מליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר / FLASH90     

13 מועמדים, והקרב האימיתי: הקרב על תפקיד היועץ המשפטי לכנסת

בראש וועדת האיתור עומד נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס וחברים בה נציב שירות המדינה, נציג לשכת עורכי הדין, נציג הפקולטות למשפטים, וכן חברי הכנסת אשר, שלח וגיזנבורג. דיווח: הקרב האמיתי יהיה בין המשנה ליועמ"ש הממשלה רז נזרי ומ"מ הנוכחית שגית אפיק

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

עם סיום המועד להגשת המועמדות לתפקיד היועץ המשפטי לכנסת, מפרסמת הערב (רביעי) ועדת האיתור בראשותו של נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) אשר גרוניס את רשימת המועמדים הסופית: אורי אהרונסון, שגית אפיק, גיא בוסי, אברהם בל, מיכאל בלום , גור בליי, ליאור דהאן, אלדר דוכן, ערן יוסף, ברוך לוברט, רז נזרי, ישגב נקדימון, ימית קליין.

הכירו את המועמדים

עו"ד רז נזרי מכהן כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני ניהול ותפקידים מיוחדים וציבורי-חוקתי. לפני כן כיהן כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי). שימש בין השנים 2001–2011 כעוזרם וכעוזרם הבכיר של שלושה יועצים משפטיים – אליקים רובינשטיין, מני מזוז ויהודה וינשטיין. בדצמבר 2019 פורסם שנזרי דחה הצעה של שר המשפטים דאז אמיר אוחנה להתמנות לפרקליט המדינה.

עו"ד שגית אפיק מכהנת כיום כממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת מאז סיום כהונתו של היועץ הקודם עו"ד איל ינון וקודם לכן כיהנה כיועצת המשפטית של ועדת הכספים. בשנת 1999 החלה את עבודתה כעוזרת למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, משנת 2001 עבדה בייעוץ המשפטי של ועדת הכספים של הכנסת, תחילה כעוזרת ליועץ המשפטי לכנסת ולאחר מכן כיועצת המשפטית של ועדת הכספים. במסגרת עבודתה טיפלה עו"ד אפיק, בין השאר, ב-18 חוקי תקציב וחוקי הסדרים. ב-2018 עלה שמה כמועמדת לתפקיד הממונה על שוק ההון, אך היא לא נבחרה לתפקיד זה. ב-5 במרץ 2020 מינה אותה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת לאחר סיום כהונתו של איל ינון. ב-1 באפריל 2020 נכנסה לתפקידה, והמשיכה לכהן גם תחת כהונתם של בני גנץ ויריב לוין כיו"ר הכנסת.

ד"ר אורי אהרונסון הוא מרצה בכיר בפקולטה למשפטים, וסגן ראש המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי. אורי שימש מתמחה ועוזר משפטים לנשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, ועוזר משפטי לשופט בית המשפט הפדראלי לערעורים בניו יורק, ג'ון ניומן. הוא הצטרף לפקולטה למשפטים בבר-אילן בשנת 2010, ומלמד בה את קורס החובה בסדר דין אזרחי וכן קורסים על בתי משפט, משפט חוקתי ותיאוריה חוקתית. בין השנים 2016-2014 שימש חוקר ומרצה אורח בבית הספר למשפטים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

אברהם בל הוא פרופסור בפקולטות למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן ושל אוניברסיטת סן דייגו, ועמית בכיר בפורום קהלת. בל בעל תואר ראשון ושני בהצטיינות במשפטים מאוניברסיטת שיקגו ותואר שלישי מאוניברסיטת הרווארד. הוא התמחה בבית המשפט העליון בלשכת השופט מישאל חשין ובמחלקת הבג"צים שבפרקליטות המדינה.

עו"ד ד"ר גור בליי משמש כיום כיועץ המשפטי של ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. ב-2010 מונה עו"ד בליי לכהן כעוזר המשפטי של יועמ"ש הכנסת דאז, עו"ד איל ינון. במסגרת זו הועסק כממונה על ייצוג הכנסת בערכאות. לפני כארבע שנים, בסיועו של עו"ד ינון, זכה ד"ר בליי במכרז פנימי לתפקיד היועץ המשפטי של ועדת חוקה. הוא השלים את לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת קולמביה ועבד שנתיים במחלקת הלטיצגיה של אחד ממשרדי עוה"ד הגדולים בניו יורק.

עו"ד ימית קליין מכהן כיועמ"ש עיריית חיפה. את עבודתה במחלקה המשפטית בעיריית חיפה החלה בשנת 2001 ושימשה, בין היתר, כיועצת משפטית לאגף פיקוח הללי, אגף נכסים ושמאות, ועדת הקצאות וועדת תמיכות, עוזרת אישית ליועמ"ש העירייה והשתתפה בהליכי חקיקה ראשית ומשנית. בשנת 2013 נבחרה ליועצת משפטית וחברת הנהלת 'יפה נוף' ו'נוף כרמל ים בע"מ'.

עו"ד ברוך לוברט הוא היועץ המשפטי של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ושימש כסגן בכיר ליועץ המשפטי במשרד האוצר. בין השנים 2002 עד 2005 כיהן כעוזר המשפטי של השופט יעקב טירקל בבית המשפט העליון. בעל תואר ראשון במשפטים ותואר ראשון במחשבים, תואר שני במשפטים ותואר שני במינהל עסקים למנהלים; כולם בהצטיינות מאוניברסיטת בר-אילן.

עו"ד ד"ר ישגב נקדימון משמש מאז שנת 1998 (למעט בשנים 2010-2009, שבמהלכן כיהן כשופט בית-משפט השלום במחוז מרכז) כיועץ המשפטי של חברת החדשות של ערוץ 2. בשנים 1998-1994 עבד כעורך דין במשרדו של עורך הדין דאז – שופט בית-המשפט העליון דהיום – חנן מלצר.

עו"ד אלדר דוכן הוא לשעבר סגן בכיר ליועץ המשפטי במשרד האוצר והממונה על תחומי האנרגיה ומימון פרויקטים. גיא בוסי משמש כיום עו"ד פרטי ולשעבר היועץ המשפטי של יש עתיד. עו"ד מיכאל בלום משמש כיועץ המשפטי של עיריית רמת השרון. עורך דין ליאור דהאן הינו בוגר החוג למשפטים באוניברסיטת חיפה ובוגר תוכנית לימודי משפט בין לאומית, מאת אוניברסיטת אוטריכט, הולנד.

הקרב האימיתי: נזרי מול אפיק

על פי הדיווח של יקי אדמקר ב'וואלה', גורמים בכנסת העריכו כי הקרב האמיתי על התפקיד יהיה בין מ"מ היועץ המשפטי לכנסת אפיק לבין המשנה ליועמ"ש נזרי, אך לא שללו אפשרות כי לבסוף עשוי מועמד אחר לזכות במינוי. מי שיכריע את זהותו של היועץ המשפטי הבא לחמש השנים הקרובות הוא יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד.

אולם כוחו של לוין מוגבל, והוא יצטרך לבחור מבין 2-4 מועמדים שיוגשו לו על ידי ועדת איתור שהרכבה קבוע בחוק. כל מועמד חייב לזכות בתמיכה של לפחות ארבעה מחברי הוועדה כדי להיכנס לרשימה הסופית. לוין ידוע בשאיפתו להגברת המשילות והעצמת כוחו של הדרג הפוליטי לצד צמצום כוחה של מערכת המשפט, ולכן הסיכוי הוא כי יבחר במועמד שלא יהיה לעומתי כלפי הפוליטיקאים.

בראש ועדת האיתור עומד כאמור השופט בדימוס גרוניס וחברים בה הם נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציג לשכת עורכי הדין עו"ד מימון טולדנו שהתמודד בפריימריז בליכוד, נציג הפקולטות למשפטים פרופ' מוחמד וותאד, דיקן בית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת, וכן יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, עופר שלח (יש עתיד), ויו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גיזנבורג (כחול לבן).

מה זה תפקיד יועמ"ש הכנסת?

היועץ המשפטי לכנסת עומד בראש הלשכה המשפטית של הכנסת. מעמדו, תפקידיו והליך מינויו הוסדרו לראשונה רק בשנת 2001, עם הוספתו לחוק הכנסת. החוק נחקק תחת התפיסה כי היועץ המשפטי של הרשות המחוקקת צריך להיות מקביל ככל האפשר ליועץ המשפטי של הרשות המבצעת, הוא היועץ המשפטי לממשלה. על כן, נקבעו בחוק מספר הוראות הדומות להוראות לגבי היועץ המשפטי לממשלה, בנוגע לתנאי הכשירות, להליך המינוי ועוד.

תפקידיו של היועץ המשפטי לכנסת קבועים בסעיף 17 לחוק הכנסת: ייעוץ ליושב ראש הכנסת, לנושאי התפקידים בכנסת ולמוסדותיה בכל ענייני חוק ומשפט הנוגעים לסמכויותיהם ולתפקידיהם. ייעוץ לוועדות הכנסת בכל הנוגע להליכי החקיקה. ייעוץ לחברי הכנסת בכל עניין הנוגע לכנסת והנובע מחברותם בה. ייצוג הכנסת בערכאות. בשנת 2008 תוקן הסעיף העוסק בייצוג בערכאות, ונקבע בו כי בכל הליך שבו נדונה שאלת תוקפו של חוק, תוזמן הכנסת להשמיע את עמדתה. תיקון זה בא בעקבות פסיקת בג"ץ לפיה רק היועץ המשפטי לממשלה הוא שישיב בהליך זה.

החוק קובע כי רשאי להציג את מועמדותו לתפקיד מי שהוא אזרח ישראל ותושב ישראל, הכשיר לשמש כשופט בית המשפט העליון, ושלא היה פעיל פוליטי או חבר במפלגה בחמש השנים שקדמו להצגת המועמדות.

תקופת כהונתו של היועץ המשפטי עומדת על 5 שנים, אך יושב ראש הכנסת רשאי, באישור ועדת הכנסת, להאריך תקופה זו. סיום כהונתו של היועץ בטרם חלוף חמש השנים תיתכן אם התפטר, הגיע לגיל 65, או הועבר מתפקידו, באחת משלוש העילות הקבועות בחוק: אם הורשע בפסק דין סופי בעבירה פלילית (למעט עבירות קלות המפורטות בחוק), עשה מעשה שאינו הולם את מעמדו או שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו.

לצדו של היועץ המשפטי לכנסת משמש גם משנה ליועץ המשפטי, שמתמנה על ידי יושב ראש הכנסת לפי הצעת היועץ המשפטי לכנסת. מתוקף תפקידו עומד היועץ המשפטי לכנסת גם בראש הלשכה המשפטית של הכנסת. לשכה זו מורכבת מיועצים משפטיים של הוועדות השונות, מעורכי דין העוסקים בייצוגה של הכנסת בערכאות ומעורכי דין העוסקים בפעילותה המנהלית השוטפת של הכנסת בכל הנוגע לחוזים, מכרזים וכיוצא בזה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture