צילומים: הבית הלבן, קמפיין טראמפ

ביידן במסר פומבי לטראמפ: "מביך שהוא לא מודה בהפסד – מצפה לדבר איתו"

הנשיא הנבחר אמר כי הוא מצפה לשוחח עם הנשיא המכהן שמסרב לקבל את תוצאות הבחירות ונערך לקרב משפטי: "כבר התחלנו במעבר השלטון, ושום דבר לא יכול לעצור את זה. היה נחמד אם הוא היה מודה שניצחתי, אבל זה לא קריטי, זה לא יתרום למורשת של הנשיא"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר הערב (שלישי) שהוא מצפה לשוחח עם הנשיא היוצא דונלד טראמפ. בנאום בדלאוור אמר ביידן ש"היה נחמד" אם טראמפ היה מודה בהפסד בבחירות – אך לא מדובר בדבר "קריטי". כנשאל אם יש לו מסר כלשהו לטראמפ ביידן השיב: "אני מצפה לדבר איתך".

על סירוב טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות ומתכוון לנהל מאבק משפטי אמר ביידן: "כבר התחלנו במעבר השלטון. הסירוב שלהם לא משנה את מה שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו נתקדם בצורה מסודרת, נרכיב את הממשל שלנו. ושום דבר לא יכול לעצור את זה".

ביידן אמר שלמרות שטראמפ מסרב לקבל את תוצאות הבחירות צוות המעבר שלו מתכונן לכניסה לבית הלבן. הוא הדגיש שהעובדה שטראמפ לא מכיר בתוצאות "לא תשנה את הדינמיקה" של העברת השלטון. עוד הוסיף: "הוא יהיה נשיא עד 20 בינואר. מביך שהוא לא מודה בהפסד".

"איך לומר זאת בזהירות? זה לא יתרום למורשת של הנשיא", אמר ביידן בנאום בעירו ועדכן כי "בשיחות שניהלתי עד כה הם קיוו שהמוסדות של הדמוקרטיה האמריקנית יהיו חזקים ויחזיקו מעמד. בסופו של דבר הכול מתנקז ל-20 בינואר", יום ההשבעה של ביידן.

ביידן אף התייחס למנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, המסרב גם הוא להכיר בתוצאות הבחירות ואמר: "לא הייתה לי הזדמנות לדבר עם מיץ' עדיין. אני חושב שכל המפלגה הרפובליקנית בנקודה של תחושת איום מהנשיא המכהן. חבר האלקטורטים ייפגש בדצמבר ועד אז אני מקווה לשוחח עם מנהיג הרוב בעצמי".

ביידן התייחס לשיחותיו עם מנהיגי העולם ואמר: "הייתה לי את ההזדמנות לדבר עם שישה מנהיגי העולם. הם כולם מצפים לשתף איתנו פעולה, בריטניה, צרפת, גרמניה, אירלנד וקנדה. אני מרגיש נהדר לגבי זה". נאומו של ביידן עסק בסוגיית שירותי הבריאות האמריקנים והגן על החקיקה שהציב הנשיא לשעבר ברק אובמה, תחתיו כיהן כסגן הנשיא.

פסיקה של בית המשפט העליון היום סימנה כי בית המשפט עשוי בסבירות גבוהה לתמוך בהשארתו של החוק מתוך עיקרון של אי התערבות הרשות השופטת. ביידן התייחס לדברים ואמר: "בית המשפט העליון דחה פעמיים את ביטול תוכנית הביטוח הרפואי. בית הנבחרים דחה כמה פעמים את נסיונותיו החוזרים ונשנים של דונלד טראמפ לבטל את תכונית ביטוח הבריאות. נושא הבריאות פילג את ארצות הברית במשך שנים רבות, אלא שכיום יש רוב גדול התומך בביטוח בריאות ממשלי. זה לא חייב להיות נושא מפלגתי, זה נושא אנושי. עבור אמריקנים רבים זו סוגיה של חיים ומוות".

הנשיא טראמפ הבהיר היום פעם נוספת שהוא לא מתכוון להכיר בניצחונו של ג'ו ביידן – והכין את האמריקנים לפרסום ממצאים שלטענתו ישנו את התמונה. הנשיא טראמפ כתב בטוויטר: "אנחנו ננצח!", והוסיף: "אנחנו עושים התקדמות גדולה, התוצאות יתחילו להגיע בשבוע הבא". בציוץ נוסף טען הנשיא לשיבושים בספירת הקולות. שר המשפטים של טראמפ, וויליאם בר אישר הלילה לתובעים פדרליים לחקור "טענות מוצקות" לאי סדרים בהצבעה בבחירות – לפני שתוצאותיהן יאושרו רשמית.

מזכיר המדינה מייק פומפאו סיפק הערב התבטאות יוצאת דופן כאשר נשאל בתדרוך שערך האם הוא משתף פעולה עם צוות המעבר של ביידן. פומפאו השיב: "אנחנו מכינים את הכול להעברה חלקה לממשל השני של טראמפ".

"תהיה העברת שלטון חלקה לכהונה נוספת של טראמפ", אמר פומפאו. "העולם צופה במה שמתרחש. אנחנו נספור את כל הקולות, וכשהליך הספירה יסתיים, יבחרו האלקטורים, יש תהליך שלם. החוקה מפרטת את זה בבירור. והעולם יכול להיות בטוח שהמעבר שדרוש לכך שמחלקת המדינה תמשיך לפעול היום, תהיה מוצלחת היום, תהיה מוצלחת כשהנשיא שיכנס לתפקיד ב-20 בינואר בשתים עשרה ודקה יהיה מוצלח גם כן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture