Oren Ben Hakoon/POOL

נחשף: חוק "שקיפות העמותות" לארגונים במימון זר לא נאכף מאז כניסתנו לתוקף

דו"ח חדש של מרכז המחקר ומידע של הכנסת: אין יוזמה לאכיפה לחוק העמותות ואין שום הפעלת סמכות מצד משרד המשפטים ורשם העמותות כדי לאכוף אותו גם לאחר שתלונות שהגושו בנושא נמצאו צודקות. סמוטריץ: "שלטון החוק ואכיפת חוקיה של מדינת ישראל זה לא קורס רשות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דו"ח חדש של מרכז המחקר ומידע של הכנסת חושף כי חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה, הידוע גם כחוק השקיפות לעמותות, שעבר בשנת 2016 ומחייב חובת דיווח של עמותות הממומנות על ידי ישויות מדיניות זרות, לא נאכף כלל.

על פי ממצאי הדו"ח, אין יוזמה לאכיפה לחוק העמותות ואין שום הפעלת סמכות מצד משרד המשפטים ורשם העמותות כדי לאכוף אותו גם לאחר שתלונות שהגושו בנושא נמצאו צודקות. כמו כן בדו"ח נמסר שאמנם נעשית עבודת הסברה בנושא אולם אין לרשם או לשום גורם אחר מעקב האם העמותות מיישמות את החוק.

הדו"ח שהוזמן על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) לאחר נתונים שהוצגו לו על ידי אגף המחקר של תנועת "אם תרצו" מעורר תהיות קשות בדבר אכיפת החוק והפעלת סנקציות לעמותות שעוברות על החוק.

מהדו"ח עולה תמונה מדאיגה ולפיה לרשם העמותות שפועל תחת שר המשפטים ניסנקורן, אין כל מסד נתונים ממוחשב המאפשר לבדוק כמה תלונות הוגשו בקשר לתרומות מישות מדיניות זרות או כמות הביקורות שנעשו סביב אותן תרומות.

דו"ח מחקר ומרכז המידע של הכנסת מציין כדוגמא תלונה שהתקבלה ע"י תנועת "אם תרצו" במהלך חודש ינואר 2019 ובה נחשף כי 11 מתוך 13 עמותות אליהן נגעה התלונה לא עמדו בכללי חוק חובת הדיווח על קבלת תרומות. משמע, לפחות 11 עמותות אלה עברו על החוק לכאורה ולא דיווחו על תרומותיהן מישויות מדיניות זרות.

על פי מרכז המחקר ומידע של הכנסת, באף אחד מן המקרים הללו לא הופעלו שום סמכויות כנגד אותן עמותות הפועלות כנגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל.

הדו"ח מציין בנוסף כי היעדר פעילות האכיפה והפיקוח חלות על סעיפים רבים לחוק, כולל האם הארגונים מדווחים כראוי על המימון הזר אותו הן מקבלים לשם מסע ציבורי, שלטי חוצות ופעילות נוספת. בסוף הדו"ח מציינים החוקרים כי המידע המפורסם באתר משרד המשפטים מעלה קושי רב באיתור הנתונים ובממשק העבודה מול הנתונים וכן טוענים כי חלק מהמידע הוא חלקי וחלק חסר.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר כי: "שלטון החוק ואכיפת חוקיה של מדינת ישראל זה לא קורס רשות. מהמחקר שהזמנתי בעקבות חוק העמותות שיזמתי והעברתיי בכנסת ה-20, עולה כי האכיפה של רשם העמותות שתחת משרד המשפטים, היא בגדר הזנחה פושעת במקרה הטוב או התעלמות מכוונת במקרה הפחות טוב. במדינה דמוקרטית זו מציאות שלא ניתן לקבל. בהכירי את רשם העמותות אין לי ספק כי הליקויים יטופלו באופן מיידי. אני גאה על החוק הצודק והחשוב הזה ואעקוב על יישומו ואכיפתו בכל הכלים הפרלמנטרים העומדים לרשותי".

אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות בתנועת "אם תרצו" שמובילה את חשיפת פעולות ארגוני הדה לגיטמציה הוסיף: "דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מאשש את טענותיה של תנועת "אם תרצו" בדבר הפרות חוק סדרתיות לכאורה של ארגוני שמאל קיצוני הממומנים על ידי ממשלות זרות. כאשר גורמי האכיפה אינם יוזמים פעילות אכיפה ובוחרים שלא להפעיל את סמכותם, הם למעשה מאפשרים לארגונים לעבור על החוק. לצערנו ארגונים הממומנים על ידי ממשלות זרות מנצלים את אוזלת היד להמשך פעילותם להכפשת מדינת ישראל וחיילי צה"ל. אנו קוראים לשר המשפטים ולרשם העמותות לפעול מיידית לאכיפת החוק תוך הפעלת סנקציות כלפי הארגונים שהפרו אותו. אין שום סיבה לחשוש מאותם ארגונים בשל קשריהם עם גורמים עוינים באיחוד האירופי. מדינת ישראל היא מדינה עצמאית וריבונות והיא לא הוקמה כדי שאזרחיה ימשיכו לפחד מהפריץ".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture