Tal Shahar/POOL

השבוע הדרמטי בכנסת: הניסיונות האחרונים לפשרה והאיומים ההדדיים בבחירות

דיווח: גורמים בכחול לבן אומרים כי מתגבשת הצעה לדחיית התקציב שתוגש לרה"מ לנתניהו. מקורבי גנץ: "הוא כועס על נתניהו ומבהיר שנמאס לו". בכיר בליכוד: "נתניהו שוקל ללכת לבחירות". קבוצת ח"כים מאיימת להתנתק מכחול לבן אם גנץ יתקפל בנושא התקציב

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במפלגת כחול לבן נבדקת האפשרות לפתרון המשבר הפוליטי ולהסכמה לדחייה של תקציב המדינה. זאת, בתנאי שנתניהו יסכים לקבל את הסכם הפשרה שינוסח על ידי כחול לבן. ב'ישראל היום' דווח כי הדחייה תתאפשר לתאריך שייקבע בין המפלגות, ובתמורה יתחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אם יפיל את הממשלה לפני מועד הרוטציה, הוא יצטרך לפנות את כיסא ראש הממשלה לשר הביטחון בני גנץ.

על פי הדיווח, בימים אלה יושבים ושוקדים במפלגתו של בני גנץ על פשרה עם הליכוד – שתעוגן בחקיקה משפטית. המטרה של כחול לבן ברורה: לא לפרק את הממשלה ולמצוא את עצמה במציאות הרעועה שהסקרים מנבאים לה בבחירות הקרובות. מנגד, בכחול לבן לא אוהבים להיתפס כרופסים, וחושבים על דרך יצירתית לצאת מהפלונטר הפוליטי.

עוד דיווחה דניאל רוט-אבנרי כי גורמים בכחול לבן מעריכים כי הסיכוי שנתניהו יסכים להצעת הפשרה שתציג כחול לבן – נמוכה. עם זאת, גורמים המעורים בפרטי הסכם הפשרה המתגבש במפלגה, הבהירו כי אם נתניהו אכן לא יסכים להצעת הפשרה, הוא למעשה חושף את עצמו בעיני הציבור כמי שמחזיק בתקציב המדינה כבן ערובה.

יחד עם זאת, אם נתניהו יפתיע את כחול לבן ויסכים להצעת הפשרה שמתגבשת בימים אלה, בכחול לבן מוטרדים מאוד מכך שסיכום כזה עלול לא לעבור את מבחן בג"ץ. מכחול לבן נמסר בתגובה: "לצערנו, אין כל שיח עם הליכוד שמסרב להעביר תקציב מדינה ופוגע בקשישים, בנכים, במיליון מובטלים ומדרדר את כלכלת ישראל אך ורק בשל המשפט של נתניהו".

גורמים ששוחחו בימים האחרונים עם יו"ר כחול לבן מספרים שהוא משדר בעיקר תסכול מהמצב וכעס על נתניהו. "נמאס לי", אמר למקורביו. "באתי לפוליטיקה כדי לתרום, לא כדי לסבול", הוא אמר לפי ציטוטים שפורסמו ב'מעריב'. "אני מרגיש שאני כל הזמן בולם את מה שנתניהו ואנשיו מנסים לקדם. אבל לא באתי להיות בלם. באתי לקדם דברים. אני מקיים הסכמים ומצפה לאותו הדבר גם מראש הממשלה. תקציב זה עניין עקרוני, ונמאס לי מהמשחק שנתניהו כופה עליי ועל כל המדינה".

עוד דווח כי גנץ הבהיר כי אם לא יהיה שינוי משמעותי בהתנהלותו של נתניהו, המדינה תלך לבחירות. חלק מאותם מקורבים מספרים כי חדלו לנסות לשכנע אותו שיש למצוא פשרה עם הליכוד ולא ללכת לבחירות. עם זאת, מאחורי הקלעים נמשכים המגעים בין גורמים משתי המפלגות. גורמים בליכוד ובכחול לבן אומרים כי קיימת הבנה שהאינטרס של מרבית השרים וחברי הכנסת משתי המפלגות, כמו גם של נתניהו וגנץ, הוא בהמשך קיומה של הממשלה המכהנת, כי האלטרנטיבות של השניים גרועות בהרבה.

בכיר בליכוד אומר שנתניהו שוקל ללכת לבחירות, משום שהוא לא מוכן להשלים עם העובדה שגנץ נותן גיבוי לשר המשפטים אבי ניסנקורן, החותר תחת ראש הממשלה. "ראש הממשלה כל הזמן מתלבט בשאלה אם ללכת לבחירות", מספר גורם בליכוד שצוטט בדיווח של אנה ברסקי. "הסקרים האחרונים, שמראים 30 מנדטים לליכוד, מעודדים אותו". גורם אחר בליכוד מוסיף: "כדי למנוע בחירות לא מספיק לסדר רק את עניין התקציב. צריכים לחתום על ניסוח חדש של ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. דרוש סבב של תיקון פרצות, כולל הסכמות על ועדת המינויים".

ב'חדשות 12' דווח כי קבוצת חברי כנסת מכחול לבן נערכת לתרחיש שבו גנץ יסכים להעניק לנתניהו הארכה נוספת, הח"כים שוקלים להתנתק מהמפלגה למעשה אם דבר כזה יקרה. אם גנץ ייתן הארכה, אומרים חברי הכנסת בשיחות סגורות ואף בקבוצות ווטסאפ מצומצמות, הם ישקלו צעדים של ניתוק למעשה מכחול לבן.

אין מדובר בפרישה מהמפלגה או בהקמת סיעה נפרדת, אך המשמעות יכולה להיות, למשל, הפסקה של ההצבעה עם הקואליציה. המסר יהיה: אם גנץ רוצה להעניק לנתניהו דחייה נוספת בתקווה לרוטציה שלא תגיע – הם לא יהיו איתו והסיעה שלו תתכווץ. בצל הדברים הללו, נראה שהסיכוי שגנץ יעניק לנתניהו הארכה נוספת קלוש מאוד. יו"ר כחול לבן יעדיף לתמוך ברביעי בפיזור הכנסת – ולהימנע מדחייה של אישור התקציב פעם נוספת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture