ארכיון. צילום: משרד החוץ הרוסי

בתיווך רוסיה: ארמניה ואזרבייג'ן חתמו על הסכם לסיום המלחמה

מנהיגי שלושת המדינות הכריזו על החתימה על ההסכם, שנועד לסיים את הסכסוך האלים על האזור השנוי במחלוקת. הפסקת האש מגיעה לאחר מספר ניסיונות שלא צלחו מצידה של רוסיה לתווך בין המדינות. במטרה לשמור על ההסכם, רוסיה תציב במקום כוחות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מנהיגי ארמניה ואזרבייג'ן הודיעו הלילה (שלישי) על חתימת הסכם לסיום המלחמה באזור נגורנו-קרבאך, בתיווך רוסיה. הלחימה במוקד המחלוקת נמשכה מאז סוף ספטמבר, ובמהלכה הוסכם על כמה הפסקות אש שנכשלו. במסגרת ההסכם יוצבו קרוב ל-2,000 משקיפי שלום מטעם רוסיה.

החתימה מגיעה לאחר כמה הסכמים שכשלו, ושעות ספורות בלבד לאחר שאזרבייג'אן טענה שכבשה את העיר שושה באזור. לאחר ההודעה פרצו מפגינים לפרלמנט הארמני במחאה על ההסכם. ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן הודיע הלילה שחתם על "הסכם כואב" עם רוסיה ואזרבייג'אן לסיום הלחימה באזור נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת. בשבועות האחרונים ניסתה רוסיה, שחולקת גבול עם אזרבייג'אן וברית ביטחון עם ארמניה, לתווך בין הצדדים אך ללא הצלחה עד אמש.

"קיבלתי החלטה קשה, קשה מאוד לי באופן אישי ולכולנו", אמר פשיניאן בהצהרה רשמית בעמוד הפייסבוק שלו. "חתמתי על הצהרה להפסקת המלחמה עם מנהיגי רוסיה ואזרבייג'אן". לפני ההכרזה הודיע ראש הממשלה הארמני הודיע כי המאבק על העיר שושה לא הסתיים, והסביר כי הסיבה לתפנית ולחתימה היא ניתוח מצבה הביטחוני והצבאי של המדינה, ומתוך אמונה כי זוהי האפשרות הטובה ביותר בהתחשב בנסיבות.

דובר הקרמלין אמר גם כי מנהיגי רוסיה, אזרבייג'ן וארמניה חתמו על הסכם על הפסקת פעולות לחימה מוחלטות נגד נגורנו-קרבאך, על פי סוכנויות הידיעות הרוסיות. כוח של 1960 "שומרי שלום" רוסים ייפרס לאורך קו ההפרדה ויוקמו נתיבים שיאפשרו הגעה לאזור החבל. האחת תאפשר את ההתניידות מארמניה לנגורנו-קרבאך, וארמניה בתמורה, תאפשר יצירת נתיב נוסף, שיחבר בין העיר נחיצ'יבאן לבאקו.

על אף שפרטי ההסכם אינם ברורים לגמרי, מסתמן כי רוסיה וטורקיה יפקחו על יישומו בשטח. כוחות רוסיים נכנסו תוך כדי הלילה לחבל המריבה ופגשו בחיילי הצבא האזרי בשטח. בארמניה הסתער המון זועם של מפגינים על בניין הפרלמנט וקרא קריאות בגנות הנשיא. יו"ר הפרלמנט הוכה על ידי המפגינים.

ההסכם נחתם שעות ספורות לאחר שטיל נ"מ אזרי פגע במסוק צבאי רוסי ושני אנשי צוותו נהרגו בהתרסקות. הממשלה האזרית מיהרה לקחת אחריות ולהתנצל, בטענה כי הכוחות חשבו שמדובר במסוק ארמני. ייתכן כי הפלת המסוק סיפקה אמתלה עבור מוסקבה להושיב את הממשלה האזרית לשיחות שלום ולסיים את הקונפליקט המדמם.

98 אזרחים אזרים ו-54 אזרחים ארמנים נהרגו בלחימה שפרצה בסוף חודש ספטמבר. יותר מ-1,200 חיילים ארמנים נהרגו וכמות לא ידועה של חיילים וקצינים אזרים נהרגו בקרבות. על פי המצפה הסורי לזכויות אדם, 250 סורים נהרגו בקרבות, רובם אנשי ארגוני מורדים אסלאמיסטיים שפעלו בשירות טורקיה ולחמו לצד הצבא האזרי. הצבא האזרי הפגיז בכבדות את ערי נגורנו קרבאך ואזרחים רבים נפגעו.

במהלך המלחמה הצליח הצבא האזרי לכבוש שטחים גדולים של חבל הארץ וכמו כן שטחים שהארמנים כבשו מחוץ לחבל המריבה במהלך מלחמת נגורנו קראבך של שנת 1991. הצבא האזרי עשה שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו שימוש בצי גדול של מל"טים, בהם גם מל"טים "מתאבדים", וכן בטילים בליסטיים ובכוחות מיוחדים בעלי ניידות גבוהה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture