגם אלימות מילולית כלפי שוטרים. אף אחד לא צריך לחזור הביתה כשהוא מושפל, מוכה, חבול או חולה". ח"כ עופר כסיף: "זה שקר. אי אפשר לשקר".

ח"כ משה ארבל: "המשטרה משקרת; הגיעה להסכמה שבשתיקה עם קהילות מסויימות. ״אני נותן כאן עדות אישית. הגעתי לרח' שבטי ישראל עם ח"כ אזולאי ולא הייתה שם הפגנה, רק התכנסות של לוחמי יס"מ ללא תג שם. פניתי למפקד שימי מרציאנו ושאלתי 'מה היעד'. הוא ביקש שלא אפריע לו. ניצלתי ממכותיו של לוחם יס"מ. קיבלתי מידע מהימן שמתקיימת שמחת בית השואבה בקרבה 100 מטר מהמקום. פניתי אל המפקד ואמרתי לו 'זה קרוב ממש. בוא נציל חיים, תוציא אותם ותסגור את המקום'. התברר שיש הסכמה שבשתיקה עם המשטרה עם מקצת קהילות שהשתתפו מאות כינוסים. זו משטרה שמשקרת. קנס אחד ניתן על תפילה שלא ע"פ התקנות בירושלים. מה זה אם לא דיל? מתחנן למשטרה תאכפו את החוק גם על האוכלוסייה על החרדית".

ח"כ אופיר כץ: "תפקיד המשטרה לשמור על הסדר. פינוי פיזי הוא לא נעים". ח"כ אריאל קלנר: "יש חוק. חוקים צריך לקיים. אני מקווה שעל זה כולם מסכימים. גם חוקים שלא מוצאים חן בעינינו. החוק אומר אסור אלף מטר מהבית, שמירת מרחק ומסיכות. שני החלקים הראשונים בוודאי מופרים בעת קיום תהלוכה. מי שמפר את החוק צריך להיות מודע שישלם על כך מחיר. אם שוטר מבקש להזדהות, יש מפגינים שמסובבים גב והולכים".

ח"כ תמר זנדברג: "הדיון הזה מתנהל כמו קפסולה מנותקת ממה שקורה סביב שבר חסר תקדים שמערער את יסודות הקיום". ח"כ אסנת מארק: "אני מקבלת מה שאמר ח"כ ארבל שבשוטרים ללא תגים צריך לטפל, אבל להכתים את כל המשטרה? יש לאזרחים מלא בעיות. לכל אזרח נקיים ועדה? יש עדים, יש גוף שנקרא מח"ש שמבקר. שיפנו אליו. אתם מנסים להביא לכאוס במדינה".

ח"כ סעיד אלחרומי: "מי כמונו בחברה הערבית סבל מנחת זרועה של המשטרה. זכרם של 13 צעירים שנורו באוקטובר 2000 צוין לאחרונה, ומאז עוד עשרות נורו ונהרגו על יד המשטרה ומח"ש לא מצאה אפילו אירוע אחד שראוי להביא שוטר לדין. בחודשים האחרונים גם אזרחים בתל אביב הרגישו את נחת זרועה של המשטרה. בימי הסגר אלפי תיקים פליליים נגד בדואים על כלום".

ח"כ מיקי לוי: "אני נגד אלימות מכל צד. אין לנו משטרה אחרת, ואם נחבוט בה לא יישאר כלום, גם לא מי שיחקור אישי ציבור שסרחו. עבודת המשטרה בימים אלה מתוחה עד קצה גבול היכולת. יש טעויות של מפגינים שלא מפרשים נכון. כשמתארגנת תהלוכה ומפרשים תהלוכה כאקט מותר. אף אזרח לא רוצה להיתקע באיילון 3 שעות כי מישהו חסם. תהלוכות אינן חוקיות".

יו"ר ועדת הפנים, מיקי חיימוביץ: "התהלוכות אופשרו". ח"כ מיקי לוי: "החוק אינו מתיר תהלוכות. את יכולה להגיש הצעת חוק להתיר אותן". ח"כ עופר כסיף: "חוץ מתפילות בטבריה".

ח"כ ינון אזולאי: "לא יכול להיות שהמשטרה גיבורה על ילדים כדי לסכסך בתוך המגזרים, ואחר כך מודיעים ש'רואים בחומרה'. אל תראו בחומרה. טפלו. עם זאת אסור לשכוח את הרוב הגדול של השוטרים שעזבו בית בחג כשאנחנו ישבנו עם הילדים. הגיע הזמן שהמשטרה תטפל בעשבים השוטים שלה. המשטרה צריכה להיות המבוגר האחראי".

תת ניצב אילן פרץ השיב בשם המשטרה: "ביקורת מייצרת תהליכים שמביאים לחדד ולשייף פעילות ומדיניות. המטרה היא הצלת חיים. תפקיד המשטרה בחברה דמוקרטית שמירה ואכיפת חוק. בעת הזו, כשתקנות פוגעות בזכויות, שמירת האיזון מעמידה אותנו באתגר משמעותי. התקנות משתנות ומאתגרות וחשוב שיתוף הפעולה של הציבור על מנת שנצליח בהורדת התחלואה".

"כשאין שיתוף פעולה אנו נדרשים לאכיפה. אנחנו חושבים על היום שלמחרת. אני לא רוצה לקום אז למצב שאמון הציבור במשטרה נפגע בצורה שלא נוכל לשקם".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' ביקשה שיתייחס לפציעות. תת ניצב פרץ: "מפגינים שנפגעו היו אלה שביקשו לפרוץ את קו השוטרים". היו"ר חיימוביץ': "כשאתם חוסמים והתהלוכה מגיעה, נוצר לחץ. בנס לא קרה אסון. למה לעצור אותם דווקא שם?"

ח"כ רם בן ברק: "ביקשנו את הסרטונים ממצלמות הגוף של השוטרים ולא קיבלנו. למה? אין לי בעיה עם השוטרים אבל יש פוליטיזציה. ראש הממשלה תוקף את המשטרה, מנוי השר לביטחון פנים ואי מינויי מפכ"ל, זו התוצאה. ההפגנות לא אלימות. תראה מה קורה באירופה. שלנו ילדים טובים. מפגינים ברדיוס של קילומטר". ח"כ אופיר כץ: "וחוסמים ציר".

יו"ר הוועדה חיימוביץ: "בשלב שכולאים את המפגינים בסוף יש חלוקת דוחות כאקט של ענישה. אתם יודעים שהצעירים יחזרו להפגין כי אין להם פרנסה. למה בשלב שכולם רוצים הביתה כולאים אותם ומשחררים רק את מי שקיבל דוח? זה המקום להתנגשות ופציעות".

תת ניצב פרץ: "המשטרה מחויבת לעצור הפרות סדר. תהלוכה שנעצרה בנקודה ספציפית, מתועלת ומאפשרים לצאת לאחר שבודקים מקום מגורים. המפקד כרז למפגינים לא להגיע והם בחרו להמשיך לכיוון כוח השוטרים. המשטרה עמדה במקום משש בערב, והמפגינים הגיעו אל השוטרים, לא ההיפך. להגיד שנוכחות המשטרה 'מדליקה' את הקהל? הקהל מפר סדר, גם מבחינת המרחק, ואנו נדרשים לתת הסבר למה הנוכחות שלנו מחויבת?"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture