Yonatan Sindel/Flash90

הנחה לעבריינים: אכיפת חוק קמניץ תופחת לשנתיים "כדי להאיץ את התכנון"

מנדלבליט הודיע כי חוק קמיניץ לא יוקפא. יחד עם זאת מנדלבליט הבהיר כי יהיו הקלות באכיפת עבירות הבנייה במגזר הערבי והדרוזי. מדובר בחוק שעוסק באכיפה בעניין עבירות תכנון ובנייה ביישובים הערביים והדרוזיים, וביחס לשימושי פעילות לא חקלאית ביישובים החקלאיים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

היועץ המשפטי לממשלה הודיע על עדכון מדיניות האכיפה בעניין עבירות תכנון ובנייה ביישובים הערביים והדרוזיים וביחס לשימושי פעילות לא חקלאית (פל"ח) ביישובים החקלאיים. במכתב ששלח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), ארז קמיניץ, לשר המשפטים, נאמר כי בהמשך לבקשתו של השר מגורמי המקצוע במשרד המשפטים, התקיימו לאחרונה ישיבות עבודה עם נציגי החברה הערבית והדרוזית ועם נציגי המגזר החקלאי, הן ביחס למקרים קונקרטיים שדרשו מענה מקצועי והן ביחס להיבטי האכיפה באופן כללי.

בסופו של ההליך גיבשו גורמי האכיפה, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, עדכון למדיניות האכיפה. בניגוד לפרסומים שונים מהיממה האחרונה, חשוב לציין, כי אין מדובר בהקפאת תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, או בהקפאת האכיפה באופן כללי, אלא בעדכון מדיניות האכיפה. זאת, באופן שתינתן הקלה ביחס לבתים ישנים מאוכלסים אשר אינם מסכנים תכנון, לגביהם מוסכם כי הם יירדו לתחתית סדר הקדימויות באכיפה המדינתית ולגביהם המדינה לא תפעל באמצעות מנגנון הקנסות המינהליים, כמפורט להלן.

מדינות האכיפה ביחס לעבירות תכנון ובנייה ביישובים הערביים והדרוזיים:

עד ליום 31.12.2022 לא יינקטו הליכים להטלת קנסות מינהליים לפי תיקון 116 לחוק ביחס לבניה ישנה למגורים, היינו ביחס לבנייה המשמשת בפועל למגורים, ושהשימוש האסור בה החל לפני 1.1.2018, וזאת בכפוף לתנאים אלו:

א. לא מדובר בבנייה על קרקע מוגנת, למעט קרקע חקלאית; היינו הבנייה לא נמצאת על תשתיות לאומיות, סביבה חופית, גן לאומי, שמורת טבע או שטחים ציבוריים פתוחים.

ב. לא מתנהלים לגבי המבנה הליכי אכיפה, למעט אכיפה לפי תקנות העבירות המינהליות, ובכלל זה, המבנה לא סומן להריסה ע"י מוסד התכנון.

מדיניות האכיפה ביחס לשימושי פעילות לא חקלאית (פל"ח) במגזר החקלאי:

א. הפעילות האכיפתית לפי חוק התכנון והבנייה נגד מבנים הנמצאים בחלקה א' בנחלות המושבים, אשר ניתנים להסדרה בשל צמידות הדופן שלהם לחלקת המגורים, תמוקם בתחתית סדר העדיפויות של האכיפה המדינתית, וזאת בכפוף לנקיטת פעולות הסדרה ע"י בעל הנחלה ובכפוף לתנאים נוספים. מדיניות זו תעמוד בתוקפה עד ליום 31.12.2022.

ב. רשות מקרקעי ישראל תקים צוות עבודה מצומצם שיבחן עדכון של רשימת השימושים המותרים להשכרה במסגרת הפעילות הלא חקלאית.

ג. רשות מקרקעי ישראל תעלה הצעת החלטה לפני מועצת מקרקעי ישראל, אשר תכלול הקלות שונות הנוגעות לתשלום דמי שימוש עבור תקופת העבר במסגרת הסדרה יזומה של השימושים הלא מוסדרים בנחלה (למעט בתביעות מתנהלות), וזאת לתקופה מוגבלת.

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי "המצב הקיים יצר חוסר התאמה בין מדיניות הקנסות והריסת בתי המגורים לבין המצב התכנוני החסר ומצוקת הדיור הממשית בחברה הערבית והדרוזית. גם בעניין השטחים החקלאיים נוצרה בעיה דומה".

"מדובר בסוגיה מורכבת שדרשה פתרון מאוזן ואחראי. אני מברך על ההסדר הצודק שגובש, בזכות עבודה מאומצת של אנשי משרד המשפטים ובראשם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ וצוותו. המהלך החשוב שאנו מוציאים היום לדרך לא היה מתאפשר ללא שיח כן ומקצועי עם הנהגות הציבור הערבי והדרוזי וכמובן עם נציגי החקלאים".

"אני מבקש להודות לשר הביטחון ורה״מ החליפי בני גנץ ולשר החקלאות אלון שוסטר על התמיכה והסיוע בתהליך המעמיק שקיימנו אל מול נציגי הציבור. אני מודה גם לשרה לשיוויון חברתי מרב כהן, אשר הובילה החלטה להארכת התקצוב של תכנית 922, כדי שחלקו ייועד להאצת תכנון והסדרה".

"אנו מבשרים היום על הקלה במדיניות האכיפה תוך האצת פעולות התכנון וההסדרה ארוכות הטווח, כדי להבטיח שהן היישובים והן המגזר החקלאי יוכלו להתפתח כראוי וכחלק ממדיניות התכנון הלאומית", דברי ניסנקורן.

מטעמו של ניסנקורן נמסר כי "בתום עבודת מטה שבוצעה בחודשים האחרונים, לבקשת שר המשפטים אבי ניסנקורן, הודיעו לפני זמן קצר היועץ המשפטי לממשלה ד״ר אביחי מנדלבליט והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, על עדכון מדיניות האכיפה מכוח תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה (חוק קמיניץ)".

"לפי ההחלטה, תוקפא למשך שנתיים האכיפה על בנייה קיימת למגורים בגין עבירות תכנון ובנייה שבוצעו ביישובים הערבים והדרוזים מכוח תיקון 116, וכן על בנייה בת הסדרה ביישובים החקלאיים. במקביל, במהלך תקופת ההקפאה יואצו משמעותית פעולות התכנון וההסדרה של הבנייה ביישובים".

"בחודשים האחרונים התקיימו במשרד המשפטים דיונים ממושכים עם נציגי המגזר הדרוזי, המגזר הערבי ובהם הנהגת הרשימה המשותפת, נציגי החקלאים וכן עם הנהלת רשות מקרקעי ישראל והיחידה לאכיפת בנייה בלתי חוקית. בתום עבודת מטה ובחינה של גורמי המקצוע, גובש מתווה לעדכון מדיניות האכיפה על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ ובאישור היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט".

"על פי המדיניות החדשה, לא יינתנו קנסות ולא יבוצעו הריסות ביישובים הערבים והדרוזים, מכח תיקון 116, עד ליום 31 בדצמבר 2022, כל עוד מדובר במבנה קיים המיועד למגורים שאינו מצוי על קרקע מוגנת ולא מתנהלים לגביו הליכי אכיפה אחרים תלויים ועומדים".

"בנוגע למגזר החקלאי, תיבחן אפשרות לאשר הקמת מבנים בשטחים חקלאיים לצורך פעילות שאינה חקלאית, ככל שזו מקיימת זיקה לפעילות החקלאית והמרקם הכפרי, ובהתאם לרשימת שימושים שתיקבע על ידי רשות מקרקעי ישראל ונהליה".

"באשר למגזר הבדואי, מתקיים מזה מספר שבועות שיח בין נציגי המגזר, שר המשפטים ניסנקורן ושר הכלכלה עמיר פרץ לגיבוש פתרון מותאם, לטובת האצת צעדי תכנון והסדרה", לשון ההודעה.

מתנועת רגבים נמסר בתגובה: "ממשלת ישראל בראשות אבי ניסנקורן, נכנעה לסחטנות וללחצים של חברי הכנסת הערבים בעניין חוק קמיניץ, ונתנה רוח גבית לעבריינות. חוק קמיניץ הוא ההישג המשמעותי ביותר בתחום המשילות, שהובילו הליכוד וממשלות הימין בעשור האחרון. ההחלטה שפורסמה, משקפת התנהלות כושלת של הממשלה, המובילה להפקרת הנגב והגליל והפיכתם לאקס טריטוריה".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה: "בשורה לאלפי המשפחות הערביות עם צווי הריסה על בתיהם: אתם יכולים לנשום לרווחה. הצלחנו להקפיא בפועל את חוק קמיניץ. ‏צריך לומר בכנות שהעבודה המאומצת מול גנץ וניסנקורן הביאו תוצאות והם עמדו בהתחייבות כלפינו. נמשיך עד שנביא לביטול החוק והסדרה של תוכניות מתאר לישובים ערבים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture