דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצהרת בחירות? • נתניהו בכנסת: "אני פועל לביטול המושג פריפריה"

ראש הממשלה השתתף באופן חריג בדיון של ועדת משנה בכנסת לצמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז: "רוצה לומר על הפריפריה, אני בעד ביטולה, אני פועל לביטולה, אני מאמין בכך. אין הצדקה למדינה קטנה כשלנו, שיהיה מושג כזה בכלל, זה בוער לי מגיל צעיר"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו השתתף היום (שני) בדיון של ועדת המשנה לצמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז: "אני רוצה לומר מילה מקדימה על הפריפריה, אני בעד ביטולה, אני פועל לביטולה, אני מאמין בכך. אולי המקום היחיד שיוותר פריפריה גאוגרפיית, זה קו שדה בוקר ודרומה, אבל אין הצדקה למדינה קטנה כשלנו, שיהיה מושג כזה בכלל, זה בוער לי מגיל צעיר. הייתי ביחידה שהייתה במרכז הארץ, היינו צריכים לעלות צפונה ודרומה, דרומה לתעלה, היינו נוסעים עד צומת מסמיה ואז בדרכים לא דרכים, לקח לנו שעות. ביליתי גם ברמת הגולן, בחזית הצפונית, נסענו לבית ליד, והיינו נתקעים בוואדי ערה, ומזדחלים, שעות במדינה הקטנטנה הזו".

הוא הוסיף: "חשבתי שזה אבסורד, וזה בער בי תמיד. אחד הדברים שרציתי לעשות זה לבטל את הפריפריה, קודם כל במערכת התחבורה, השקענו עשרות מיליארדים בזה, ושינינו את פני התחבורה. עשינו פה שינוי דרמטי שלא היה קיים במשך 60 שנות המדינה שקדמו לכך וחיברנו את המדינה עם רשת של כבישים, מנהרות ומחלפים, ורכבות. ביטול הפריפריה קודם כל מתבטא בחיבור תחבורתי".

רה"מ הוסיף: "הדבר השני שלא פחות חשוב בעיני, הצד התקשורתי, סיבים אופטיים, שבכל ישוב בדואי או ערבי, צריכים לקבל את אותה נגישות שיש בת"א. עם תחבורה ותקשורת אתה מצמצם בבת אחת את הפריפריה, והמרכז מתרחב עליה. פעם אור עקיבא זה היה פריפריה, ראיתם את המגדלים, פעם יוקנעם ועפולה היו פריפריה. אותו דבר בדרום – ב"ש הייתה פריפריה, גם אשדוד הייתה, גם שם יש בי"ח עכשיו. אנחנו רוצים שהשירותים האלה יהיו נגישים ואין סיבה היום בעולם המחובר שלנו, שיהיה פער תשתיתי כל שהוא, בין איזו שהיא נקודה במדינה הקטנה הזו. לכן זה החזון – לחבר את כולם".

על שירותי הרפואה, אמר: "מבחינת שירותים – חלק מהשירותים הרפואיים יינתנו בצורה אוטומטית, בריאות מקוונת, זה יכול לסייע בחלק נכבד, באמצעים טכנולוגים. אבל לא את הכל, אבל זה אומר שאנחנו צריכים להשקיע עכשיו. אלה זכויות יסוד של אזרח באשר הוא. אתמוך בצעדים הללו, בפוריה אמרו לי שחסרים 100 מיליון ₪, אשמח לתמוך בזה. מה שצריך זה תוכנית מאוד סדורה, זה התפקיד הראשון שלכם, לעבוד יחד איתנו ועם משרד הבריאות, להקים תוכנית סדורה של סגירת פערים על ציר זמן, עם תקציבים דרושים".

"לעשות את זה צעד אחר צעד, עם היגיון שלוקח בחשבון שחלק מהשירותים הללו יינתנו באופן קווי, חלק לא תהייה בעיה כי יוכלו לנסוע, וצריך לתת עדיפות למה שלא סובל זמן. אמרת צנתור מוחי? חייב להיות. לא כל דבר צריך להתחייב, אבל צריך לעשות את החלוקה הזו, והיא תקבל את התמיכה שלי ושל שרי הממשלה, תחדדו את סדר העדיפויות, קל לשכנע שאתם צודקים. יש פה פער לגשר עליו".

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ אופיר כץ, אמר: "תודות לכל הנוכחים- ראש הממשלה אני מודה לך שהצלחת למצוא זמן בימים העמוסים האלו, יו"ר הכנסת, שר האוצר, שר הבריאות, סגן שר הבריאות, ההגעה שלכם מראה את החשיבות של הנושא בעיניכם וזה מבורך. יו"ר וועדת הכספים גפני, אני יודע שהקמת הוועדה יצרה לא מעט כאב ראש ואני מודה לך".

"מרגע שהחלטתי להתמודד חרטתי על דגלי את נושא צמצום הפערים במתן שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז, סיירתי בכל בתי החולים בפריפריה, בצפון ובדרום, למדתי את הנושא ואת המצוקות. הסתובבתי בשטח ושמעתי את הבעיות, מהרופאים והצוותים וכמובן מהאזרחים ומהגורמים המקצועיים".

הוא הוסיף: "הממשלה בעשור האחרון הביאה הישגים רבים- הגדלת כמות המיטות, הוספת תקנים, פתיחת חדרי מיון קדמיים ברחבי הפריפריה ועוד, אבל הפערים לצערי עדיין קיימים במגוון תחומים, הצפון והדרום סוגרים את הרשימה ברוב הפרמטרים בתחום. אתן דוגמא שפורסמה לאחרונה: בת"א למיליון נפש יש פי 2 מכשירי דו"ח MRI מבפריפריה, יש תוכנית במשרד הבריאות על מנת לחזק את הפריפריה וזה דבר מבורך, אלה הפערים שמחובתנו לצמצם וניתן לצמצם".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר בדיון: "אופיר כץ רכז הקואליציה חרוץ ומתמיד. הוא סיוע גדול בוועדה, הוא העלה את הנושא של שירותי הרפואה בפריפריה. עסקנו בשיקום בצפון, ועלה שאדם שצריך שירות, צריך לנסוע למרכז הארץ. יש פער על פני שנים בין שירותי הרפואה בפריפריה לבין אלה הניתנים במרכז הארץ. אופיר ביקש להקים ועדת משנה לעניין הזה. הבקשה שלו ראויה, האיש ראוי, הצבענו על זה שיהיה יו"ר ועדת המשנה. אני מאחל לך הצלחה, הצלחתך הצלחת כולנו, אינטרס של כולנו שבפריפריה יהיו שירותי רפואה בדומה למרכז הארץ".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין: "צמצום פערים בסוגית הבריאות נמצא תדיר על שולחן הכנסת והוא מצריך תיקון בסוגיות כמו סיעוד ומחלקות, חשיבות נוספת יש להיקף פריסת הדברים. ככל שהמרחקים גדולים צפיפות הפריסה נמוכה כמותית והמציאות בה אנשים צריכים לנסוע מרחק רב לקבל שירותי רפואה בסיסיים מצריך מאמץ גדול. לב העניין הוא בסוגיית כח האדם שמטרתנו לדאוג שאיכות כוח האדם לא תיפול בפריפריה ביחס למרכז. היכולת לשכנע את הטובים ביותר לעבור לבתיה"ח הקטנים והמרוחקים היא אתגר אמיתי ושם נדרשת התערבות ממשלתית. בלי עידוד והטבות אנחנו עלולים למצוא עצמנו מייצרים ציוד אך לא מייצרים רפואה ברמה הגבוהה ביותר שאנחנו מסוגלים לתת. הדבר הזה נוגע לכל אחד ואחת".

שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין: "בהרבה מובנים קירבנו את הפריפריה למרכז, אם אתה מחשב רק את זמן ההגעה מנקודה לנקודה הדברים השתפרו אך קצת יותר לעומק- אנחנו בתחילת העליה לפסגה ואחד המדדים הברורים ביותר הוא כמה זמן אדם מחכה בתור לרופא בהתאם למקום מגוריו. אנחנו משתדלים לצמצם את זה אבל פעם ב-100 שנה יש לנו קורונה. זו גם הזדמנות ואלמלא הקורונה לא היינו מצליחים להביא את התקנים של רופאים רופאות אחים ואחיות בוודאי בפריפריה".
"הכנו רשימה מסודרת של כל המכשור כמו MRI וPET CT שבתי החולים מאוד זקוקים להם, ואני מקווה שבימים הקרובים נוכל לבוא לכאן עם בשורה בנושא" ביחס לטיפול בקהילה וקופו"ח ציין: "גם שם יש הרבה פערים לסגור. שמחתי לשמוע על התקציב כי איתו מגיע חוק ההסדרים, גם בדיונים הפנימיים אצלנו מודים שיש שינוי ואני מקווה להביא בשורה גם לטיפול בקהילה. ויש עוד תכניות רבות עם דגש על פריפריה, אזורים מרוחקים ורפואה מונעת"

סגן שר הבריאות, יואב קיש: "אני רוצה דווקא לדבר על אופיר שנכנס לכנסת, המהלך שאתה עושה בהקמת ועדת המשנה, זה שכבר קודם הוא היה שותף פעיל, כאדם שבא מעפולה ומכיר את ההבדלים, הוא לקח משימה ממוקדת שהוא לוקח על עצמו, מהחשובות לאזרחי ישראל. דווקא בעולם של קורונה צריך להמשיך להתמקד בדבר. אני יכול לומר לך שבמשרד נעשתה עבודה רבה, השר שם על זה דגש ותראו את זה, המהלך יכול להביא בשורה אמתית. אני מקווה שנספיק לעשות את הדברים, לפני שהממשלה תתפרק. יש גם חשיבות לזמן, צריך לנצל את הזמן".

דני שם טוב, דוברות הכנסת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture