כוחות החילוץ בזירת האירוע. Maor Kinsbursky/Flash90

שנתיים וחצי אחרי אסון נחל צפית: המשפט נגד שני מנהלי המכינה נפתח

באסון המחריד בו נתקעו תלמידי מכינה במהלך טיול בדרום נהרגו 10 נערים. מנהלי המכינה, יובל כהאן ואביב ברדיצ'ייב, מואשמים בעשר עבירות של המתה בקלות הדעת. בכתב האישום טענה המדינה כי למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה , ולמרות התרעות חוזרות ונשנות, הנאשמים לא ביטלו את הטיול

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לפני כשנתיים וחצי אירע האסון המחריד בנחל צפית, שם מצאו את מותם עשרה תלמידים כתוצאה מפגיעת השיטפון: ההרוגים הם, אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות.

היום (שני) נפתח שלב ההוכחות בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד שני מנהלי המכינה, יובל כהאן ואביב ברדיצ'ייב, הם מואשמים בעשר עבירות של המתה בקלות הדעת. בכתב האישום טענה המדינה כי למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה לנאשמים, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו, ובכלל זה התרעות מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך החלק הצר, המעוקי, שבו.

ההורים השכולים הגיעו לדיון. איציק אור, אביה של אלה אמר: "אנחנו כאן במקום הילדים שלנו שיושבים שנה ושבעה חודשים תחת מצבות. נגיע לכל הדיונים, הם יצטרכו לסבול את הנוכחות שלנו. זה אסון לאומי – שהצדק יצא לאור ושעם ישראל יראה אותו".

עשרות עדים יזומנו להעיד, בהם גם חניכי המכינה שהשתתפו בטיול, מומחים (חזאים, יחידות חילוץ) וחוקרי המשטרה. הראיות המרכזיות שהתביעה תתבסס עליהן הן הודעות ווטסאפ שמראות לכאורה הבנה לסכנה, כמו גם שיחות. קבוצת העדים הראשונים שתיחקר במשפט הם מומחי סייבר.

רותם בר שלום, אמה של אילן ז"ל, אמרה: "כבר יותר משנתיים וחצי אחרי האירוע. הפושעים ניסו לדחות את הדברים וגם מערכת המשפט לא ממהרת. עכשיו בחסות הקורונה מנסים למנוע מאיתנו להיכנס לדיונים, "מערכת המשפט מזלזלת בנו. גרירת הרגליים רוצחת את הנשמה שלי – הזכויות הבסיסיות שלי הם להיכנס לדיון ולשמוע מי הרג את הילדה שלי ואיך" – את הדברים אמרה לעיתונאית קרן נויבך ב'כאן'.

כזכור, פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, המייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של 10 מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם, באסון שאירע בחודש אפריל 2018 בנחל צפית.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין ואדים סיגל ודרור שטורק, נאמר כי למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה לנאשמים, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו, ובכלל זה התרעות מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך החלק הצר, המעוקי, שבו.

"במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נאמר בכתב האישום.

לפי כתב האישום, באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש שאורגן ע"י המכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב, בעת שהמועמדים למכינה וחלק מחניכיה צעדו בתוך החלק הצר של נחל צפית, הם נפגעו ע"י שיטפון, אשר ירד בעוצמה רבה במורד הנחל. כתוצאה מפגיעת השיטפון, מצאו את מותם שמונה מהמועמדים למכינה ושתי חניכות במכינה: אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות.

מכתב האישום עולה, כי למרות הצטברות התרעות ואזהרות רבות בימים שקדמו לאירוע ואף בבוקרו של יום הטיול, מפני שיטפונות הצפויים בנחלי הדרום ובאזור שבו תוכנן הטיול, אשר היו בידיעתם המלאה של הנאשמים לפני היציאה לטיול ובמהלכו, הנאשמים לא ביטלו את הטיול והתעקשו לקיימו.

בין ההתרעות והאזהרות שצוינו בכתב האישום: "הובא לידיעת הנאשם כאהן בימים שקדמו לאירוע, כי מחשש לשיטפונות "כל הטיולים של משרד החינוך באזורים של השיטפונות בוטלו", אולם הוא התעלם מאזהרה זו וכתב לגבי הודעה זו: זה ממש לא מעניין".

"הובא לידיעת הנאשמים מידע אודות חוות דעתו המקצועית של סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, לפיה "כדאי לוותר הפעם. האירוע יהיה חריג ושונה ממה שאנו מכירים… אל תקחו צ'אנסים", אולם הנאשמים התעלמו מעמדתו".

"אחת המדריכות במכינה, שהייתה אחראית על הכנת הטיול, הפצירה בנאשמים, בימים שקדמו לאירוע, שלא לקיים את הטיול משום שהיא "מפחדת" משיטפון, אולם הנאשמים התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה. הנאשם כאהן כתב בקבוצת ווטסאפ של צוות הטיול, כי: הדבר היחיד שיכול לקרות זה שלא ייצאו לטיול ולא יראו שיטפון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture