Yonatan Sindel/Flash90

דיל? אושרה הארכת תכנית החומש לפיתוח החברה הערבית

גורמים בכחול לבן טוענים שהדבר הורד מסדר היום דקות לפני ישיבת הממשלה, בשל החשש שאישור התוכנית ייתפס כקשור לביטול ההצבעה בכנסת על פרשת הצוללות. סגן יו"ר הכנסת מנסור עבאס הכחיש דיל עם נתניהו: "בקשתי בעניין נענתה לפני פרשת ההצבעה בכנסת"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הממשלה אישרה היום הארכת תכנית החומש 922 לשנת 2021. מטרת התוכניות היא פיתוח כלכלי של החברה הערבית תוך צמצום הפערים בין אוכלוסיה זו ובין האוכלוסייה הכללית בתחומים הבאים: דיור, רשויות המקומיות, תחבורה, מים וביוב, תעסוקה, ביטחון פנים, חינוך, השכלה גבוהה, תרבות וספורט.

המשרד לשוויון חברתי וגמלאים הופקד כאחראי על ניהול התכניות, ריכוזן ויישומן באמצעות הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי. החלטת הממשלה אשר אושרה היום מאפשרת הגדלה משמעותית של תקציבי התוכנית וכן מסירה חסמים קיימים אשר גרמו לכך שעד כה לא נוצלו מיליארדי שקלים שיועדו לתכנית החומש 922. הסרת חסמים אלו תאפשר, בין היתר, הגדלת תשתיות ופיתוח עירוני ביישובים ערבים.

ראשית, יתאפשר ניצול תקציבים מתכנית החומש 922 בשנת 2021, בשווי של עד כ-3 מיליארד ש"ח, שלא נוצלו עד כה. כמו כן, ייועדו כ-1.7 מיליארד ש"ח ממספר משרדי ממשלה לצרכי החברה הערבית, כגון: בניית כבישים, שיפור התחבורה הציבורית, הקמת מעונות יום, הקמת אזורי תעשיה, הגדלת תקציבי חינוך ועוד.

שנית, במסגרת הארכת תכנית החומש 922 יזמה השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, ח״כ מירב כהן, מהלך של הסרת החסמים לבנייה חדשה ביישובים ערבים. במסגרת התיקון, יוגדרו כ"ישובים אסטרטגיים" חמש ערים ערביות נוספות, מעבר לעשרת היישובים הנוכחיים. מדובר ביישובים גדולים בהם נדרש תכנון ופיתוח בנייה בהיקף גדול יותר, והם יקבלו תקציבים מוגברים לפיתוח. כמו כן, התנאי של שיווק 500 יחידות דיור חדשות על מנת לקבל תקציב נוסף יצומצם ל- 200 יחידות דיור, ואף מתן אפשרות לפטור מתנאי זה.

בנוסף, המשרד לשוויון חברתי ולגמלאים יפעל לגיבוש תכנית חומש חדשה לפיתוח כלכלי של החברה הערבית בישראל, לשנים 2022-2026.

השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, ח"כ מירב כהן: ״מדובר בהחלטה בעלת חשיבות לאומית, בעיקר על רקע משבר הקורונה והפגיעה הקשה במגזר הערבי. צריך להבין שההשקעה הכלכלית בחברה הערבית טומנת בחובה פוטנציאל כלכלי אדיר למשק ובעיניי זה אינטרס מובהק של ממשלת ישראל. למעשה, אם נשקיע בפיתוח הכלכלי של החברה הערבית, אם נצעד יחד קדימה יד ביד, נקבל מנוע צמיחה משמעותי למשק. ואם נזניח את התחום החשוב הזה נוותר על פוטנציאל אדיר ופשוט נלך אחורה. כלכלית וחברית".

"אנחנו לא נסתפק בהחלטה זו, ובמסגרת התקציב לשנת 2021 נדרוש תוספת תקציבית לתכנית זו בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים שיושקעו בתחום הבריאות שכיום תכנית החומש לא מספקת לו מענה, מניעת אלימות בחברה הערבית וקידום החינוך ביישובים אלו".

"במקביל, בימים אלו אנו מרכזים עבודה של צוותים בין-משרדיים ויחד אנחנו מגבשים את תכנית החומש הבאה לפיתוח המגזר הערבי. תכנית זו תובא לאישור הממשלה לקראת שנת 2022 ואנו מטמיעים בה לקחים רבים שהופקו מיישום התכנית הקודמת. יש חשיבות גדולה מאוד לעקוב אחר ביצוע התכניות הללו, על מנת לוודא שאנחנו לא רק מקבלים החלטות אלא מיישמים אותן בשטח, אני מתכוונת לעקוב מקרוב אחר יישום התכנית שאושרו היום".

"עבורי זו זכות גדולה לקדם נושא כל כך חשוב אני רוצה להודות לוועד ראשי הרשויות הערביות וחברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת על שיתוף הפעולה והעבודה הפורה יחד", דברי השרה כהן.

מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי ולגמלאים, גב' יעל מבורך: ״אני מברכת על הארכתה של תוכנית החומש לפיתוח כלכלי של החברה הערבית והבדואית בצפון בשנה נוספת על ידי הממשלה. התוכנית פעלה לצמצום אי שוויון ופיתוח תשתיות בחברה הערבית אך משימה זו טרם הושלמה. לכן, בשלב הראשון קידמנו תקציב נוסף לשנת 2021 והסרנו חסמים לביצוע. בשלב השני, יש צורך לתת מענה לנושאים דחופים שלא קודמו בתוכנית החומש כגון חיזוק מערך הבריאות בחברה הערבית, טיפול בסוגית האלימות בחברה הערבית ועוד. המשרד לשוויון חברתי יקדם זאת במסגרת דיוני התקציב לשנת 2021 וכן יוביל את ההחלטה על תוכנית חומש חדשה יחד עם כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.״

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה על ההחלטה להאריך את תוכנית 922 בשנה: "אני מברך על ההחלטה להאריך את תוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית. זאת הייתה עבודה מאומצת של ראשי רשויות וח"כים של הרשימה מול השרה מירב כהן והמנכ"לית יעל מבורך. הסרת החסמים על תקציבים מהווים צעד הכרחי לצמצום הפערים שפוגעים בכל האזרחים הערבים. הדרך לשוויון עוד ארוכה אבל לא נוותר".

ח"כ מנסור עבאס יו"ר רע"מ: מברכים ומבשרים לחברה הערבית על החלטת הממשלה להארכת התוכנית 922 בתקציב של כ-5 מיליארד ש"ח: "רוצה להודות לחבריי ברשימה המשותפת, לוועד ראשי הרשויות הערביות, לגופים המקצועיים שליוו את עבודתנו, ולמשרדי הממשלה. כולי תקווה שבשבועות הקרובים תאושר גם התוכנית הממשלתית למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית".

יו״ר רשימת בל״ד במשותפת; ח״כ אמטאנס שחאדה צייץ בחשבונו בטוויטר: "ההחלטה להאריך את תוכנית 922 בשנה נוספת לא הייתה מקבלת מענה ללא שיתוף פעולה בין הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות לבין הרשימה המשותפת. התכנית ממשיכה בזכות ולא בחסד. זהו צעד חשוב ומבורך אך לא מספיק, נמשיך לפעול כדי להסיר את החסמים ולצמצם את הפערים.״

ח"כ יוסף ג'בארין צייץ בעקבות החלטת הממשלה להאריך את תכנית החומש 922: "אני מברך על ההחלטה לאישור התקציבים לרשויות המקומיות והסרת חסמים לניצולם. זו תוצאה של מאמץ מתמשך שלנו ברשימה המשותפת ושל ראשי הרשויות המקומיות הערביות. נמשיך להיאבק למען שוויון אמיתי ולמען פיתוח כלכלי של החברה הערבית. אך תכנית 922 רחוקה מלחולל שינוי מהותי: יש להכין תכנית חומש חדשה שתכלול גם הרחבה משמעותית של תחומי השיפוט של היישובים הערבים, הקמת אזורי תעשייה. ביישובים אלה לרבות פארקי הייטק, וקידום החינוך הערבי. נדרשת השקעה של עשרות מליארדים נוספים".

ח״כ ג׳אבר עסאקלה בטוויטר בעקבות הארכת תוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית: ״תוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית היא לא טובה שהממשלה עושה לאזרחים הערבים, והיא הרבה פחות ממה שמגיע להם. בטח אם מדברים על צמצום הפערים שהמדינה יוצרת כבר 70 שנים, צריך לפתח תוכנית יותר מותאמת לצרכיהם של האזרחים הערבים דרך היוועצות עם גורמים ואנשי מקצוע מהחברה הערבית״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בושה . נזקקים מתים במיטתם ומחלקים כסף לבסס את האויב בארץ.

לא שמעתי תודה. ערבים לא יודעים להגיד תודה. אין להם הכרת הטוב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture