האיחוד האירופי מגנה את החיסול: "מעשה נפשע – חשוב שכל הצדדים יפגינו איפוק"

באירופה מייצבים לצד משטר האייתולות ומביעים "תנחומים למשפחות ההרוגים". בגרמניה פרסמו הודעה נפרדת וקראו "לשמר את ערוצי השיח עם איראן כדי לפתור את סוגיית הגרעין". סוריה: "החיסול - אקט של טרור שיגביר את המתיחות באזור". הפגנות באיראן נגד ישראל וארה״ב

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

האיחוד האירופי גינה בחריפות את החיסול של מדען הגרעין האיראני הבכיר ד"ר מוחסן פח'ריזאדה אותו הגדירו כ"גורם ממשלתי רשמי באיראן וכמה אזרחים נהרגו בסדרה של מתקפות אלימות". באיחוד אמרו מדובר ב"מעשה נפשע שמנוגד לכל עקרונות זכויות האדם שהאיחוד האירופי מבוסס עליהן".

בהודעה שפרסמה דוברת האיחוד נכתב כי "הנציבות העליונה מביעה את תנחומיה בפני המשפחות של ההרוגים ושולחת איחולי החלמה לפצועים". לאחר מכן באיחוד האירופי קראו להימנע מצעדים שיובילו להסלמה: "בזמנים לא ברורים כאלו, זה חשוב יותר מתמיד שכל הצדדים יישארו רגועים ויפגינו איפוק. יש למנוע הסלמה שלאף צד אין אינטרס בה".

בגרמניה פרסמו הודעה מרוככת יותר בה נאמר כי "חיסול המדען הוא צעד שמערער את יציבות האזור". דובר משרד החוץ הגרמני הוסיף כי "עם כניסת הממשל החדש בארצות הברית, יש לחדש את השיחות עם איראן כדי לפתור את המחלוקות סביב תוכנית הגרעין. אנחנו קוראים לכל הצדדים להימנע מכל צעד שעלול להוביל להסלמה".

גם ממשלת ונצואלה הוציאה הודעת גינוי חריפה בה נכתב כי מדובר ב"מעשה פחדן". בהמשך נמסר כי "אנו דוחים בתוקף כל פעולת טרור, לא משנה מי המוציא לפועל. אי אפשר לכפות פרעות ואיומים ביחסים בינלאומיים". בסוריה כינו את החיסול "אקט של טרור" והזהירו כי הדבר עלול להגביר את המתיחות באזור.

בארגון הטרור חיזבאללה פרסמו הודעת גיבוי לאיראן והגדירו את החיסול "מתקפת טרור" ושלחו תנחומים למשפחתו של פח'ריזאדה. "האפשרות לתגובה לפשע הזה נמצאת בידיה של איראן", אמר שייח' נעים קאסם שנחשב למספר 2 בארגון חיזבאללה. "פח'ריזאדה נרצח בידי מחסלים הממומנים על ידי ישראל וארצות הברית. זה חלק מהמלחמה נגד איראן והאזור".

פעילים תומכי המשטר האיראני מקיימים היום מחאות בכמה מוקדים ברחבי המדינה – בדגש על הבירה טהראן – על ההתנקשות בפח'ריזאדה. עיקר המשתתפים הם סטודנטים צעירים, ובחלק מההפגנות היו ששרפו דגלי ישראל וארצות הברית, יחד עם תמונותיהם של הנשיא האמריקני היוצא דונלד טראמפ והנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

בתוך כך, ממשלת ארצות הברית הודיעה הלילה כי הטילה סנקציות על ארבעה גופים בסין וברוסיה לאור תמיכתם בתוכנית הטילים של איראן, שעדיין מהווה דאגה משמעותית מבחינת הממשל. "נמשיך להשתמש בכל הכלים כדי למנוע מאיראן לקדם את יכולות הטילים שלה", צייץ מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בחשבון הטוויטר שלו.

בפנטגון לא מגיבים על ההתרחשויות באיראן, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוצים בנושא, כולל ציוץ בעברית של העיתונאי הישראלי יוסי מלמן. ב'טיימס' כתבו עוד כי באר"הב היו כאלו שתהו אם בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בזמן הקצר שנותר לשלטונו האוהד של טראמפ, שיתפנה מהבית הלבן בעוד פחות מחודשיים.

ברקע שליחת נושאת המטוסים USS Nimitz למפרץ הפרסי ימים ספורים לפני החיסול, בחיל הים האמריקני הבהירו כי אין לכך קשר לפעולה אתמול. "אין שום איום ספציפי שגרם להחזרת נושאת המטוסים", אמרה דוברת חיל הים שהבהירה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה בעקבות נסיגת הכוחות מאפגניסטן.

ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן התייחס לחיסול וכינה אותה הפעולה "מעשה פלילי ופזיז במיוחד". ברנן, שהיה גם היועץ לביטחון לאומי בתקופתו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, כתב בטוויטר כי החיסול עלול לגרור נקמה קשה מצד האיראנים – ואף להוביל לעימות אזורי. "מוטב למנהיגים האיראנים להמתין לעליית שלטון אחראי בארצות הברית ולבלום את הדחפים לנקמה במתנקשים", כתב הבכיר לשעבר.

"אני לא יודע אם גורם זר אכן אחראי לחיסול של פח'ריזאדה, פעולת טרור שכזאת, בשליחות של מדינה זרה, היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומעודדת מדינות אחרות להוציא לפועל חיסולים דומים של נושאי תפקידים רשמיים במדינות זרות", הוסיף ברנן. "אלה לא חיסולים נגד מנהיגי ארגוני טרור או פעילים באל-קאעידה ובדאעש, שאינם מוגדרים כמדינות ריבוניות ובחתירתם נגד החוק יכולים להיות מסומנים כיעדים במאבק נגד הטרור".

הסנאטור טד קרוז, לשעבר מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, השיב לו בחריפות: "כמה ביזארי לראות ראש CIA לשעבר שמצדד בקנאים האיראנים ששרים 'מוות לאמריקה' ויוצאים נגד ישראל, גם ג'ון ביידן מסכים איתך?". ברנן לא נשאר חייב והגיב: "המחויבות שלי לביטחונה של ישראל ומאמציי לבלום את הפעולות הזדוניות של איראן תועדו במשך 33 שנים. מלבד רטוריקה מייגעת, מה הסנאטור אי פעם עשה?".

 

דיווחים באיראן: ראש תכנית הגרעין האיראנית חוסל באזור טהראן

איראן מאשימה את ישראל בחיסול המדען: "לא יאט את הישגינו – נגיב בזמן המתאים"

גורמי מודיעין: ישראל עומדת מאחורי חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture