צילומסך טוויטר

שגריר האמירויות: "התחלנו את הדיונים על עסקת הנשק רק לאחר ההסכם"

הבכיר שהיה מיוזמי הסכם אברהם אמר בראיון נדיר לתקשורת הישראלית התייחס לעסקת ה-F35: "לדעתי כל עוד ישראל מאותתת שהיא מסכימה לזה ושיתרון האיכות הצבאי אכן נשמר, אני מאמין שאין סיבה שהעסקה תמנע". על איראן: "אנחנו בעד משא ומתן"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שגריר איחוד האמירויות בארצות הברית יוסוף אל אוטייבה אמר בראיון ל'חדשות 12' כי השיחות על עסקת הנשק למכירת 50 חמקנים ו-18 מל"טים מארצות הברית לאמירויות החלו רק לאחר החתימה על "הסכמי אברהם". השגריר הסביר כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם שר הביטחון בני גנץ אישרו את העסקה, זאת לאחר סדרה של "שיחות רציניות" עם ארצות הברית, כשבבסיסן שמירת יתרון האיכות הצבאי של ישראל באזור.

"התחלנו את הדיונים רק לאחר 'הסכמי אברהם'", סיפר השגריר בראיון ליונית לוי. "דרך אגב, אנו מנסים לרכוש את מטוסי ה-F35 זה שש שנים. שש שנים. אז העניין הזה החל לפני זמן רב, מעולם לא הצלחנו לקדם אותו, הרגשנו ש"הסכמי אברהם" פתחו צוהר, או יצרו הזדמנות לממש את העסקה הזו". כנשאל האם האיחוד הייתה יוזמת תהליך כזה ללא ידיעה שישראל תיתן יד לעסקת הנשק הזו אמר בכנות: "אני לא יודע, אני לא יודע מה התשובה לכך. רק חשתי שיש לנו אמון בממשל האמריקני שיסייע לנו לממש זאת".

אל אוטייבה המשיך ואמר כי הייתה לו "תחושה טובה" לגבי ארה"ב וכך הם סמכו עליהם שיוציאו את ההסכם והעסקה לפועל. השגריר אמר כי הם סמכו "לא רק על הממשל, כי אם גם על הקונגרס האמריקני", כלומר שיאשר זאת ברמה המדינית. למרות חילופי השלטון הצפויים בינואר הקרוב לאחר בחירתו של ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב, אומר אל אוטייבה כי הם לא חוששים שזה יהווה מכשול ליציאת העסקה לדרך. "לדעתי כל עוד ישראל מאותתת שהיא מסכימה לזה ושיתרון האיכות הצבאי אכן נשמר, אני מאמין שאין סיבה שהעסקה תמנע".

הוא התייחס בראיון הנדיר לתקשורת הישראלית לוויכוח האם התוכנית להחלת הריבונות הושעתה או בוטלה ואמר כי "זו שאלה שצריכה להיות מופנית לישראל. אם אני לא טועה, שמונים אחוז מהישראלים אמרו 'כן, אנחנו מעדיפים נורמליזציה על סיפוח'. כל עוד אנחנו יכולים להוכיח. שזו התוצאה העדיפה לכולם, אז כן, אני חושב שהסיפוח לא יעלה על הפרק. אבל זו אחריותנו, אנחנו צריכים להוכיח שזו הצלחה".

"אני מאמין שלסיפוח היו עלולות להיות השלכות חמורות על האזור שלנו. זה היה גורם לתגובה שלילית ביותר נגד ישראל, זה היה מציב את ירדן תחת לחץ, זה היה מאלץ את ארצות הברית להגן על ההחלטה הזו שלא הייתה פופולארית באזור. וזה היה מסכן את כל ההישגים שלנו בתהליך ההיפתחות כלפי ישראל. על כן חיפשנו דרכים למנוע את הסיפוח".

"כתבתי את טור הדעה שפורסם בידיעות אחרונות באמצע יוני, וזה מה שהצית את הדיונים. גרמנו לאנשים לשאול את עצמם מה חשוב יותר – הסיפוח או שיפור היחסים בין ישראל לבין מדינות ערביות רבות. מנענו תוצאות שליליות, יצרנו מצב של "ווין-ווין", ואני חושב שזה עשוי להביא לשיתופי פעולה רבים. אני חושב שמה שאנחנו רואים הוא עדות לשינוי תפיסתי במזרח התיכון, ותראי, אנחנו לא הולכים להסכים על כל דבר, אין שתי מדינות שמסכימות על הכול".

השגריר מהמפרץ התייחס לאפשרות שהממשל של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ינסה לחזור להסכם הגרעין עם איראן, כפי שהוא כבר אמר שינסה לעשות. "אנחנו מאמינים שצריך להיות הסכם עם איראן, לחלוטין, אנחנו בעד משא ומתן, אך יש לטפל בכל הבעיות ולא רק בחלקן. בואו לא נתייחס רק לסוגיית הגרעין ונשכח מכל שאר הבעיות שאיתן אנו נאלצים להתמודד היום".

"עכשיו יש ממשל חדש, אך יש גם מנופי לחץ רבים על איראן, בין אם אלו סנקציות, בין אם זה נגיף הקורונה, או מחירי דלק נמוכים, בין אם זה האזור ומה שקורה בו. מדוע אנחנו לא משתמשים במנוף הזה כדי להשיג הסכם מוצלח יותר? אני חושב שהממשל של ביידן נמצא בעמדה טובה יותר במו"מ. אם הוא רוצה להודות לטראמפ על כך או לא זה עניין שלהם".

על הפלסטינים אמר כי "אנחנו עדיין מאמינים שפתרון שתי המדינות הוא הפתרון הממשי היחיד. לתעדף הסכם אחד על פני השני – זה לא רלוונטי, אבל בסופו של יום, הסכמי "אברהם" פותחים צוהר לפתרון שתי המדינות. אנחנו דווקא כן זקוקים להתקדמות בו, אתם זקוקים להתקדם לקראת פתרון שתי המדינות. אבל זה מצריך מאמץ דיפלומטי, וחשוב מכך, זה מצריך רצון כן ואומץ פוליטי מצד המנהיגים לעשות את הפשרות הנדרשות כדי לפתור את הסוגיה, אומץ שככל הנראה אני לא מזהה במנהיגים הנוכחיים בעת הזו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture