צילום תמונות: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

דרמה פוליטית: גנץ הקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות

השר מינה את השופט בדימוס סטרשנוב לעמוד בראש הוועדה, וקבע כי עליה להגיש את הדוח הסופי בתוך 4 חודשים. זאת, כדי "לשפוך אור על התהליכים שהביאו לרכש כלי השיט". הועדה תבדוק בין היתר את הממשק בין מערכת הביטחון, משרד רה"מ והמל"ל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד


צילום: טל עוז\ משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (ראשון) כי קיבל החלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט. זאת, לאחר שבועות של עבודת מטה שהתקיימה בשבועות האחרונים במשרד הביטחון ובהתאם לסמכותו על פי סעיף 8א לחוק הממשלה.

בהודעה מטעמו נמסר כי "בשבועות האחרונים, קיים שר הביטחון התייעצויות רבות עם בכירים לשעבר במערכת המשפטית והביטחונית. לאור התייעצויות אלו והמידע העדכני שאליו נחשף, הגיע גנץ למסקנה, כי ועדת בדיקה של משרד הביטחון תוכל לשפוך אור על חלק מהתהליכים שהביאו לרכש הצוללות וכלי השיט, לבחון את הנהלים ואופן ביצוע ההתקשרויות".

גנץ החליט למנות את השופט בדימוס אמנון סטרשנוב לעמוד בראש הוועדה. סטרשנוב כיהן כשופט בבית המשפט המחוזי בת"א, כפרקליט צבאי ראשי וכשופט צבאי. סטרשנוב אף כיהן בעבר כנשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית וכיום הוא כנשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל ועוסק בבוררות ובגישורים.

לצידו, מינה שר הביטחון חברים נוספים לוועדה: יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.

גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדו"ח הסופי. שר הביטחון הנחה את חברי הוועדה לעבוד מול הדרג המקצועי במשרד הביטחון והדגיש בפניהם, כי הם נדרשים לבצע את עבודתם באופן עצמאי, ללא מעורבות הדרגים הפוליטיים. כמו כן, הדגיש גנץ כי מסקנות הוועדה, לאחר ביצוע עבודת ביטחון המידע הנדרשת, יפורסמו באופן שקוף לציבור.

בכתב המינוי שהכין גנץ לוועדה, מפורטים הנושאים הבאים שייחקרו: הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות. ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש ובהם, מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי. תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון. מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש ובעסקאות ייצוא של מערכת הביטחון.

יצוין, כי בפני שר הביטחון הוצגו מספר סוגי ועדות אפשריים טרם גיבוש עבודת המטה, ביניהן: ועדת בירור פנימית משרדית, ועדת חקירה פרלמנטרית בכנסת, ועדת חקירה צבאית וועדת בדיקה ממשלתית. ועדת הבדיקה הממשלתית, תהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או היה מעורב בעבר, בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה. לשר הביטחון קיימת סמכות מכוח סעיף 8א לחוק הממשלה, לפנות לשר המשפטים במטרה להקנות לוועדה סמכויות של ועדת חקירה, לצורך מיצוי הליכי הבחינה. דבר זה טעון אישור של הממשלה.

השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב כיהן כשופט בבית המשפט המחוזי בת"א, כפרקליט צבאי ראשי וכשופט צבאי. סטרשנוב אף כיהן בעבר כנשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית וכיום הוא כנשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל ועוסק בבוררות ובגישורים.

אלוף (במיל') אברהם בן שושן כיהן כמפקד חיל הים ובמהלך תקופת כהונתו, נוהל פרויקט הרכש של ספינת הסער 5 והדולפין. בן שושן כיהן גם כנספח משרד הביטחון בוושינגטון וכמנכ"ל משרד העבודה והרווחה. עוד מילא בן שושן שורה של תפקידים במערכת הביטחון.

יעל גריל, כיהנה עד לאחרונה כמנהלת מחלקת הרכש במשרד ראש הממשלה. בעברה מילאה שורה של תפקידים בנושאי רכש במערכת הביטחון, ביניהם: מנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון ומנהלת היחידה הכלכלית של משלחת הרכש של משרד הביטחון בניו-יורק.

ב'חדשות 12' דווח כי בין הבכירים שצפויים להיות מוזמנים למסור את עדותם, נמצאים: יוסי כהן, ראש המוסד; אהוד ברק, שר הביטחון וראש הממשלה לשעבר; שמואל צוקר, ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון לשעבר; יעקב נגל, ראש המל"ל לשעבר; דן הראל, אלוף במיל' ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, שהגיש תצהיר לבג"ץ שהעלה שאלות נוקבות באשר ללחצים חריגים וחריפים שהופעלו לטענתו מצד נתניהו להעדפת רכישת הצוללות דווקא מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ; אחז בן ארי, לשעבר יועמ"ש משרד הביטחון; עמוס גלעד, אלוף במיל' ובכיר במשרד הביטחון לשעבר, שהיה מעורב בעסקת הרכש; עוזי ארד, ראש המל"ל לשעבר; ויעקב עמידרור, אלוף במיל' וראש המל"ל לשעבר. כמו כן, הוועדה צפויה לזמן גם את ראש המשלחות הביטחוניות שיצאו לגרמניה כחלק מעסקאות הרכש.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מבקש מראש הממשלה לזרוק את המחוצף הזה מהממשלה. נלך לבחירות אם צריך. נבקש מה' שיעזור ושיעשה רק טוב ליהודים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture