מליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר / FLASH90     

דריכות במערכת הפוליטית: מליאת הכנסת תצביע היום על הצעת החוק לפיזורה

ההצעה לפיזור תעלה בקריאה טרומית והזמן שיחלוף עד לקריאה השלישית צפוי לשמש את השותפות בקואליציה לניסיונות פשרה. בכחול לבן ינסו להעביר בקריאה טרומית את "חוק השוויון". השר יזהר שי: "מתנהלים מגעים להחלפת הממשלה בלי בחירות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מליאת הכנסת צפויה לאשר היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעות החוק לפיזור הכנסת. זאת, אחרי שיו"ר כחול לבן בני גנץ הכריז אמש כי מפלגתו תתמוך בהצעה. להצעות החוק צפוי רוב של 62 חברי כנסת, אם נוכחות הח"כים תהיה מלאה. סיעת רע"מ מהרשימה המשותפת, שלה ארבעה נציגים, טרם החליטה אם תתמוך בהצעת החוק, אך סיעות יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, מרצ ורוב סיעות הרשימה המשותפת – צפויות לתמוך.

בהנחה הסבירה שהחוק כן יעבור בקריאה הטרומית, זה עדיין לא אומר שהולכים איתו עד הסוף. אם החוק יעבור הוא יגיע להכנה בוועדת הכנסת – שבראשה יושב ראש סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג. הוא תמיד יוכל לעכב את החקיקה כדי שגנץ ישתמש בה כמנוף לחץ וכדי להראות לליכוד שהוא רציני. זה משאיר זמן לפשרה או לפיצוץ, עד הדד ליין לאישור התקציב – ה-23 לדצמבר.

ההצעה צפויה לעלות לקריאות הבאות בכנסת ביום שני או ביום רביעי הבאים. המטרה של כחול לבן היא פתח למשא ומתן עם נתניהו, וההערכה היא שהיא תמתין לפחות עד יום שני כדי להשלים את הליך החקיקה. מהרגע שהחוק עובר בקריאה שלישית – הפור נפל ושלושה חודשים לאחר מכן יתקיימו בחירות – כלומר בתחילת מרץ.

בנוסף, בכחול לבן ינסו היום להעביר במליאת הכנסת, בקריאה טרומית, את חוק יסוד השוויון – למרות התנגדות הליכוד והמפלגות החרדיות. מדובר באחת משלוש הצעות חוק שעל קידומן הכריז שלשום שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ. אחת מהשתיים האחרות יעלה ככל הנראה כבר בשבוע הבא, וחוק יסוד מגילת העצמאות, יעלה במועד אחר.

השר יזהר שי מ'כחול לבן אמר הבוקר בראיון ל'גלי צה"ל כי "אין צורך ללכת לבחירות אם ניתן להחליף את הממשלה בתוך הכנסת הקיימת. יש מגעים לכך כל הזמן אבל הם טרם הבשילו. נעשה את כל החיבורים האפשריים ונבדוק את כל האופציות".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר מהליכוד אמר בראיון ל'רדיו 103' כי "אני לא חושב שכחול לבן הולכים לשנות את דעתם, זה נראה שהם מעוניינים לפרק את הממשלה והקואליציה ולהצביע בעד פיזור הכנסת. נראה מה יהיה עד ההצבעה. אני חושב שמה שאותי יותר מטריד זה עצם העובדה שכחול לבן החליטו שזה נגמר והם מפרקים את הממשלה, כי גם אם היינו עוצרים את פיזור הכנסת, אם לא היינו מעבירים תקציב מדינה ב-23 בדצמבר זה היה מתפרק בכל זאת. לכן, ההחלטה של כחול לבן היא שתכריע אם תהיה פה ממשלה או לא".

"אתה נוטה להאמין שאדם לא יחליט לשים קץ לחייו הפוליטיים, אתה נוטה להאמין שהאדם לא יתנגש עם הראש בקיר, אני מקווה שכחול לבן יפעלו בצורה רציונלית. בצורה רציונלית כחול לבן כמובן צריכים לוותר על האיום שלהם ולאפשר לממשלה להמשיך להתפקד להעביר את תקציב 2020 ו-2021 ובפברואר להעביר אותו בכנסת. זו ההחלטה ההגיונית שהם צריכים לעשות", אמר יו"ר הקואליציה.

השר זאב אלקין מהליכוד דיבר ב'כאן חדשות' על התקציב: "תקציב דו שנתי היה בקשה שלנו במו"מ. כשהגענו לטיפול בתקציב בקיץ אמרו בכירי האוצר שיש להפריד בין תקציבי 2020 ל-2021 בגלל אי הוודאות. מותר לחזור מהבקשה שלך, אתה יכול למחוק דרישות שדרשת". אלקין קרא לכחול לבן "להתגייס לתהליך האישור ולא להצביע לפיזור הכנסת" כדי שיהיה תקציב.

השר חילי טרופר מכחול לבן אמר לכאן רשת ב כי ראש הממשלה "מגלגל אותנו שוב ושוב לבחירות בגלל המשפט וההסתבכויות הפליליות שלו". לדברי טרופר, נתניהו מצהיר שוב ושוב על רצונו באחדות אך מעשיו מעידים על ההיפך בדיוק: "נתניהו הפר פעמיים את הבטחתו לאשר תקציב דו שנתי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני, משום שהוא רוצה לשמור לעצמו תחנת יציאה נוחה מממשלת האחדות ומקיום הרוטציה". השר טרופר העריך כי נתניהו לא ישנה את דרכו ובחירות רביעיות לא יימנעו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture