צילומים: פלאש 90, התקשורת האיראנית, הקרמלין

"גם לפח'ריזאדה יהיה מחליף – אבל ספק אם היורש יהיה דומיננטי כמוהו" • פרשנויות

"זאת הייתה המכה הקשה ביותר שהאיראנים ספגו", אומר הפרשן צביקה יחזקאלי. האלוף במיל' עמוס ידלין מעריך ש"טראמפ נחוש להותיר אחריו מורשת משמעותית של פגיעה באדריכלי האיומים המרכזיים במזרח התיכון" • הפרשנים הבכירים מנתחים את החיסול

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

"מוחסן פח'ריזאדה הוביל את קבוצת הנשק בתוכנית הגרעין האיראנית, ודאג לשמר את הידע שלה מ-2003 תחת ארגונים ומוסדות שונים. האיש עסק שנים ארוכות בכל הפעילות הגרעינית הלא לגיטימית, שאין לה סיפור כיסוי אזרחי. הוא מצא את מותו בכדורי מתנקש בטהראן, ואם יש תוכנית נשק איראנית פעילה – היא ספגה מכה קשה", כך כותב ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל') עמוס ידלין, על ההתנקשות בחייו של "אבי הפצצה האיראנית".

"נסיבתית", מוסיף ידלין, "עולה התהייה אם ביקור פומפאו קשור לאירוע, ואולי גם הפגישה בסעודיה? נראה שטראמפ נחוש להותיר אחריו מורשת משמעותית של פגיעה באדריכלי האיומים המרכזיים במזרח התיכון: הגרעין, הטרור וההגמוניה האזורית של איראן ושל הרדיקלים הסונים (פח'ריזאדה, סולימאני, בגדאדי, עבדאללה אחמד עבדאללה)".

"בחלון הזמן שנותר לטראמפ, מהלך כזה יכול לגרור את איראן לתגובה אלימה, שתספק עילה לתקיפה אמריקנית על מתקני הגרעין האיראניים. בין אם איראן תתפתה לנקמה או תרסן עצמה, יקשה הדבר על ביידן לחזור להסכם הגרעין. על החיסול של בכיר אלקאעדה היו הדלפות בארה״ב, על הפגישה בסעודיה הייתה הדלפה שקופה בישראל. כאשר איראן מתלהמת, אך גם מתלבטת, ומהפנטגון ״אין תגובה״ – בישראל הרשמית, סייג לחוכמה שתיקה".

"חיסול מדענים איראנים לא ינטרל את היכולת של איראן להגיע לפצצה אם תחליט שהיא רוצה לעשות זאת", כותב מואב ורדי במאמר באתר 'כאן חדשות', אך מציין כי "חשיבותו לאו דווקא בידע המדעי שלו, אלא בהיותו בורג מרכזי וחשוב במערכת – הוא היה הכוח המניע, המוח, והמוציא לפועל בחלק הצבאי של פרויקט הגרעין האיראני. סילוקו עשוי לגרום לתוכנית הגרעין מה שסילוקו של קאסם סולימאני עשה לפעילות הצבאית של איראן באזור".

"כן, הוצאתו מהמשוואה תהווה ככל הנראה פגיעה לא קטנה ביכולת של איראן להגיע מהר וביעילות לפצצה גרעינית, כי לפח'ריזאדה אין תחליף בטווח הזמן הקרוב. אבל כל זה לא אומר שהחיסול הזה יכול לעצור את איראן או למנוע ממנה מלממש את שאיפתה לנשק גרעיני – אם תחליט ללכת עד הסוף. אין היום באיראן אדם כלשהו שחיסולו יביא למכת מוות לתוכנית הגרעין האיראנית".

פרשן 'ישראל היום' לענייני ערבים עודד גרנות כותב כי "שלל האיומים וההבטחות לנקמה, שהשמיעו ראשי המשטר, מן הנשיא רוחאני דרך בכירי משמרות המהפכה וכלה במפקדי הצבא האיראני, משקף בראש ובראשונה את תרומתו החיונית של האיש הזה לקידום פרויקט הגרעין והטילים הבליסטיים של איראן. פרשנים איראנים תיארו אותו לא רק כבכיר המדענים, שאחדים מהם כבר חוסלו, אלא כמי שהיה המדריך והמנחה העיקרי שלהם".

"ולא פחות מכך מלמדת שבועת הנקם על הרצון לחפות על המבוכה האדירה שגרם החיסול למנגנוני הביטחון באיראן שהתגלו, ולא בפעם הראשונה, כחסרי אונים. הם הצמידו לו אבטחה כבדה וארבעה שומרי ראש משום שכבר ניסו לפגוע בו בעבר. כמו כן, שמו הוזכר במפורש על ידי נתניהו בחשיפת הפרויקט הגרעיני, וכן בשל שהיה השם היחיד שהופיע לפני חמש שנים בפרסומי הסוכנות לאנרגיה אטומית, ולמרות הכל – לא הצליחו להגן עליו".

עמיתו, הפרשן הצבאי של העיתון, יואב לימור כותב כי "גם לפח'ריזאדה יהיה מחליף. הוא עבד בארגון מסודר, ועל פי תוכניות מוגדרות. גם את הידע הגרעיני הוא לא החזיק בראשו. היו לו לא מעט שותפים, וסביר שמישהו מהם יירש אותו כעת. אבל ספק אם היורש יצליח להיות דומיננטי כפי שהיה פח'ריזאדה: בכל זאת, מדובר במי שהיה מעורב בתוכנית הגרעין האיראנית מחיתוליה, היה שותף מרכזי לעליות ולמורדות בה ולכל תרגילי ההונאה שנעשו לשלל הגורמים שעקבו אחריה וניסו לשבש אותה, ובעיקר – בדיוק כמו סולימאני – נהנה מאמונו הבלתי מסויג של המנהיג עלי חמינאי, ומכאן גם עורר כלפיו יראה והערצה מצד כל הממסד הביטחוני והאזרחי באיראן".

"מי שביצע מבצע כזה בלב טהרן צריך מודיעין מדויק ואינטימי מאוד. ראש תוכנית הגרעין של איראן מוחסן פח'ריזאדה הוא אדם זהיר, מוקף מאבטחים וחשדן. הוא ידע כל השנים שהוא ברשימת המעקב והחיסול של ישראל וארה"ב. הוא ראה את חבריו המדענים מחוסלים בזה אחר זה וידע שיגיעו גם אליו", כותב ניר דבורי ב'חדשות 12'. "על אם הדרך השיגו אותו, למרות שנזהר מישהו ידע על נסיעתו מחוץ לעיר. על שעת החזרה ומי ברכב. המתנקשים המתינו בסבלנות וחיסלו את "אבי הפצצה האירנית". ישראל לא נטלה אחריות ותמיד שומרת על עמימות אבל האיראנים מיד הפנו אצבע מאשימה".

"10 מדעני גרעין וטילים אירניים חוסלו בשנים האחרונות. היכולת להקים תשתית מודיעינית שיודעת לחסל בלב ליבה של אירן היא הישג עצום לכל ארגון ביון. המפגשים התכופים האחרונים שהיו בין בכירים ישראלים לאמריקאים, כמו פומפאו ואספר בשבועות האחרונים כאן, יכולים לרמוז אולי על העומדים מאחורי סדרת המבצעים האחרונה באיראן: סייבר והתנקשויות".

פרשן 'חדשות 12' לענייני ערבים מתלהב מעט פחות וכותב ש"תוכנית הגרעין האיראנית תמשיך להתקדם גם בלי פח'ריזאדה, מועסקים בה אלפי מהנדסים וטכנאים, כולם תלמידיו, ומסלול ההתקדמות שלהם כבר נקבע. אחת האופציות שלהם היא לנקוט עכשיו צעד הפגנתי להאצת התוכנית. למשל, על ידי העלאת דרגת העשרת האורניום או – כפי שדורש הפרלמנט בטהרן – לבטל את הצטרפותה של אירן ל"פרוטוקול הנוסף" של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. מבחינתם, זו עשויה להיות תגובה הולמת בהתאם למורשתו של פח'ריזאדה".

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, כותב במאמר ב'ווינט': "אף שברור שתוכנית הגרעין האיראנית אינה מבוססת על מדען אחד, בלט פח'ריזאדה בשליטתו בידע רב, ביכולתו לנהל תוכנית מורכבת ובקשריו עם צמרת המשטר. בדומה לחיסול סולימאני, גם חיסול פח'ריזאדה לא צפוי אמנם להביא לנסיגה איראנית מיעדי-העל האסטרטגיים שלה, אך בהחלט עשוי להסב להם נזק, גם אם זמני.

הפרשן הצבאי של 'מעריב' טל לב רם כתב: "יותר משמונה שנים חלפו מאז חוסל מדען הגרעין האחרון באיראן. החיסול בסוף השבוע, לאחר שנים ארוכות של הימנעות מחיסולים, הוא גם החשוב והמשמעותי ביותר. אין ספק שאם איראן הייתה בוחרת בחודשים הקרובים לפרוץ לעבר הפצצה הגרעינית – פח'ריזאדה היה איש המפתח לביצוע המשימה. עד חיסולו הוא היה האיש שאמון על שמירת הכשירות והידע של איראן ליום שבו תחליט שהיא מסתכנת בעימות גלוי עם העולם – ופורצת לעבר יכולת גרעינית".

"הסכם הגרעין עם ארה"ב והמעצמות בלם את תוכנית הגרעין הצבאית לשנים ארוכות. אולם לארגוני הביון במערב לא היה ספק שמאחורי הקלעים נותרו אנשים ודמויות מפתח בעלי הכשירות המתאימה, שעוסקים בנושא הזה מדי יום. בהם, פח'ריזאדה היה החשוב ביותר – ובפער אדיר. מדעני גרעין מחוננים יש רבים באיראן. אולם מדען שהוא גם בעל יכולות ניהול אופרטיביות־מבצעיות מוכחות וגם נהנה מקשר ישיר לצמרת ההנהגה הרוחנית והשלטונית באיראן, היה רק אחד – פח'ריזאדה".

"זאת לא הייתה המכה היחידה שהאיראנים ספגו, אבל זאת הייתה המכה הקשה ביותר", כתב פרשן 'חדשות 13' צבי יחזקלי, "ייתכן שזה אפילו עולה על חיסולו של סולימאני בכך שבעוד חיסולו של סולימאני נעשה באמצעות תקיפה בנמל התעופה בבגדד – חיסולו של מהנדס הגרעין הבכיר היה מתחת לאף של האיראנים, באמצעות ירי מקרוב. לחיסול שכזה יש יוקרה עצומה ומסר מהדהד".

"לחיסול יש גם השפעה מיידית. קצינים במשמרות המהפיכה כבר ירדו למחתרת, והאיראנים מבינים שישראל קוראת אותם כמו ספר פתוח. נטען רבות שלכל איש יש תחליף, אולם כבר עכשיו ברור ש איסמעיל קאאני, מפקד משמרות המהפיכה אינו שווה ערך לחיסול סולימאני, סביר להניח שגם מחליפו של פחריזאדה לא ישתווה לו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture