Marc Israel Sellem/POOL

ישראל תושפע ממה שהתוצאות בארה"ב יחוללו בראשו של נתניהו / יוסף טיקוצ'ינסקי

התוצאות המסעירות בארה"ב הביאו את נתניהו לתובנה אחת: אין לו אלטרנטיבה והוא ינסה להאריך את חיי הממשלה הזאת כמה שיותר • המפגש הלילי בחצר הבית בראש העין הביא את כל הניצים לנקודת הסכמה אחת: לכחול לבן אין אלטרנטיבה והיא תנסה להאריך את חיי הממשלה הזאת כמה שיותר

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אין צורך לנסות להיות זבוב על הקיר, או ציפור על אחד העצים שבסביבות הבית ברחוב טללים בראש העין, כדי לדעת מה היו הקולות שנשמעו השבוע סביב השולחן בגינת הבית השמור והמוסתר.

המחסום הכבד שהוקם בכניסה לרחוב לפני מספר חודשים, שהפך לסיוט את חייהם של דיירי הרחוב שכל פשעם הוא שאחד משכניהם הפך להיות סוג של ראש ממשלה, נפתח ונסגר פעמים רבות בערבו של יום ראשון השבוע כשלגינת הבית המאובטח של משפחת גנץ הגיעו בזה אחר זו כל שרי וחברי כחול לבן להתייעצות דחופה.

לא כולם הגיעו בבת אחת, את ההתייעצויות ערך גנץ עם כל קבוצת ח"כים בנפרד ולא מטעמי הנחיות משרד הבריאות אלא מתוקף העובדה שחילוקי הדעות בין חברי המפלגה מהותיים כל כך עד שלא ניתן היה לקיים דיון אחד מרוכז עם כולם יחד.

הבית של גנץ מאובטח כיום ברמה של אבטחת בית ראש ממשלה, למרות שהתפקיד המעשי שלו הוא מוטציה לא ברורה של ראש ממשלה בתואר שמבין שכבר אין סיכוי שיהיה ראש ממשלה בפועל. אבל באופן פורמלי הוא הוגדר כראש ממשלה ולכן האבטחה סביב הבית ברחוב טללים בראש העין כבדה לא פחות מזו של הבית ברחוב בלפור בירושלים. ובכל זאת, לא צריך היה לחצות השבוע את מעגלי האבטחה הכבדים כדי לדעת בדיוק מה דובר שם בחצר גינת הביתן.

העימותים בכחול לבן הם קשים. המצב הפוליטי הסבוך מביא עמו שלל דעות מה בעצם צריכה המפלגה לעשות בשלב זה אבל דבר אחד מוסכם שם על כולם: בסיטואציה כרגע, אין מה להפסיד.

בודדים מבין חברי המפלגה נוקטים קו מיליטנטי ואומרים כי יש לשבור את הכלים מול הליכוד, לפרק הכל וללכת לבחירות. לפני יותר משבועיים הציב גנץ אולטימטום לנתניהו ודרש את תקציב 2021 אולם השבועיים חלפו עברו וגנץ לא מימש את איומו ולא הלך לבחירות. אבל בצמרת המפלגה עדיין נשמעים הקולות הקוראים לעשות זאת.

מנגד, ח"כים אחרים טוענים שהסקרים כעת לא לטובתם ולכן כדאי לחכות קצת. לתת לממשלה הזאת לזרום, להתפשר בשקט על נושא התקציב ולנסות בינתיים להציל מה שאפשר. דעה שלישית שנשמעת היא למרר את חיי נתניהו מתוך הממשלה מבפנים, לקדם חוקים נגדו ולגרום לו להיות זה שמפרק.


David Cohen/FLASH90

אך מכנה משותף אחד יש לכל בעלי הדעה במפלגה ואותו ביטא בני גנץ עצמו, במשפט שהפריח לחלל האוויר, באותו ערב בגינת ביתו, ועד מהרה מצא את דרכו באורח פלא למהדורות החדשות. גנץ אמר בגילוי לב כי הוא הבין והפנים שנתניהו לא באמת מתכוון לתת לו את הרוטציה.

גנץ אמר בקולו בפעם הראשונה את מה שכל מדינת ישראל חשבה וידעה בשקט כבר לפני כמה חודשים, בקום הממשלה המורכבת והמסובכת. אבל כשהמשפט הזה נאמר ויצא לאוויר העולם, נותר לגנץ רק להתעצבן ולדרוש פוליגרף מחברי המפלגה כדי לגלות מי הדליף אותו.

במילים קצרות ביטא גנץ את מצבה של המפלגה בו מודים כולם. וגם הניצים ביותר בדעותיהם במפלגה יודו כאיש אחד שכרגע אין להם מה להפסיד, שכרגע אין לאף אחד מהם אלטרנטיבה אחרת מלבד השארת המצב הקיים על כנו. זה מה שדובר שם באותו ערב ולא היה צריך להיות שם כדי להבין את זה, די היה להביט על התנהלותם של כחול לבן בשטח ולהבין הכל.

זה לא מצב אידאלי, אף אחד לא היה רוצה מלכתחילה להגיע לממשלה משותקת שככל שהיא רחבה יותר כך היא נטולת אפשרות לעשות משהו אמיתי למען תפקידה המקורי, אבל כשזה המצב, הוא יותר נח מכל אפשרות אחרת.

גנץ מחזיק במשרד הביטחון והוא יודע שבכל תרחיש שלא יהיה, אם ישראל יוצאת לבחירות אין לו כמעט סיכוי לחזור לתפקיד כזה. לצידו ניצב ניסנקורן שבעצמו לא חלם שאי פעם הוא יקבל את תיק המשפטים היוקרתי, גבי אשכנזי התחיל לאהוב את התפקיד שמאפשר לו להמריא לרחבי העולם ולארח בירושלים מנהיגים בחליפות מול מצלמות מחויכות, מפלגת כחול לבן מכילה יותר שרים מאשר ח"כים וכל אחד מהם יודע בבירור שיציאה לבחירות פירושה דרך חד סטרית החוצה מחוץ לתפקיד הבכיר, להתרחק מהמשכורת ומיכולת ההשפעה ללא אפשרות לחזור לזה אי פעם. הסקרים לא נותנים לזה אפילו צ'אנס קלוש.

וכשזה המצב, הוויכוחים שהתנהלו על מדשאת הבית ברחוב טללים מיותרים לחלוטין. בסופו של דבר כולם הודו שם בשפה רפה ובמבט מושפל, שכרגע כדאי לעשות הכל, אבל הכל כדי שהמצב הנוכחי ימשיך. אז מה אם הממשלה משותקת, אפשר תמיד לנסות להתניע אותה. אבל כל דרישה שתבוא מצד הליכוד, כל הצעה וכל הנחתה, אחת דינה להתקבל בברכה על ידי כחול לבן שבאמת, אבל באמת לא רוצה בחירות היום.

מדברים בחירות, רוצים שקט

ועוד הרבה לפני שחברי כחול לבן הפנימו את זה, מי שהבין זאת טוב מהם הוא ראש הממשלה המקורי בנימין נתניהו. נתניהו נמצא כיום במצב בו הוא מביט סביב ומבין שהמסורת נמשכת, המצב ממשיך להיות בדיוק כפי שהוא בעשר השנים האחרונות: לאף אחד מהסובבים אותו אין אלטרנטיבה.

לכחול לבן בוודאי שאין אלטרנטיבה ולכן הם יעשו הכל כדי לשרוד. ומשום שכך הוא המצב אז אין לנתניהו שום סיבה לדאגה. הוא יכול להתעקש מולם על תקציב מדינה, הוא יכול להתעקש על כך שלא תקום ועדת איתור למינוי פרקליט מדינה ומפכ"ל, הוא יכול להעלות על שולחן הכנסת איזה חוקים שרק מתחשק לו, כל דבר בסופו של דבר יתבצע בדיוק כפי רצונו. עם קצת משחקים לפה ולשם, קצת ויכוחים, כיפופי ידיים, קצת הסכמים מתחת לשולחן והכל ימשיך להתנהל בדיוק כפי שרוצים בליכוד.

לנתניהו אין שום סיבה ללכת לבחירות עכשיו. גם הוא מבחינתו כלל לא רע לו במצב הקיים. בחירות עכשיו פירושן ניסיון לחולל פריימריז חדשים במפלגה, בחירות פירושן יציאה לעוד מסע כלכלי קשה שיכביד על קופת הליכוד הריקה והמרוקנת אבל בחירות גם טומנות בחובן בעיקר את הצורך לצאת לעם ולבקש את אמונו מחדש.


Marc Israel Sellem/POOL

האמון הזה פוחת והולך והוא יקשה עוד יותר על מלאכת הרכבת הממשלה הבאה. מעטים הסיכויים שהליכוד ינוצח בנוק אאוט, המצב עדיין יהיה של חוסר הכרעה בדיוק כמו בסבבים הקודמים. ממשלה מסובכת כמו זו הקיימת כבר לא תחזור על עצמה כי לא חוזרים על בדיחה פעמיים ולשום מפלגה כבר אין את המנדט הציבורי לעשות את זה, ולכן גם מבחינת נתניהו הייאוש הנוכחי הוא הכי נוח. גם מבחינתו אין לו כל כך אלטרנטיבות.

ככה בדיוק נראה פרצופה של הקואליציה. כולם נאחזים בקרנות המזבח ומנסים להחזיק את המצב הקיים כמה שיותר זמן. זה נותן מרווח נשימה שיאפשר לנסות ולהתארגן מחדש אבל זה בעיקר מעניק עוד זמן איכות בג'ובים, במוקדי ההחלטות ובמשרות הנחשקות. אז מה אם הממשלה לא מתפקדת, אם כל כך נוח כאן אז למה לשנות?

משבר הקורונה לא מנוהל נכון וזה עצמו מספק כר נרחב לעימותים ולוויכוחים. האשמות הדדיות ממלאות את רוב שעות היממה בסדר יומם של השרים והח"כים, כל אחד משתמש בקורונה כדי לעשות פוליטיקה ולקרוא לצד השני להפסיק להתעסק בפוליטיקה כדי לעסוק בעיקר. דרכה של הממשלה רצופת משברים פנימיים וקשיים המנטרלים ממנה כליל את היכולת לנהל פה באמת את המדינה כמו שצריך, אבל לאף אחד אין ענין לשנות את זה. עבור כולם האלטרנטיבה היא הרבה יותר גרועה ולכן אל לנו להתרגש מהוויכוחים מהאיומים ההדדיים, מרעשי הרקע ומאלה הקוראים לפרק הכל ולצאת לבקש מחדש את אמון העם, שום דבר לא באמת יגרום למישהו מהצדדים לפרק את הממשלה וללכת לבחירות כל זמן שהוא לא יהיה מוכרח לעשות זאת בעל כרחו.

קווי הדמיון מתחדדים \

ואם יש לנתניהו עוד סיבה מאוד מאוד טובה להמשיך למרוח את המצב ולהימלט ככל הניתן מבחירות, הרי שהיא נמצאת בעין הסערה המתחוללת עדיין ביבשת הגדולה בצידו השני של כדור הארץ. הבחירות בארה"ב טרפו את הקלפים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות אבל חידדו מאוד מאוד את האפשרויות המוגבלות מאוד של נתניהו כאן.

כפי שנכתב מעל במה צנועה זו בשבוע שעבר, קווי דמיון עבים מאוד מקשרים בין התנהלות נתניהו להתנהלות טראמפ על אף השוני המהותי במבנה האישיות של שניהם. בעוד טראמפ אימץ לעצמו את תדמית הילד המופרע שלא מתרגש ממה יאמרו עליו, נתניהו הוא בעל תדמית ממלכתית, מאופקת ומאוד מאוד מושפעת ממה שמדברים עליה.

ובכל זאת, נראה שטראמפ למד מידידו הטוב את ההתנהלות הפוליטית, גם הוא כמו נתניהו הקדיש קמפיין ממוקד להכפשה אישית של יריבו, הסלוגן 'גנץ, שמאל, חלש' תורגם באנגלית ל'סליפי ג'ו' (ג'ו הישנוני) ואפילו יום הבחירות בארה"ב היה דומה לזה בישראל כשמלשכת המנהיג המכהן יצאו בלי סוף טענות על זיופים ועל הטיה מכוונת של התוצאות לרעתו.


Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

גם נתניהו וגם טראמפ הציבו את התקשורת והממסד המשפטי כאויב המרכזי, אויב אישי שלהם ואויב של העם כולו. והשטח הגיב בהתאם. כבר שנים רבות שהפוליטיקה בישראל סובבת סביב שאלה עיקרית אחת: כן ביבי או לא ביבי. כבר הרבה שנים שאין בישראל שמאל אמיתי ונתניהו עצמו כבר לא מהווה ימין אמיתי, אין אלטרנטיבה שלטונית וההצבעה בבחירות נעה סביב השאלה מי תומך בנתניהו ומי מתנגד לו. כל מועמד שניצב מולו, לא זוכה לתמיכה בגלל מי שהוא או בגלל המצע שלו, אלא רק בגלל שהוא האלטרנטיבה הנוכחית התורנית לנתניהו.
כבר שלוש מערכות בחירות שהעם בישראל חצוי לשניים: תומכי ביבי ומתנגדי ביבי, ולכן אין הכרעה ברורה לאחד מהצדדים. כעת. בפעם הראשונה בהיסטוריה אפשר היה להבחין במצב הזה גם בארצות הברית.

אולפני שידור, מהדורות שלמות של חדשות ופרשנויות, עיתונים שלמים עמוסי כתבות ומאמרי מערכת, כולם הוקדשו לאזהרה חמורה וצעקנית נגד הנשיא המכהן, בדיוק כפי שהתקשורת כאן עושה לנתניהו. המפלגה הדמוקרטית היתה עסוקה לראשונה בחייה בקמפיין בחירות שעסק פחות במועמד שלה ויותר בתגובה למועמד שכנגד. טראמפ שאימץ את מדיניות נתניהו גרר אחריו שיח ציבורי שהשיב לו בדיוק באותה שפה. זה גלש אפילו לשמאל בישראל שהזהיר בעיתון הבית הפרו-פלשתיני שלו על כך שטראמפ הוא יותר גרוע מהיטלר.

בפעם הראשונה בהיסטוריה, הרגישה אמריקה פחות את השיח הדמוקרטי מול הרפובליקני ועברה לעסוק בשאלה של כן טראמפ או לא טראמפ. שני הידידים מירושלים ומוושינגטון הצליחו לייצר שיח פוליטי זהה הסובב בעיקר סביב עצמם. הם יצרו אהדה מטורפת בקרב חלק גדול מהעם ויחד עם זאת אנטגוניזם בלתי מוסבר וחסר תקדים בקרב חלקים אחרים בעם. אין יותר שיח על מצע, על עקרונות, על דרך פוליטית, יש רק ויכוח יצרי האם להשאיר את המנהיג הכוחני על כסאו או להילחם בו ולא משנה את מי להביא במקומו, העיקר שהוא לא יהיה.

אזעקת אמת מוושינגטון

נכון שלעת כתיבת שורות אלו, טרם נפלה הכרעה סופית מי יישב בבית הלבן אבל כפי המסתמן, אמריקה הצביעה ברגליים נגד השיח הזה, נגד הפוליטיקה הזאת, נגד המנהיג שאימץ לעצמו את המדיניות של נתניהו. גם אם טראמפ יהיה בסופו של דבר זה שיישב בבית הלבן כפי שהעם בישראל באמת רוצה למרות הכל, עדיין זה יקרה על חודו של קול. אמריקה אמרה את דברה ולא הביעה אמון מוחלט באיש ובדרכו.

ובשונה מטראמפ, נתניהו ניחן בחושים פוליטיים מחודדים ומפותחים הרבה יותר מידידו הג'ינג'י שמעבר לים. אפשר להניח בסבירות גבוהה שנתניהו ישב השבוע בביתו ובמשרדו וכסס ציפורניים בעצבנות. התוצאות בארצות הברית יכולות ללמד הרבה מאוד על מצבו שלו דווקא בגלל קווי הדמיון הרבים הללו.

ניתוח ראשוני מהיר של משמעות התוצאות בארה"ב יכול ללמד כמה דברים. קודם כל הוא מלמד שהעם האמריקני לא אוהב את המנהיג חסר הגינונים. לעם בארה"ב לא אכפת מכך שדווקא חוסר הממלכתיות של טראמפ וההיגיון הפשוט שמנחה אותו, זה הדבר הכי טוב שקרה למדינת ישראל אי פעם. את האמריקנים זה לא מעניין והם מתגעגעים לנשיאים המלאכותיים והמנומסים שהיו לו פעם ומיוצגים היום בתוך דמותו של ג'ון הישנוני.

תוצאה נוספת של ניתוח הנתונים על פי כמה פרשנים אמריקנים היא שהעם בארה"ב לא אהב את התנהלות טראמפ בקורונה. טראמפ נודע כאחד ממכחישי הקורונה הגדולים והרבה אזרחים מאשימים אותו במותם של יקיריהם. העובדה שהוא עצמו נחלץ מהמחלה בזכות טיפולים יקרים ולא מקובלים רק הרגיזה אותם עוד יותר על רקע העובדה שהוא המשיך אחרי כל זה לזלזל ולא לנהל את המשבר כמו שצריך לטעמם. לדעת אותם פרשנים, אוכלוסיות מבוגרות ושמרניות שלא טרחו לצאת ולהצביע בפעמים קודמות, יצאו הפעם להצביע לביידן כדי להוריד את מכחיש הקורונה מכיסאו.


Adam Schultz / Biden for President

נתוני ההצבעה בארה"ב מאששים את התאוריה לפיה כל מצב פוליטי הכי מקובע והכי ותיק, יכול להשתנות כשהבחירות נערכות אחרי משברים משמעותיים כמו מגיפה או מלחמה. מנהיגים נערצים ככל שיהיו, שילמו בכיסאם גם כשניסו להסביר שההתנהלות שלהם היתה נכונה. כשהעם מתוסכל הוא מצביע מהבטן ולא מהראש ולא יעזור שום קמפיין כדי לשנות את זה.

נתניהו איש חכם והוא יושב ועושה אחד ועוד אחד ועוד אחד. המשוואה מחסירה פעימה מליבו.

לנתניהו יש את כל האלמנטים שבגללם טראמפ קיבל בעיטה מרוב העם שלו: הוא הפך את השיח הפוליטי לאישי סביבו, הפך את התקשורת והממסד לאויב, ניהל קמפיין אגרסיבי נגד היריב שלו, גם בישראל העם רעב, סובל ומתוסכל מהתנהלות הממשלה ולא משנה כמה היא תנסה להיות צודקת, הסיטואציה בישראל היא העתק כמעט מושלם ואף משודרג של הסיטואציה בארה"ב.

וכשזה המצב, איזו סיבה יש לנתניהו לצאת לבחירות עכשיו? הוא יעשה הכל כולל הכל כדי להרחיק את הבחירות כמה שיותר. הוא חייב למזער כמה שיותר את נזקי הקורונה, הוא חייב להתרחק כמה שיותר ממחאות עממיות נגדו וממחאות ציבוריות צודקות של אוכלוסיות שנפגעו. הוא חייב להכין את הקרקע לטשטוש שהוא נוהג לפזר בקמפיינים שלו העוסקים בביטחון או במאבק בשמאל שלא באמת קיים. וכדי שכל זה יקרה הוא חייב עוד זמן והוא חייב גם שהגל השלישי של הקורונה לא יגיע כל כך מהר.

שותפיו ויריביו במסדרונות הממשלה והכנסת מאפשרים לו לקחת את כל הזמן שבעולם. לאף אחד לא בוער לצאת לבחירות כי לאף אחד אין אלטרנטיבה טובה יותר. לנתניהו גם אין אלטרנטיבה טובה ובנוסף יש עליו גם איום אמיתי שהתחדד מאוד מההתרחשויות נוסח אמריקה.
תוצאות הבחירות בארה"ב משפיעות מאוד על ישראל לא רק בגלל זהות הממשל שיוקם והמדיניות שיאמץ כלפי המזרח התיכון, אלא בעיקר בגלל שהן משפיעות על מהלכי החשיבה בראשו של נתניהו. מה שקרה שם עלול לקרות גם כאן ונתניהו יקח את כל הזמן שהוא יכול לקחת כדי לנסות ולשנות את זה.

הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פרשנות חלולה שסותרת את עצמה מיניה וביה, אם נתניהו רואה שאת העם מעניין דווקא הקורונה יותר מהכלכלה ולכן הוא תמך בביידן ולא בטראמפ, אז הוא דווקא צריך להתעודד, כי דווקא נתניהו דואג לקורונה יותר מלכלכלה, והוא מקיים את מדיניותו של ביידן יותר משל טראמפ..
אלא שהכל שטויות, אמריקה חלוקה לגמרי, וטראמפ לא ניסה לקנות את המרכז והלך רק על הבייס שלו, אפשר לומר שהוא טעה, אבל אולי אם היה הולך למרכז אז הוא היה מפסיד את הימין השמרני כמו שפה הימין הקיצוני הולך נגד נתניהו אם הוא רק הולך למרכז, אי אפשר לדעת מה היה אם..

ההתנהלות של נתניהו לעומת ראשי ממשלה אחרים די טובה וודאי שכמו כל בשר ודם יש לו טעיות במיוחד שהוא לא אדם שהולך רק לפי דעת תורה. אחד הדוגמאות זה בענין מסירת שטחים שהוא עומד די חזק וגם בזמן אובמה, ולא נרתע להגיד לעולם שיש לנו זכות על ארץ ישראל ולעמוד לטובת האינטרסים והביטחון של עם ישראל, וודאי שאין שום סיבה לשינאה וההסתה של השמאל בתיקשורת וההפגנות שעושים נגדו עד כדי כך שמגיעים לאיומים על חייו, והשנאה נגדו עד כדי כך שהשמאל היו נגד ההסכמים האחרונים שביבי עשה אפילו שהם הראשונים שהיו אמורים לתמוך בזה, וכאן רואים שהם נגדו והסיבה בגלל שהוא לא מוכן להמשיך בתהליך השלום למסירת שטחי יהודה שומרון וירושלים מכיון שהשמאל רוצים למצוא חן בעיני הגויים שכאילו זה יגרום שהגויים לא ישנאו אותנו והאמת היא שראינו איזה אסון הסכמי אוסלו הביאו עלינו ורק יותר שנאה מהגויים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture