המתיחות בקואליציה: ח"כ שלמה קרעי מ'הליכוד' הגיש הצעת חוק לביטול הרוטציה

ח"כ שלמה קרעי הניח על שולחן הכנסת הצעה, בהסתמכו על הבטחתו של לפיד מאפריל האחרון ולפיה יחבור לנתניהו "בכל רגע נתון שלא יתחשק לו לקיים את הרוטציה". המטרה: למנוע מכחול לבן הישגים במשרדי הממשלה בתקופת הבחירות. ביטול החוק דורש רוב של 70 ח"כים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ח"כ שלמה קרעי הניח הבוקר (יום ב') על שולחן הכנסת הצעת חוק לביטול ממשלת החילופים, שתאפשר לראש הממשלה נתניהו לפטר את שרי כחול לבן מהממשלה. "אל מול איומי כחול לבן בהליכה לבחירות ובחקיקת חוקים ארדואניים, בליכוד לא מתכוונים לשתוק", כתב הבוקר ח"כ שלמה קרעי. "הליכוד, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לביטול ממשלת החילופים". ואולם, ביטול החוק דורש רוב של 70 ח"כים וכאן תצטרך הליכוד סיוע של האופוזיציה.

ההצעה תצטרך לצבור 45 ימים על שולחן הכנסת לטובת תחילת הליך החקיקה. מטרת ההצעה, כך מסביר קרעי, היא לייצר מצב שבמסגרתו גם אם המערכת הפוליטית אכן תלך לבחירות, שרי כחול לבן לא יכהנו בממשלה. להצעת החוק, שכבר עלתה בדיונים פנימיים בליכוד, אין אמנם רוב אוטומטי בכנסת, אולם במפלגה מתכוונים לנסות ולשכנע את אנשי האופוזיציה ובראשם יש עתיד, שגם אם המערכת צועדת לבחירות, ליו"ר המפלגה יאיר לפיד עדיף להיכנס למערכה מבלי שגנץ מכהן במשרד הביטחון, אבי ניסנקורן במשפטים, ואשכנזי במשרד החוץ.

בהצעת החוק הזכיר קרעי כי בעת הליכי חקיקת התיקון לחוק היסוד, באפריל האחרון, אמר לפיד כי יחבור לנתניהו במקרה שיחליט לבטל את חוקי הרוטציה. "לגוש הליכוד יש 59 ח"כים ולנו 16. זה 75. ובכל רגע נתון שלא יתחשק לביבי לקיים את הרוטציה, כל מה שהוא צריך לעשות זה לבוא אליי ולהגיד – אנחנו רוצים להחזיר את החוקים הללו לנוסח המקורי שלהם", אמר אז לפיד. "אני רוצה להגיד משהו: אנחנו נגיד כן".

עוד אמר קרעי: "אם כחול לבן יקחו אותנו לבחירות, מצופה מימינה לתמוך בחוק הזה. אחרת, איך יסבירו לבוחריהם שהשאירו את ניסנקורן וגנץ עוד כחצי שנה בתפקידיהם, כאשר יש אפשרות לבטל את חוק ממשלת החילופים, לפטר אותם ולמנוע מהם פגיעה נוספת באזרחי ישראל. עוד הוסיף לפיד: "אנחנו נסכים להחזיר את החוקים האלה למקור. למה? מפני שאנחנו מכבדים את הדמוקרטיה והחוקים האיומים והמבישים והמבזים האלה צריכים להתבטל".

"זהו מבחן האמינות שלו. בכלל, מדוע שירצה לצאת לבחירות עם גנץ בביטחון, אשכנזי בחוץ וניסנקורן במשפטים? מדוע שיאפשר להם לבצע מחטפים כדי לקחת ממנו קולות במקום להפוך אותם לח"כים פשוטים? לאור תפקוד הממשלה, והמקלות בגלגלים ששמים כחול לבן על כל צעד ושעל, ולאור הפרת ההסכם הקואליציוני מצד כחול לבן, שהחלה בהסטת מ"מ פרקליט המדינה אלדד כדי לבצר את כנופיית שלטון החוק, עובר דרך הצבעות נגד הממשלה והפרעה שוטפת לתפקודה, ועד אי הקמת הוועדה המחוייבת מההסכם הקואליציוני למינויים בכירים, יש צורך בחלופה שכזו".

ב'חדשות 12' דווח כי אמש התכנסו חברי הגרעין המייסד של כחול לבן, אנשי "חוסן לישראל", בביתו של גנץ כדי לדון ולהחליט איך להתנהל מול נתניהו והליכוד. בישיבה לא התקבלה החלטה ללכת לבחירות בשלב זה. עם זאת, התחושה הרווחת בכחול לבן היא שנתניהו ממילא לא מעוניין בתפקוד הממשלה, וב-23 בדצמבר – המועד האחרון להעברת תקציב – הכנסת תפוזר על רקע סירובו לגבש תקציב מסודר לשנת 2021.

ככלי להפעלת לחץ על נתניהו, גנץ בודק כעת חוות דעת משפטית, הנוגעת לאפשרות שיקים מתוקף תפקידו כשר הביטחון ועדת חקירה לפרשת הצוללות. הנחת הפעולה היא שאם נתניהו יתיישר ויחליט שהוא רוצה לשתף פעולה, הממשלה תוסיף להתקיים. אם זה לא יקרה – הכנסת תפוזר בדצמבר, ושלושה חודשים לאחר מכן יתקיימו בחירות. אם כך יהיה, הגישה שעליה החליטו בכחול לבן נועדה לאפשר להם ללכת לבחירות בראש מורם.

בתוך כך, "יש עתיד" מתכוונת להעלות להצבעה ביום רביעי הצעה לפיזור הכנסת. אם כחול לבן תחליט לתמוך, יהיה רוב למהלך. חברת האופוזיציה היחידה שבסימן שאלה בנוגע להצבעה היא רע"ם, אולם גם בלעדיה יש רוב לפיזור.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture