זירת החייסול. צילום: סוכנות הידיעות פארס

גורמי מודיעין: ישראל עומדת מאחורי חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית

גורם ישראלי: "בלי פח'ריזאדה יהיה קשה לקיים את פרויקט הגרעין האיראני". מחשש לנקמה איראנית: כוננות מוגברת בשגרירויות ישראל, בקהילות יהודיות נוקטים אמצעי זהירות. ראש ה-CIA לשעבר: "פעולה פזיזה שעלולה להביא לעימות אזורי"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח כי שלושה גורמי מודיעין מסרו שישראל עומדת מאחורי החיסול של "אבי פצצת הגרעין האיראנית", ד"ר מוחסן פח'ריזאדה. בדיווח צוין כי לא ברור טיב העדכון שהועבר לארצות הברית לפני הפעולה, אף שהשתיים חולקות מידע מודיעיני באופן תמידי. בבית הלבן סירבו להגיב לדברים.

גורם ישראלי שצוטט ב'כאן חדשות' אמר כי "בלי פח'ריזאדה יהיה קשה לקיים את פרויקט הגרעין האיראני". למעט הציטוט הנ"ל, שלא לוקח אחריות לפעולה, בישראל שומרים על שתיקה מוחלטת בנושא. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות זמן קצר לפני כניסת השבת כי "עשיתי הרבה דברים השבוע, לא על הכל אפשר לספר"

בתוך כך, ישראל הגבירה את הכוננות בכל נציגויות ישראל בעולם מחשש לנקמה איראנית. דיפלומטים ישראלים ברחבי העולם עודכנו על הגברת הכוננות ונדרשו לזהירות יתרה בזמן הקרוב. גם בקהילות יהודיות שונות נקטו באמצעי זהירות דומה.

גורם ישראלי שצוטט ב'ווינט' אמר כי "אין ספק שיש הרבה לחץ במערכת ונערכים לכמה תרחישים. לא יודעים מה האיראנים יעשו, האם יחפשו תגובה מהירה או שימתינו עד לכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. תגובה קשה עכשיו תקשה על הרצון שלהם להסיר את הסנקציות, ולכן ייתכן שהם יהיו מרוסנים".

אין התייחסות רשמית, טראמפ משתף ציוצים

בפנטגון לא מגיבים על ההתרחשויות באיראן, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוצים בנושא, כולל ציוץ בעברית של העיתונאי הישראלי יוסי מלמן. ב'טיימס' כתבו עוד כי באר"הב היו כאלו שתהו אם בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בזמן הקצר שנותר לשלטונו האוהד של טראמפ, שיתפנה מהבית הלבן בעוד פחות מחודשיים.

ברקע שליחת נושאת המטוסים USS Nimitz למפרץ הפרסי ימים ספורים לפני החיסול, בחיל הים האמריקני הבהירו כי אין לכך קשר לפעולה אתמול. "אין שום איום ספציפי שגרם להחזרת נושאת המטוסים", אמרה דוברת חיל הים שהבהירה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה בעקבות נסיגת הכוחות מאפגניסטן.

ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן התייחס לחיסול וכינה אותה הפעולה "מעשה פלילי ופזיז במיוחד". ברנן, שהיה גם היועץ לביטחון לאומי בתקופתו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, כתב בטוויטר כי החיסול עלול לגרור נקמה קשה מצד האיראנים – ואף להוביל לעימות אזורי. "מוטב למנהיגים האיראנים להמתין לעליית שלטון אחראי בארצות הברית ולבלום את הדחפים לנקמה במתנקשים", כתב הבכיר לשעבר.

"אני לא יודע אם גורם זר אכן אחראי לחיסול של פח'ריזאדה, פעולת טרור שכזאת, בשליחות של מדינה זרה, היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומעודדת מדינות אחרות להוציא לפועל חיסולים דומים של נושאי תפקידים רשמיים במדינות זרות", הוסיף ברנן. "אלה לא חיסולים נגד מנהיגי ארגוני טרור או פעילים באל-קאעידה ובדאעש, שאינם מוגדרים כמדינות ריבוניות ובחתירתם נגד החוק יכולים להיות מסומנים כיעדים במאבק נגד הטרור".

הסנאטור טד קרוז, לשעבר מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, השיב לו בחריפות: "כמה ביזארי לראות ראש CIA לשעבר שמצדד בקנאים האיראנים ששרים 'מוות לאמריקה' ויוצאים נגד ישראל, גם ג'ון ביידן מסכים איתך?". ברנן לא נשאר חייב והגיב: "המחויבות שלי לביטחונה של ישראל ומאמציי לבלום את הפעולות הזדוניות של איראן תועדו במשך 33 שנים. מלבד רטוריקה מייגעת, מה הסנאטור אי פעם עשה?".

 

דיווחים באיראן: ראש תכנית הגרעין האיראנית חוסל באזור טהראן

איראן מאשימה את ישראל בחיסול: "לא יאט את הישגינו – נגיב בזמן המתאים"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture