צילום: עטרה גרמן, סרוגים

פומפאו הכריז: ארה"ב תסמן מוצרים מיהודה ושומרון כ"תוצרת ישראל"

מזכיר המדינה האמריקני ערך ביקור היסטורי בפסגות והודיע כי ארה"ב תתייחס למוצרים שמיוצרים אחרי הקו הירוק כ"תוצרת ישראל". ארה"ב לא תתייחס יותר אל "הגדה המערבית" ואל רצועת עזה כאותה יחידת שטח. בהמשך צפוי פומפאו לבקר ברמת הגולן

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו


מסוקו של פומפאו סמוך לפסגות. צילום: עטרה גרמן, סרוגים

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, המבקר בישראל, הודיע היום (חמישי) ארצות הברית תגדיר מוצרים מיהודה ושומרון ככאלו שיוצרו בישראל. פומפאו קיים היום ביקור היסטורי ביקב פסגות שבשער בנימין, והיה שר החוץ האמריקני הראשון אי פעם לבקר מחוץ לקו הירוק. משם הוא המריא לביקור ברמת הגולן, שממשלו של טראמפ הכיר בריבונות הישראלית עליה.

בהודעתו נמסר כי לפי ההנחיות החדשות כל היצרנים באזורים בהם חלה סמכות של הרשויות הישראליות – בעיקר שטח C בו יש לישראל שליטה ביטחונית ואזרחית מלאה – יהיו מחוייבים לסמן מוצרים כ"תוצרת ישראל" כאשר הם מייצאים לארה"ב. מזכיר המדינה אמר כי "הגישה הזו מכירה בכך שיצרנים בשטח C פועלים בתוך המסגרת המנהלתית והכלכלית של ישראל ויש להתייחס לתוצרת שלהם בהתאם".

הוא הוסיף כי לפי ההנחיות יצרנים שנמצאים בשטחי הרשות הפלסטינית – בשטח A או בשטח B – יצטרכו לסמן את מוצרים כ"תוצרת הגדה המערבית" כאשר הם מייצאים לארה"ב. יצרנים שנמצאים ברצועת עזה יצטרכו לסמן את מוצריהם ב"תוצרת עזה" כשהם מייצאים לארה"ב. עוד החולט כי ארה"ב לא תתייחס יותר אל "הגדה המערבית" ואל רצועת עזה כאותה יחידת שטח ולא תאפשר לסמן מוצרים תחת "תוצרת הגדה המערבית/עזה".

פומפאו הדגיש כי "ההנחיות של הממשל הדמוקרטי הקודם היו שתוויות מוצרים כאלה ייקראו 'תוצרת הגדה המערבית'", כעת כאמור כל המוצרים שייובאו לשטח ארצות הברית יהיו בעלי תגית שונה. זמן קצר לאחר ההודעה, ארגון אש"ף הוציא הודעה רשמית בה גינה את ההחלטה והסביר כי זהו "צעד לתמיכה בכיבוש".

במהלך הביקור פסגות הוענקו לפומפאו כמה מתנות. מארחיו נתנו לו מטבע עתיק שנמצא במערות גידול יין ועליו כתב עברי קדום. כמו כן ניתנו לו העתקים של ההצהרות החשובות בהיסטוריה של העם היהודי: הצהרת כורש, הצהרת בלפור וההצהרה של פומפאו עצמו על עמדת הממשל האמריקאי בעניין יו"ש.


בקבוק מיוחד עם שמו של מזכיר המדינה. צילום: עטרה גרמן, סרוגים

מדוברות המועצה האזורית בנימין נמסר: "אנו רואים בביקור זה מסר חשוב הרואה בבנימין איזור חשוב ומשמעותי למדינת ישראל, אשר ביקור בו לא נופל בחשיבותו מביקור באתרים ישראלים אחרים. המזכיר פומפאו הוכיח בהצהרה ההיסטורית שלו להכרה בחוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון – מנהיגות וחיבור עמוק לתולדות העם היהודי היושב בציון. הצהרה זו מצטרפת להצהרות היסטוריות קודמות שנמנו לזכות מדינת ישראל".

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין אמר כי "ביקור מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הוא עוד ציון דרך היסטורי ביחסי החוץ של מדינת ישראל. לראשונה אי פעם שר חוץ אמריקני מבקר ביישוב ביהודה ושומרון – פסגות. זהו נצחון נוסף של המדיניות העקבית שמוביל ראש הממשלה נתניהו להעמקת אחיזתנו בארץ ישראל. המהלך האמריקאי הזה הוא המשך ישיר וחשוב של ההכרה בריבונותנו על רמת הגולן, ההכרה בירושלים כבירת ישראל וההכרזה על כך שהיישובים ביהודה ושומרון אינם נוגדים את החוק הבין לאומי. אני מברך את מזכיר המדינה פומפאו על ביקורו החשוב ועל הצהרתו כי ארגוני ה-BDS יוכרזו כתנועה אנטישמית, ועל ההכרזה כי המוצרים מיו"ש יסומנו כ'תוצרת ישראל'. עמדתו האמיצה והנחרצת תירשם לתמיד כעמידה נחושה לצד הצדק והאמת ההסטורית".

ההכנות לביקור של פומפאו ביקב פסגות. צילום: עטרה גרמן, סרוגים

מוקדם יותר דווח ב'וואלה' כי קבוצה של סנאטורים מהמפלגה הרפובליקנית שיגרו השבוע מכתב לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובו ביקשו ממנו לפרסם לפני השבעתו הצפויה של ג'ו ביידן, ב-20 בינואר, צו נשיאותי שמאפשר לסמן מוצרים מיהודה ושומרון כ"תוצרת ישראל". על המכתב חתמו הסנאטורים טום קוטון, טד קרוז, מרקו רוביו וקלי לופלר.

הם שיגרו את המכתב גם למזכיר המדינה מייק פומפאו שמבקר בימים אלה בישראל, מזכיר האוצר סטיב מנוצ'ין וממלא מקום המזכיר להגנת המולדת צ'ד וולף – ששירות המכס האמריקני שאחראי על סימון מוצרים כפוף אליו. ארבעת הסנאטורים הזהירו במכתבם כי ממשל בהובלתו של ביידן עלול לנקוט מחדש במדיניות של הבחנה בין ישראל לבין יו"ש והמוצרים עשויים להפוך למטרה מרכזית לחרמות של תנועת ה-BDS.

ב-1995, אחרי החתימה על הסכמי אוסלו והקמת הרשות הפלסטינית, ממשל קלינטון פרסם הנחיות שקבעו כי יש לסמן מוצרים מ"ההתנחלויות" כ"תוצרת הגדה המערבית". ההנחיות מעולם לא נאכפו, אולם ב-2016 ממשל אובמה רענן את ההנחיות והזהיר כי סימון מוצרים אלו כ"תוצרת ישראל" עלול לגרור קנס.

על פי הדיווח של ברק רביד, הסנאטורים ציינו במכתב לטראמפ כי חברים מרכזיים במפלגה הדמוקרטית תומכים בתנועת ה-BDS ומחפשים דרכים לגרום נזק כלכלי לישראל. "הממשל שלך צריך לבטל את ההנחיות הללו מתקופת קלינטון", הם כתבו לטראמפ. "החלטה כזו תהווה תמיכה בישראל ומהלומה לאנטישמים ולתנועת ה-BDS".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture