Gershon Elinson/Flash90

פרידמן: "טראמפ יכול לשנות את המזרח התיכון למאה השנים הקרובות"

דיוויד פרידמן התייחס באריכות לסוגיות שונות במזרח התיכון, וסיכם עד כמה שינה הנשיא האמריקאי את התמונה באזור, "החברים והחברים הפוטנציאליים זוכים להצטרף למעגל השלום ולקבל את דיבידנד השלום הנלווה אליו. אלה שעוינים, זוכים ללחץ מקסימלי"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, אומר היום (ראשון) בראיון ל'ג'רוזלם פוסט' כי "אם נבחר מחדש, הנשיא דונלד טראמפ ימשיך לקבוע מדיניות עם פוטנציאל להפוך את המזרח התיכון", לדבריו, "אנו במצב של שינוי במזרח התיכון במאה השנים הבאות".

השגריר פרידמן הגדיר את פעולותיו של הנשיא באזור: "החברים והחברים הפוטנציאליים זוכים להצטרף למעגל השלום ולקבל את דיבידנד השלום הנלווה אליו. אלה שעוינים ורוצים להיות מבחוץ, בסדר – איראן זוכה ללחץ מקסימלי והתורמים הפלסטינים מתייבשים". עוד הוסיף: "הייתה לנו ריצה נהדרת של ארבע שנים בנושא מדיניות חוץ, עשינו שלום במזרח התיכון, שלא היה לנו מזה דור. תמכנו בבעלי בריתנו החזקים ותיקנו מערכת יחסים שנשברה בממשל האחרון. התמודדנו עם הפעילות הממאירה באיראן, מבחינה כלכלית וגם מבחינה צבאית, חיסלנו את מפקד גיס קודס קאסם סולימאני והבאנו את המשטר למקום בו הוא חלש בהרבה".

פרידמן שנחשב לאחד התומכים הגדולים בישראל הצהיר כי הסכמי אברהם וגל המדינות המכוננות קשרים דיפלומטיים עם ישראל זאת עדיפות עליונה בממשל טראמפ, וכך גם ימשך בארבע השנים הבאות, "יש חמש עד עשר מדינות – אני חושב שזה הרבה יותר קרוב לעשר מאשר לחמש – שיצטרפו, במיוחד בצפון אפריקה. יש מדינות שעדיין לא מנורמלות את הקשרים עם ישראל ויש הרבה יותר סיכוי לעשות זאת אם הן רואות לנגד עיניהן את ממשל טראמפ, משום שהן רואות בכך עדיפות של ממשל טראמפ".

"אם מדינות נוספות יוצרות קשרים עם ישראל, אז אני חושב שהפלסטינים עשויים להבין שהם בצד הלא נכון של ההיסטוריה ויכולים לנוע בכיוון אחר", הוסיף פרידמן. "תהיה לנו ההזדמנות הראשונה מזה 12 שנה כנראה לעקוף את השולחן בתנאים שאנחנו יכולים לקבל".

השגריר שהיה מעורב בנסיונות להביא את הפלסטינים לשולחן המו"מ טוען כי "אם טראמפ ייבחר מחדש, אין לי ספק, שבשלב זה אני חושב שתראה את הלך הרוח עובר מהתנגדות ל'בואו עלה לסיפון'".

לגבי הלחץ שהפעיל ממשל טראמפ על איראן והפלסטינים אומר פרידמן כי "האסטרטגיה היחידה שיש להם באמת כרגע היא לקוות שטראמפ יפסיד". לדבריו, "תחת ממשל ביידן, הלחץ המקסימלי על איראן יהיה בסכנה ויהיה סביר יותר כי לאיראן יהיו הכספים הדרושים להגברת פעילות הטרור שלהם. לעומת זאת, בלחץ המקסימלי של הנשיא טראמפ ישנה סבירות שמנהיגי איראן ימתנו את התנהגותם מכיוון שהם הולכים ונשברים".

השגריר פרידמן דחה את החשש כי טראמפ עשוי לחתום על הסכם חדש עם איראן ולהתפשר על סוגיות ביטחוניות. "שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו קבע 12 נקודות, וזו תהיה התבנית אם אי פעם תהיה עסקה", אמר. "זה לא כולל שום סיוע לטרור, לא טילים בליסטיים, לא פרויקט גרעין, שום הרפתקאות בכל האזור – היסודות. אני לא רואה שום עסקה של ממשל טראמפ שלא תהיה מחויבת לכך".

עוד אמר כי ארבע השנים האחרונות היו שלוות יחסית עבור ישראל: "הסיבה לכך הייתה שיש לנו תמיכה ברורה וחד משמעית בישראל, מעולם לא זרקנו מילים מטופשות כמו 'כוח מידתי'. אויבי ישראל ידעו שאנחנו מצפים מישראל להגן על עצמה בדיוק כמו ארה"ב מפני התקפה נגדה".

פרידמן סיפר על פגישת ניסיון "מטרידה" עם הסנאטור ברני סנדרס, השגריר סיפר כי סנדרס ביקש ממנו "להודות שישראל מפעילה כוח לא פרופורציונלי בעזה". על כך סיפר: "אמרתי לו 'בוא נגיד שבית חולים הוא גם מחסן לרקטות, כך שמקור הרקטות נמצא בבניין שעליו מופקד הסהר האדום, ואולי יש שם כמה אנשים שחולים באמת. מה אתה עושה אז? אתה אומר … אם ארגון טרור יורה רקטות חסרות הבחנה לעבר אוכלוסיות אזרחיות מבתי ספר ובתי חולים, מי שסובל מהתקפות אלה אינו יכול לתקוף את מקור הטילים בחזרה?"

פרידמן סיפר על התשובה שזכה לה: "סנדרס אמר, 'אני חושב שסיימנו. זה מאוד מסובך'". לדבריו, "אמרתי, 'אם זה כל כך מסובך, למה אתה כל כך חופשי עם ההאשמות שלך?' ראיתי בחור שכמעט הפך לנשיא עם השקפה שאומרת כי לישראל אין כמעט זכות להגן על עצמה". פרידמן אמר שהוא לא חושב שכיום השקפה זו רווחת בממשלת ארה"ב, ו"לא כל דמוקרט רואה את זה ככה", אבל אמר יש אסכולה "מפחידה" כזו שבהחלט קיימת.

פרידמן הביע חשש שאויבי ישראל יראו בתנועות פוליטיות עדינות בארה"ב חלון הזדמנות לתקוף את ישראל: "דבר אחד שלמדתי בעבודה הזו הוא שאנשים באזור צופים באותות בזהירות מפתיעה… אם אויבי ישראל רואים איתות המצביע על כך שהם יכולים להימלט מפעילות מסוכנת, הם נוטים יותר לקחת סיכוי".

פרידמן אמר כי הוא לא רואה שום אמת בנוגע לטענות לפיהן העצים טראמפ אנטישמים בימין: "מה שאתה רואה זה הפוליטיזציה של האנטישמיות," אמר. "קשה לצפות…יש אנטישמים בימין ואנטישמים בשמאל. זה לא ייחודי לאף צד במפה הפוליטית. יש אנשים איומים ונוראיים בשני הקצוות, ותמיד היו". עוד אמר פרידמן כי "העם היהודי יסבול מכך מכיוון שכל עוד זה פוליטי, האנטישמיות תימשך והאנשים יסבלו".

לבסוף, דחה את הטענות לפיהן מסרב טראמפ לגנות קבוצות שנאה ימניות וקבוצות 'עליונות לבנה' ואמר: "הנשיא גינה שוב ושוב את אותן קבוצות, אך הוא גם מקפיד להזכיר את הקיצוניות בשמאל, במקביל. אני מכיר אותו במשך 20 שנה, בכל מיני נסיבות … ומעולם לא שמעתי שום דבר שיעיד שיש לו זיקה לקבוצות שנאה משני הצדדים. זה פשוט לא מי שהוא. אני חושב שהוא תופס כל שאלה שנשאלת אותו כניסיון להטייה תקשורתית. אם הייתי חושב שהוא לא חד משמעי בעניין הזה, הייתי מתקשר אליו ואומר זאת," אמר פרידמן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture