"היעד מס' 1 של המוסד": מוחסן פח'ריזאדה – "אבי פצצת הגרעין האיראנית" • פרופיל

האיש, שהוביל את פרויקט הנשק והעשרת האורניום במשך שלושת העשורים האחרונים, ניסה לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך ופעל כאיש צללים. "זיכרו את השם הזה", אמר נתניהו ב-2018. ראש אמ"ן לשעבר: "פחריזאדה יצר קשרים שייקח לאיראן זמן לשקם" • זה מדען הטרור שחוסל

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ד"ר מוחסן פח'ריזאדה בן ה-59, שחוסל אתמול בצהריים (יום שישי) ליד טהרן, נחשב לאיש שעמד מאחורי תוכנית הגרעין האיראנית ושירת כקצין בכיר במשמרות המהפכה – אליהם הצטרף מאז הקמתם. במשך יותר מעשור זוהה פח'ריזאדה ככוח המניע מאחורי התוכניות האיראניות לפיתוח ראשי נפץ גרעיני לטילים הבליסטיים הרבים שכבר ברשות הרפובליקה האיסלאמית.

מדען הגרעין זכה להשוואות לרוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום של ארצות הברית. בישראל ובמערב הציגו אותו כמי שעמד בראש הפרויקט הסודי "אמאד", שעסק בהיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין האיראנית. בקרב הביון האמריקני הוא זכה לכינוי "עבד אל-קאדר ח'אן האיראני", על שם אבי תוכנית הגרעין הפקיסטנית שסיפק לאיראן את הצנטריפוגות הראשונות להעשרת אורניום.

שמו של פח'ריזאדה עלה לראשונה על בימת האו"ם כבר ב-2007 כדמות איראנית המעורבת בתוכנית הגרעין האירנית, ובתוכנית הטילים של משמרות המהפכה, אשר אמורים בבוא היום לשאת את אותם ראשי נפץ אטומיים. בדוח משנת 2011 של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תחת האו"ם, זוהה פח'ריזאדה כדמות מרכזית החשודה במאמצי הגרעין של איראן, שם הוגדר כגורם פעיל במיוחד בפיתוח הטכנולוגיה הדרושה לחימוש הפצצה.

גורם איראני בכיר כינה אותו "מומחה, נכס", ולדבריו, הוא הקדיש עצמו לפיתוח הטכנולוגי של איראן, ונהנה מתמיכתו המלאה של המנהיג הרוחני של איראן, אייתוללה עלי חמינאי. "הוא איש מסתורי", אמר עליו ב-2010 גורם באחת המדינות שמאשימות את איראן בפיתוח נשק גרעיני. מארק פיצ'פטריק, מנהל התוכנית נגד הפצת נשק גרעיני, אמר עליו כי "אם לסבא"א הייתה רשימת מבוקשים, פחריזאדה היה עומד בראשה".

בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אשר אמונה על פיקוח על טכנולוגיות גרעיניות ברחבי העולם, ובתוך כך גם מפקחת על תכנית הגרעין האיראנית, נסיו מזה שנים לקבוע עם פח'ריזאדה פגישות. טהרן סירבה לבקשות אלו פעם אחר פעם ודחתה אותן על הסף. במספר פעמים איראן אף הכחישה את מעורבותו בפרויקט הסודי. לפי ה'ניו יורק טיימס', הוא היה "היעד מס' 1 של המוסד".

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייחס למדען בתוכנית "זמן אמת" בכאן 11 – לפני כשנתיים. "פח'ריזאדה עומד בראש תוכנית שנועדה לעשות דברים שאי אפשר להשלים איתם. אין לו חסינות, לא הייתה לא חסינות ואני לא חושב שתהיה לו חסינות", אמר אולמרט בתוכנית. אמנון סופרין, ראש אגף המודיעין במוסד לשעבר מבהיר את התמונה בנוגע למדען: "הוא צמח עם הפרויקט מראשיתו והוא אחד הבודדים שרואה את התמונה השלמה ויודע מתי כל רכיב מתחבר לרכיב השני".

אולי הינונן, לשעבר סגן יו"ר סבא"א, אמר אז כי הוא "איש מסתורי שיש לו הרבה דברים להסביר. מעולם לא פגשנו אותו, כך שהוא היה האדם היחיד מבין כל קבוצת המנהיגים שלא יכולנו לפגוש, למרות שכבר קבענו פגישה. איראן הסכימה לפגישה אך ברגע האחרון הם נסוגו מהחלטתם ואני לא חושב שאף אחד בסבא"א, מאז שאני עזבתי, פגש אותו".

ראש אמ"ן לשעבר אהרון זאבי-פרקש אמר הערב בראיון ל'כאן חדשות' כי "פח'ריזאדה יצר קשרים מדהימים בעולם שבלעדיהם איראן לא יכולה להרים תוכנית גרעין. נגרם כאן נזק רב. ייקח לאיראן זמן לשקם את מערכת היחסים הבין לאומית עם גופי הגרעין ועם גורמי רכש של ציוד קריטי. פח'ריזאדה ידע לעשות את זה מול אירופה ואחרים".

ראש אמ"ן לשעבר התייחס להתבטאויות של בכירים איראניים על ההתנקשות וציין: "עוד לא ראיתי תגובות קשות כמו אלו מההנהגה האיראנית. התגובה תבוא כשהיא נוחה להם, והיא תהיה מידתית לחיסול". עוד הוסיף זאבי-פרקש: "המערכה שבין המלחמות מחייבת עמימות. כל התבטאות או יהירות שנפגין תחזק את הצורך של הצד השני לנקום ולהגיב. זאת טעות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפח'ריזאדה במהלך נאומו בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים: "חלק מרכזי בתכנית היה להקים ארגונים חדשים שימשיכו את העבודה. כך ניסח זאת ד"ר מוחסן פח'ריזאדה, ראש פרויקט אמאד, זכרו את השם הזה, פח'ריזאדה", כך נתניהו.

נתניהו ציטט מתוך מסמכי הגרעין את ההנחיה של פח'ריזאדה: "ולהלן הנחייתו: המטרה הכללית היא להודיע על סגירתו של פרויקט אמאד, אבל אז הוא מוסיף: "פעילויות מיוחדות" – אתם יודעים מה זה – "ימשיכו להתבצע תחת הכותרת של 'פיתוח ידע מדעי'", ולמעשה זה בדיוק מה שאיראן המשיכה לעשות. היא המשיכה את העבודה הזאת באמצעות שורה של ארגונים במהלך השנים, והיום, ב-2018, העבודה הזאת מבוצעת ע"י SPND, זהו ארגון בתוך משרד ההגנה האיראני. לא תופתעו לשמוע ש-SPND מנוהלת ע"י אותו אדם שעמד בראש פרויקט אמאד, פח'ריזאדה, וכמובן, שלא במקרה, רבים מאנשי המפתח ב-SPND עבדו תחת פח'ריזאדה בפרויקט אמאד".

 

דיווחים באיראן: ראש תכנית הגרעין האיראנית חוסל באזור טהראן

איראן מאשימה את ישראל בחיסול המדען: "לא יאט את הישגינו – נגיב בזמן המתאים"

גורמי מודיעין: ישראל עומדת מאחורי חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית

האיחוד האירופי מגנה את החיסול: "מעשה נפשע – חשוב שכל הצדדים יפגינו איפוק"

חומר נפץ בצד הכביש וקרב יריות עם שומרי הראש: כך חוסל המדען האיראני הבכיר

 

עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח כי שלושה גורמי מודיעין מסרו שישראל עומדת מאחורי החיסול. בדיווח צוין כי לא ברור טיב העדכון שהועבר לארצות הברית לפני הפעולה, אף שהשתיים חולקות מידע מודיעיני באופן תמידי. בבית הלבן סירבו להגיב לדברים. גורם ישראלי שצוטט ב'כאן חדשות' אמר כי "בלי פח'ריזאדה יהיה קשה לקיים את פרויקט הגרעין האיראני".

בפנטגון לא מגיבים על ההתרחשויות באיראן, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוצים בנושא, כולל ציוץ בעברית של העיתונאי הישראלי יוסי מלמן. ב'טיימס' כתבו עוד כי בארה"ב היו כאלו שתהו אם בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בזמן הקצר שנותר לשלטונו האוהד של טראמפ, שיתפנה מהבית הלבן בעוד פחות מחודשיים.

משרד ההגנה האיראני אישר כי המדען הבכיר במערך הגרעין והטילים של הממשל בטהרן, ד"ר מוחסן פח'ריזאדה, חוסל בבירה על ידי אלמונים שירו בו מטווח קצר. פח'ריזאדה היה מקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ואף נמנע להיפגש עם הפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בתחילה, גורמים רשמיים באיראן הכחישו את האירוע. גורמים ישראליים סירבו להתייחס לחיסול.

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס הבוקר בהצהרה ששודרה בטלוויזיה במדינה לחיסול פח'ריזאדה, האשים את ישראל והבטיח כי המעשה לא יאט את תוכנית הגרעין האיראנית. "שוב, ידיה המרושעות של היהירות העולמית הוכתמו בדמו של המשטר הציוני הרצחני", אמר רוחאני. "החיסול של פח'ריזאדה מראה את ייאושם של אויבינו ואת עומק השנאה שלהם. מותו לא יאט את הישגינו".

"איראן תגיב על חיסולו של פח'ריזאדה בזמן המתאים, העם האיראני חכם מכדי ליפול בפח של האויב הציוני", הוסיף נשיא איראן. "נשלים את דרכו של השאהיד על ידי המשך פיתוחה של איראן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture