Hadas Parush/Flash90

פומפאו: "כל האפשרויות למניעת המשך העשרת האורניום מצד איראן כשירות"

מזכיר המדינה האמריקני העניק במהלך ביקורו ראיון בלעדי לעיתון ישראל ואמר כי "נמשיך לפעול על מנת לגרום למדינות נוספות להבין כי הסכמי אברהם יטיבו עמן". על הפלסטינים: "אנו מנסים להעצים את הקשר עם הרשות הפלסטינית, כך שנוכל לקיים משא ומתן שיטיב עמם"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו מבהיר בראיון ל'ג'רוזלם פוסט' כי "כל האופציות" נגד איראן עדיין על השולחן. במענה לשאלת להב הרקוב בנושא הוא מבהיר כי כל האפשרויות למניעת המשך העשרת האורניום מצדה של איראן כשירות: "הממשל בראשות טראמפ הבהיר זאת במשך ארבע שנות כהונתו. אין סיבה שזה ישתנה בקרוב".

"להרגשתי", הוא אומר בראיון הבלעדי לתקשורת הישראלית במהלך הביקור, "הצלחנו בעניין. אני זוכר כשבחרנו לסגת מההסכם ב-2015, העולם אמר 'זה לא יעבוד, הסנקציות האמריקאיות בלבד לא יועילו'. ובכן, הן צמצמו משמעותית את היכולת של איראן, הם אמנם עדיין בפעילות, אך לא כמו בעבר, כשסייענו במימון ובמשאבים".

הוא הוסיף: "טראמפ עשה כמה דברים: האחד, הוא מנע מהם תקציב, מה שהעביר מסר חד משמעי במזרח התיכון, שהקל בהוצאה לפועל של הסכמי אברהם. באמצעות ההסכמים, בודדנו את איראן מידידותיה באיחוד האמירויות, בחריין וסודאן. מעבר לכך, ההבנה הבסיסית של טראמפ על כך שאיראן היא שחקן מרכזי הגורם לאי היציבות במזרח התיכון, וההבנה כי יש צורך בפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני, היוו תנאים מטרימים לכל התקדמות במזרח התיכון".

פומפאו סירב להתייחס לדיווחים כי בארצות הברית שוקלים לאשר למכור לישראל נשק מתקדם יותר ואמר כי "אני לא רוצה להיכנס לקבלת ההחלטות שלנו. אנו עקביים במה שעשינו עד כה, כשניסינו לבנות קואליציה נגד איראן, והצלחנו לעשות כן. יצרנו הזדמנויות שהובילו להפחתת הסכנה הנשקפת לישראל, ונגד ארצות הברית כולה. אינני יכול להגיב בעניין החלטות הקשורות בנשק מסוים, אך די בכך שנמשיך בקו אתו התחלנו, אנחנו תומכים במדיניות שגיבשנו ונמשיך לעשות כן כל עוד המדינה תדרוש זאת".

הוא מתייחס לטענות שהוא "מסנדל" את ממשל ביידן: "אני לא יודע. אך אוכל להגיד שאני בטוח שההחלטות שקיבלנו במזרח התיכון היו הנכונות ביותר. איראן לא הייתה צריכה להיות מתוגמלת עבור חוסר השקיפות שלה בעניין הגרעין, או בעבור הטרור. מנקודת המבט שלנו, כל מה שעשינו עד עכשיו הוביל לכך שהמזרח התיכון יהיה בטוח יותר, בייחוד כלפי ישראל".

פומפאו התייחס למתיחות עם הרשות הפלסטינית ואמר כי "ניסינו לעודד אותם במשך ארבע שנים, ועודנו מנסים להעצים את הקשר עם הרשות. אם בוחנים את החזון לשלום שהצבנו, הוא תיאר בבירור עתיד מזהיר יותר לפלסטינים, ועדיין הרשות סירבה לדון בכך, זה מצער עבור הפלסטינים. אנחנו מקווים שרצונם של הפלסטינים יבוא לידי ביטוי דרך הרשות, ואם כן, אני מאמין שהם יסכימו לדון בכך פעם נוספת. היו חילוקי דעות לאורך השנים, אך באמצעות משא ומתן נוכל להגיע להבנות משותפות, שרלוונטיות לאלו שחיים בעזה ובשטחי יהודה ושומרון. הם חיים בתנאים קשים מאוד, וזה נובע מהנהגה כושלת".

על האפשרות שמדינות נוספות יצטרפו להסכמי אברהם אמר כי "אני לעולם לא רק חוזה, אני פועל לשם כך. נמשיך לנסות לגרום למדינות נוספות להבין כי זהו אינטרס גם עבורן להצטרף להסכמים. מנהיגים יגיעו למסקנה כי זוהי ההחלטה הטובה ביותר עבור העם שלהם, ואני מקווה שמדינות נוספות יצטרפו בקרוב. אני מאמין בכל ליבי כי מדיניותו של טראמפ יצרה את התנאים עבור אותם מנהיגים לקבל את ההחלטה הטובה בנושא, ואם כך יהיה, זה יהיה מדהים. לאזרחי המדינות הללו יהיה טוב יותר כשיווצרו עבורן הזדמנויות חדשות. הם יקבלו גישה לטכנולוגיה טובה יותר, כמו גם ביטחון. מדינות המזרח התיכון צריכות להבין שישראל היא חלק מהפתרון באזור ושהסכמי אברהם הם הצינור לכך".

תמונות מביקורו של פומפאו בישראל. צילום: רון פריזושה – מחלקת המדינה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture