U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Peter Reft

הדרג המדיני הנחה את צה"ל: להיערך לתרחיש שארה"ב תתקוף באיראן

דיווח: ההנחיה לצבא לא הגיעה בעקבות מידע או הערכה, אלא בעקבות התקופה הרגישה בשבועות שנותרו עד חילופי הממשל בוושינגטון. בכירים ישראלים אמרו כי אם ממשל טראמפ יפעל נגד איראן, יקבלו התראה מראש. החשש: תגובה איראנית נגד ישראל

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הדרג המדיני הנחה בשבועות האחרונים את צה"ל להיערך לתרחיש של פעולה אמריקנית נגד איראן לפני תום כהונתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ – כך דווח ב'וואלה' מפי בכירים ישראלים שמעורים בנושא. ההנחיה של הדרג המדיני לצבא לא הגיעה בגלל מידע או הערכה כי ממשל טראמפ יפעל נגד איראן, אלא יותר בשל התקופה הרגישה בשבועות שנותרו עד חילופי הממשל בוושינגטון ב-20 בינואר.

על פי הדיווח של ברק רביד, שר הביטחון בני גנץ שוחח בשבועיים האחרונים פעמיים עם ממלא מקום מזכיר ההגנה האמריקני כריסטופר מילר, שהחליף את מארק אספר שפוטר על ידי טראמפ כמה ימים לאחר הבחירות לנשיאות. בכירים ישראלים אמרו כי השיחות הללו עסקו גם בנושא האיראני, במצב בסוריה ובמזכר ההבנות הביטחוני בין ישראל לארצות הברית.

בכירים ישראלים שצוטטו בדיווח ב'וואלה' אמרו כי אם ממשל טראמפ יפעל נגד איראן ישראל צפויה לקבל התראה מראש. עם זאת, בשל חוסר הוודאות הרב, הצבא הונחה לוודא כבר כעת ששורה של מערכים נמצאים בכשירות. החשש בישראל הוא שבמקרה של תקיפה אמריקנית האיראנים עלולים להגיב צבאית נגד ישראל באופן ישיר, באמצעות המיליציות הפרו-איראניות בסוריה או חיזבאללה.

בצל הדיווחים, מפציץ אמריקני מסוג B-52 חלף באופן נדיר למדי מעל ישראל, בדרכו מארה"ב למפרץ הפרסי. המפציץ חלף בשבת בשמי ישראל כשהוא מלווה במטוסי קרב מסוג F15 ו-F16. מדובר במפציצים שמסוגלים לשאת את פצצות הענק חודרות הבונקרים שיוצרו עבור תרחיש של הפצצת מתקני הגרעין התת-קרקעיים של איראן.

בהודעת פיקוד המרכז של משרד ההגנה האמריקני, שבתחום שיפוטו אזור המזרח התיכון, נמסר כי המשימה הדגימה את יכולתו של הצבא האמריקני לשלוח כוחות אוויריים "לכל מקום בעולם בתוך זמן קצר", וכי מטרת המשימה הנוכחית הייתה "להרתיע מפני תוקפנות ולנסוך תחושת ביטחון בבעלות בריתה של ארה"ב".

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הבהיר בשבוע שעבר בראיון ל'ג'רוזלם פוסט' כי "כל האופציות" נגד איראן עדיין על השולחן. במענה לשאלת להב הרקוב בנושא הוא מבהיר כי כל האפשרויות למניעת המשך העשרת האורניום מצדה של איראן כשירות: "הממשל בראשות טראמפ הבהיר זאת במשך ארבע שנות כהונתו. אין סיבה שזה ישתנה בקרוב".

"להרגשתי", הוא אמר בראיון הבלעדי לתקשורת הישראלית במהלך הביקור, "הצלחנו בעניין. אני זוכר כשבחרנו לסגת מההסכם ב-2015, העולם אמר 'זה לא יעבוד, הסנקציות האמריקאיות בלבד לא יועילו'. ובכן, הן צמצמו משמעותית את היכולת של איראן, הם אמנם עדיין בפעילות, אך לא כמו בעבר, כשסייענו במימון ובמשאבים".

ב'ניו יורק טיימס' דווח בשבוע שעבר כי ראמפ, בחן אפשרויות לתקוף באיראן כדי לפגוע בתכנית הגרעין שלה. על פי הדיווח, במהלך פגישה עם יועציו הבכירים בחדר הסגלגל, ביום חמישי, שאל הנשיא האמריקני אם קיימות בפניו אפשרויות לפעולה נגד אתר גרעין מרכזי באיראן בשבועות הקרובים.

הבכירים – ובהם סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו, ממלא מקום מזכיר ההגנה כריסטופר מילר וראש המטות המשולבים מארק מילי – הזהירו אותו כי תקיפה של מתקני הגרעין האיראניים תסלים לעימות נרחב. לפי הדיווח טראמפ דן בעניין בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שקבע כי איראן ממשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין.

גורמים רשמיים בארה"ב אישרו כי לאחר שסגן הנשיא פנס ומזכיר המדינה פומפאו הסבירו לטראמפ את ההשלכות האפשריות של תקיפה באיראן, הנשיא האמריקני השתכנע ו"הבין שהאופציה לתקיפה צבאית צריכה לרדת מהשולחן". עם זאת, טראמפ עדיין עשוי לבחון דרכים אחרות לתקוף נכסים ובני ברית של איראן, כולל מיליציות בעיראק – כך לפי אותם הגורמים.

בתוך כך, איראן הורתה השבוע לבעלות בריתה ברחבי המזרח התיכון להיערך בכוננות גבוהה ולהימנע מהסלמה ומתיחות ביחסיהן מול ארצות הברית. זאת מחשש שזה שעלול לתת לממשל טראמפ סיבה לפתוח במתקפה – דווקא בשבועות האחרונים לכהונתו של הנשיא. הבקשה משקפת את החרדה ההולכת וגוברת באזור מפני התנהגותו הבלתי צפויה של הנשיא האמריקני, כמו גם את חוסר הוודאות השורר בתקופת המעבר.

הגנרל איסמעיל קאאני, יורשו של מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימאני, ביקר בשבוע שעבר בעיראק ושוחח עם לוחמי המיליציות שנתמכות על-ידי המשטר האיראני וכן עם פוליטיקאים שיעים במדינה. קאאני הפציר בלוחמי המיליציות שלא להעניק לטראמפ לפתוח בסבב אלים, ומהפוליטיקאים השיעים ביקש לנסות ולבלום מתקפות על הכוחות האמריקניים במדינה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture