Yonatan Sindel/Flash90

לאחר העתירה: בג"ץ הודיע למדינה – נמקו את הצורך בראש ממשלה חליפי

אחרי הדיון בעתירה נגד חוקי רה"מ החליפי, הודיע בג"ץ למדינה כי עליה לנמק תוך שלושה שבועות את הסיבות לקיום החוקים המסדירים את התפקיד. תשעה שופטים ידונו מעתה בעתירות בנושא. יו"ר הכנסת לוין: "חציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בג"ץ הוציא הערב (חמישי) צו על תנאי שמורה לממשלה לנמק מדוע לא יבוטלו התיקון לחוק יסוד הממשלה שמכונן את ממשלת החילופים, ואת תפקיד ראש הממשלה החליפי. בג"ץ אף קבע באופן תקדימי כי הדיונים בנושא יתקיימו מעתה בהרכב של תשעה שופטים, במקום שלושה שדנו בכך עד כה.

הצו מורה לממשלה, לכנסת, לליכוד ולכחול לבן לנמק מדוע לא יבוטלו ההוראות בחוק שמצמצמות את סמכות הכנסת להביע אי אמון בממשלה, אלו שדורשות 70 ח"כים כדי לשנות את החוק שמאפשר את ממשלת החילופים, ומדוע לא להחיל רק מהכנסת ה-24 את הוראות החוק שיוצרות את ממשלת החילופים.

בהחלטה של בג"ץ נכתבו שלוש שאלות שעליהן תצטרך המדינה להשיב תוך 21 יום: 1. מדוע לא ייקבע כי ההוראות המצמצמות את סמכותה של הכנסת להביע אי אמון בממשלה, ומתנות לכך תנאים בטלות. מדובר בשינוי בחוק יסוד הממשלה, ובג"ץ דורש תשובות מהמדינה בנוגע לכך.

2. מדוע לא ייקבע כי כל ההוראות המגבילות את סמכותה של הכנסת לשנות את חוק יסוד הממשלה (ומתנות זאת ברוב של 70 מחברי הכנסת) בטלות.

3. מדוע לא ייקבע כי ההחלטה על ממשלת החליפים תהיה רק לכנסת הנוכחית (ה-23) ולא לכנסות הבאות גם כן.

העתירות בנושא הוגשו על-ידי מפלגת מרצ, התנועה לאיכות השלטון והעמותות חוזה חדש ומשמר הדמוקרטיה הישראלית. בראש הרכב השופטים שדן בנושא עד כה עמדה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות, ולצידה ישבו המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל.

בבסיס העתירה נטען כי ההסדר של ראש ממשלה חליפי משנה באופן מהותי את שיטת המשטר בישראל, שקובעת כי במדינה יש ראש ממשלה אחד בלבד.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, מדובר בשתי ממשלות שונות, כשבראש כל אחת מהן עומד ראש ממשלה אחר, והעובדה הזו משתקת את הרשות המבצעת בישראל, ופוגעת בדמוקרטיה הפרלמנטרית שנהוגה בישראל. עוד טענה התנועה ממשלת החילופים היא בבחינת תיקון שאיננו חוקתי; שהיא נעשתה תוך שימוש לרעה של הסמכות של הכנסת; ובפרוצדורה לא תקינה – שמחייב את ביטולה.

יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב בחריפות להחלטה. "בג"ץ, בהחלטתו השערורייתית, מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד. התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה", אמר.

"כל צעד כזה מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה. לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה לשאלת בג"צ למדינה מדוע צריך את תפקיד ראש הממשלה החליפי: "אחסוך לכם את הדילמה ו- 21 יום: לא צריך".

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, הגיב להחלטת בג״ץ להוציא צווים על תנאי ולהרחיב את ההרכב בדיון לתשעה שופטים: ״מברכים על החלטת בית המשפט. אסור שיתבצע שינוי בשיטת המשטר במדינת ישראל באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום המנסה להמלט מאימת הדין, על בית המשפט העליון חובה להגן על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בגץ ראשי תיבות . בוגדים . גנבים צבועים . בגץ וחיות בראשם ומנדלבליט התומך הנלהב בגלל התיקים שיש עליו הם שיא הטימטום והשפלות . דיקטטורים צריך להכניסם לצינוק יחד עם יהיר ואיוון וגנץ וניסנקורן הטיפשים

בג"ץ רקוב .

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture