Official White House Photo by Tia Dufour

אמריקה בוחרת – איך זה עובד? מ-13 מושבות למעצמת על • פרק ראשון

רגע לפני הרגעים המותחים בהם העולם כולו יעקוב אחר ספירת האלקטורים בארה''ב באחת ממערכות הבחירות הדרמטיות ביותר שידעה המדינה, יצאנו ללמוד איך עובדת שיטת הבחירות בארה''ב. מה זה אלקטורים, איך מדינה מתנדנדת ומה כוחו של האזרח הפשוט בבחירת הנשיא

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ביום שלישי הבא, בתאריך ה-3 בנובמבר, יבחרו מאות מיליוני אזרחי ארצות הברית של אמריקה את הנשיא ה-46. בהיות ארה"ב המעצמה החזקה ביותר בעולם, מכונה לא אחת נשיא ארה"ב "מנהיג העולם החופשי", והבחירות במדינה מעוררות תמיד סקרנות גדולה ברחבי הגלובוס. אך בעוד כל מערכת בחירות בארה"ב מעניינת וזוכה למעקב, דומה שהבחירות האלה הן גורליות ומסקנות יותר מתמיד. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אף הגדיר את הבחירות האלה כגורליות ביותר בתולדות האומה האמריקנית. טראמפ השתמש במילים משמעותיות אלה כדי לדרבן את בוחריו לצאת לקלפיות, אך הוא צודק. הבחירות האלה אכן מסקרנות במיוחד, משום שאפשר לאהוב את דונלד טראמפ ואפשר לשנוא, אך אי אפשר להתעלם ממנו. טראמפ הוא אגרסיבי בזכות עצמו, אך אחרי שנות שלטונו של ברק אובמה המפוייס, הרגוע והג'נטלמן, בואו של טראמפ היה כמו סערת חורף חזקה באמצע יום של קיץ. החלפתו האפשרית בג'ו ביידן תגרום לטלטלה ביחסי החוץ של המדינה ומסקרנת במיוחד.

בוחרים נשיא? לא מדוייק. בבחירות בארה"ב, האזרחים אמנם מציינים את שמו של הנשיא שהם בחרו, אך לא הם בוחרים אותו. האזרח הפשוט בוחר אלקטור, שהוא בתורו בוחר את הנשיא. שיטת הבחירות בארה"ב היא שונה וייחודית מכל העולם. אלקטורים, מדינות כחולות, אדומות, מתנדנדות, מושגים רבים מהבחירות בארה"ב אינן מוכרים לכלל העולם. ולכן, רגע לפני הבחירות הקרובות יצאנו למסע מרתק בעקבות שיטת הבחירות בארה"ב. בסדרת הכתבות שלפניכם, נצלול אל נבכי ההיסטוריה, נלמד איך קמה ארה"ב, מה שיטת הממשל הנהוגה בה, נסקור בהרחבה את היחסים בין המדינות השונות לשלטון המרכזי וכך נוכל להבין לעומק, אחת ולתמיד, איך עובדת השיטה האמריקאית.

מגלים את אמריקה

בשנת 1942 (לפני 528 שנים) ספן איטלקי, העונה לשם כריסטופר קולומבוס, יצא למסע מיוחד, שמומן בחלקו ע"י ממשלת ספרד, שנועד למצוא נתיבי שיט מהירים יותר להודו. באותם השנים הסחר בין הודו וסין האסייתיות לבין אירופה היה נרחב ביותר והתבצע ברובו בדרך היבשה והים התיכון, במה שמכונה 'דרך המשי'. בשנת 1453 (לפני 567 שנים) כבשו העות'מאנים המוסלמים את קונסטנטינופול, היא איסטנבול של ימינו, והחלו לגבות מיסים כבדים מאוד מסוחרים בדרך המשי שעברה בשטחם. מדינות אירופה, ופורטוגל בראשם, מאסו במיסים הכבדים וחששו מפני התעצמות המעצמה המוסלמית, והחלו לחפש דרכי גישה ימיות אל המזרח. וכך החלו במסעות שיט ארוכים שנועדו למצוא את הנתיב הימי למזרח.

מרבית החיפושים למציאת הנתיב הימי היו בהפלגות לכיוון דרום, תוך ניסיון להקיף את אפריקה ומשם להגיע להודו. בשנת 1488 (לפני 532 שנים), אכן נמצאה הדרך לאחר שספן פורטוגלי הוכיח כי ניתן להגיע לאוקיינוס ההודי ע"י עקיפת כל אפריקה. עם זאת, קולומבוס האמין, מתוך הבנה כי כדור הארץ הוא עגול, כי אם יפליג מערבה באופן ישיר, יגיע בסוף לצידה השני של הודו בדרך מהירה יותר וזאת בשל חישובים שגויים על גודל האוקיינוס ודברים נוספים. וכך יצא כריסטופר מיודעינו למסע גילוי הנתיבים. לאחר כחודש הפלגה לכיוון מערב, הגיע כריסטופר אל היבשה. כריסטופר האמין עד מותו כי הגיע לצידה השני של הודו (יצויין כי בעבר כל מזרח אסיה נקרא הודו), אך למעשה בחישוביו קולומבוס לא לקח בחשבון כי בדרך לכיוון מערב ישנה יבשה חדשה עליה לא ידע. היבשה עליה הניח כריסטופר את רגליו, היא מה שאנו מכנים היום: אמריקה. ביבשת היו ילידים שגרו במקום, אותם כינה קולומבוס "אינדיאנים" מלשון אינדיאה (הודו באנגלית), אך ברובה הייתה היבשת הענקית שוממה. אגב, מי שהבין שהיבשת היא לא הודו אלא יבשת חדשה, היה אמריגו וספוצ'י, ספן איטלקי, שבאומץ רב העז לטעון כי הנחת העולם כי קיימות רק 3 יבשות היא שגויה ולמעשה ישנן 4 יבשות. השם "אמריקה", הוא על שמו של אותו ספן אמיץ.

מהתיישבות לעצמאות

במהלך המאה ה-16 (1500-1600) החלו מדינות אירופה השונות להקים מושבות ביבשת החדשה. לאורך החוף הוקמו מספר מושבות שכונו ניו-אנגלנד (אנגליה החדשה), בהם התיישבו אנגלים, שוודים ואחרים. המושבות נחשבו כקולוניה בריטית ושילמו מיסים לכתר האנגלי, אך לא הייתה להם זכות בחירה והשפעה על הפוליטיקה האנגלית. עם הזמן החלו תושבי המושבות להתמרמר על כך שהם משלמים מיסים אך לא מקבלים ייצוג פוליטי. הלך הרוח הזה נבע מרוחות ההשכלה והדמוקרטיה שהחלו להתפשט באירופה יותר ויותר. ברחבי המושבות החלו לקום תנועות מרד פטריוטיות שהקימו צבא שמרד בשלטון הבריטי. בשנת 1770 (לפני 250 שנה) התרחש 'טבח בוסטון', אירוע בו ירו חיילים בריטיים לעבר מפגינים אמריקניים. שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 1773, פעילים של תנועות המרד השליכו לים טונות של תה שאוחסן באוניות בנמל בוסטון, אירוע שקיבל את השם 'מסיבת התה של בוסטון'. שני אירועים אלו נחשבים לנקודות מפנה במלחמת העצמאות האמריקנית.

בשנת 1774 (לפני 246 שנים) הוקם הקונגרס הקונטיננטלי הראשון. הקונגרס היה התאגדות של 12 מתוך 13 המושבות שהיו קיימות אז במטרה ליצור שיתוף פעולה ביניהם במאבק בשלטון הבריטי. שנה לאחר מכן פרצה מלחמת העצמאות האמריקנית, ותושבי המושבות החלו במלחמה גלויה נגד השלטון הבריטי. המלחמה נמשכה במשך 8 שנים והוכרעה לאחר ניצחון החיילים האמריקנים בקרב סרטוגה ותמיכת צרפת בחיילים האמריקנים. בשנת 1783 (לפני 237 שנים) נחתמו הסכמי פריז במסגרתם נכנעו הבריטים והכירו בעצמאותם של המושבות.

הדמוקרטיה הראשונה

בשנים הראשונות שלאחר המלחמה הקשר בין מדינות האיחוד היה רופף מאוד, והתבסס על קונפדרציה שפירושה התאגדות של מדינות תחת שלטון מרכזי אחד, אך עם שמירה כמעט מוחלטת על עצמאותן. השלטון המרכזי היחיד היה הקונגרס הקונטיננטלי, שתפקידו היה בעיקר הסדרת היחסים בין המדינות השונות. איחוד קונפדרצי זה לא היה מספיק, ובשנת 1787 (לפני 233 שנים) התכנסה בפילדלפיה הוועידה החוקתית שנועדה לייצר מסגרת שלטון חזקה יותר למדינות האיחוד. לאחר וויכוחים קשים בין תומכי הגישה הפדרליסטית, שרצו מסגרת שלטון חזקה יותר שתוכל גם לגבות מסים מתושבי המדינות, לבין מתנגדיהם שחששו משלטון עריצות דומה לזה שממנו השתחררו זה עתה, הגיעו המדינות להסכמה על חוקה אחת, היא חוקת ארה"ב, שנכנסה לתוקף בשנת 1789. הנשיא הראשון במסגרת החוקה היה ג'ורג וואשינגטון, ממובילי מלחמת העצמאות. במהלך השנים השתלטו מדינות הקונפדרציה על שטחים נוספים ברחבי היבשת, תוך ניצול סכסוכים פנים אירופאים. יצוין כי מדינות האיחוד היו המשטר הראשון בעולם שנוסד של רעיון של שלטון העם כפי שאנו מכירים אותו כיום. למרות שהמפכה הצרפתית נחשבת לערש הדמוקרטיה, שלטון העם הונהג לראשונה בארה"ב שם הנשיא הראשון נבחר ע"י נציגי האזרחים ולא מכוח ירושה או מלחמה.

מלחמת האזרחים

בשנת 1849 (לפני 171 שנים) החלה מחלוקת עזה בין מדינות האיחוד, כאשר מדינות הצפון התעשייתיות והעשירות יותר אסרו את העבדות בחוק, ומדינות הדרום החקלאיות תמכו בהמשך העבדות. בין הצפון לדרום נחתמו מספר הסכמים אך הם קרסו סביב שאלת צירוף מדינות חדשות. שני הצדדים חששו ממדינות חדשות שיצטרפו לאיחוד, יתמכו באחד מהצדדים, ובכך ישיגו רוב בקונגרס שיכפה על איסור או התרת העבדות. בשנת 1854 נבחר אברהם לינקולן לנשיא האיחוד ומדינות הדרום החלו לפרוש בזו אחר זו והקימו את קונפדרציית המדינות של אמריקה.

מלחמת האזרחים העקובה מדם הסתיימה בשנת 1865 (לפני 155 שנה) בניצחון של הצפון על הדרום וביטול העבדות. מדינות הקונפדרציה (הדרום) היו נתונות לממשל צבאי ונשלטו ע"י פקידים מהאיחוד (הצפון). הדעות במדינות האיחוד נחלקו בשאלה אם לקבל חזרה את מדינות הדרום הפורשות לאיחוד והציבו את קבלת התיקונים לחוקה האמריקנית שהעניקה לעבדים אזרחות וזכויות הצבעה, כתנאי להצטרפות. למרות קבלתן חזרה אל מדינות האיחוד וביטול הקונפדרציה, נשארה עדיין נוכחות צבאית פדרלית של מדינות האיחוד במדינות הדרום עד 1877 (לפני 143 שנים) אז הוציא הנשיא החדש רתרפורד הייז את הצבא ממדינות הדרום. תום תקופה זו מסמן את גיבושו של האיחוד למדינת ארצות הברית של אמריקה (united states of America – USA) ותחילת צמיחתה כאימפריה ומעצמה כלל עולמית, לאחר צמיחה מהירה במספר התושבים, זינוק התעשייה ומלחמות רבות. תקופה זו הגיעה לשיאה בשנת 1917 (לפני 103 שנים), אז הצטרפה ארה"ב לבעלות הברית במלחמת העולם הראשונה ותרמה תרומה מכרעת לניצחון בעלות הברית.

מאז תום מלחמת האזרחים נחשבת המדינה לפדרציה בה המדינות החברות שומרות במידה מסויימת על עצמאותן, אך נתונות תחת שלטון אחד מרכזי. במהלך השנים חל כרסום מתמיד בעצמאותן של המדינות ובעליית כוחו של השלטון הפדרלי (המרכזי), עם זאת, עדיין נהנות מדינות ארה"ב מעצמאות יחסית בקביעת חוקים שונים וכדו'.

על כוחה של המדינה מול השלטון הפדרלי, מקומו של המושל המקומי מול הנשיא, ושיטת הממשל בארה"ב נרחיב אי"ה בפרק הבא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מעניין ומרתק!!!

תודה רבה.

יפה אבל למה אין כמעט עידכונים על הבחירות
ואין סקרים וכו.

תודה על מה שהבאתם רק רציתי לשאול האם תוכלו להביא את הכתבות של חנוך בן חיים מהמודיע בענין הבחירות שם מהשבועיים האחרונים ובאופן כללי אם תוכלו להביא משם עוד כתבות בפוליטקה ועוד וכן טורי פרשנות וגם מהעיתנות הכללית תודה על הכל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture