צילומים: פלאש 90

ועדת הכנסת תתכנס בשני לדיון בחוק לפיזור הכנסת; נתניהו ימסור הצהרה ב-20:00

לאחר שזכתה לתמיכת 61 ח"כים, ההצעה תעבור לוועדת הכנסת שנמצאת בשליטת כחול לבן ותוכל לקבוע איזו ועדה תדון בה. ראש הממשלה בנימין ימסור הערב בשעה 20:00 הצהרה לתקשורת. גורמים בליכוד: "מטרת נתניהו - להצביע על גנץ כמי שפיזר את הכנסת בזמן המגפה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שעות אחרי שמליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק לפיזור הכנסת והליכה לבחירות, בכחול לבן עדכנו כי ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג, תתכנס ביום השני הקרוב לדיון כדי להכריע באיזו ועדה ייערכו הדיונים על הצעת החוק. גינזבורג, מכחול לבן, לא נתון ללוח זמנים מחייב, והוא יוכל להחליט בהתאם לעמדת מפלגתו מתי הוועדה תתכנס, וכך גם לקבוע את קצב קידומה של הצעת החוק.

בכחול לבן מעוניינים לשלוט בתהליך כולו, ומבקשים להשאיר את הצעת החוק לדיונים בוועדת הכנסת – אבל בליכוד ובסיעות החרדיות רוצים שההצעות יועברו לוועדת החוקה של הכנסת, כך שיוכלו לשלוט בהן. הצעת החוק עוד צריכה לעבור שלוש קריאות נוספות כדי שהכנסת תפוזר. עם זאת, בהיעדר תקציב לשנת 2020, גם ללא אישור של הצעת הפיזור, הכנסת תפוזר אוטומטית ב-23 בדצמבר בחצות הלילה.

אם הכנסת תתפזר בגלל אי אישור תקציב ב-23.12 – תאריך הבחירות הוא קבוע, 23.3.2021, חמישה ימים לפני חג הפסח. לעומת זאת, חוק פיזור הכנסת יעניק לכנסת עצמה שיקול דעת: במקרה כזה היא תוכל לקבוע את הבחירות בכל תאריך בטווח של חצי שנה, עד אמצע יוני 2021. לכן לכחול לבן, ולאופוזיציה כולה, יכול להיות שעדיף למעשה שלא להעביר את החוק לפיזור הכנסת היום, אלא לחכות לדיונים על התקציב ולהפיל את הממשלה על ידי אי העברתו.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין ימסור הערב בשעה 20:00 הצהרה לתקשורת בכנסת. גורמים בליכוד אמרו כי "מטרת נתניהו בישיבת הסיעה הערב בשעה 20:00 – להצביע על גנץ כמי שפיזר את הכנסת בזמן המגפה". לדברי מקורות במפלגה, נתניהו מעוניין לצרוב בציבור את התמונה של גנץ כמי שיזם ותמך "במעשה הבלתי אחראי".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר מהליכוד אמר בראיון ל'ווינט' כי "לצערי הרב נראה שכחול לבן גמרו בדעתם ללכת לבחירות. את גנץ לא מעניין הציבור הישראלי כרגע. ההחלטה שלו היא התאבדות פוליטית, אני מתקשה להבין אותה. ראש הממשלה פעל ביושר מולו, מי שבינתיים לא פועל ביושר זה הם. מה הם ציפו? שהם יקימו וועדת בדיקה בענייני צוללות כדי להתריס בפני הליכוד ואנחנו נשב ונשתוק?".

"אנחנו לא חוששים מבחירות", טען ח"כ זוהר. "אנחנו חושבים שאם יהיו בחירות, אנחנו בעזרת השם ננצח בהן. אבל אנחנו לא רוצים לגרום לכך שיהיו בחירות, משום שזה לא אחראי. אם הולכים אחורה רואים שהם הפרו את ההסכם בהרבה מאוד מקרים. אני חושב שבכחול לבן כבר לא נותנים את האמון שבני גנץ היה מצפה לו מתוך חבריו. כי אם היה לו אמון מוחלט אני לא חושב שהוא היה הולך למצב כזה. אני חושב שחברים בכחול לבן אמרו לו – 'אם אתה לא הולך לפיזור הכנסת לא ניתן לך להמשיך להוביל'".

כזכור, מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת חוק התפזרות הכנסת העשרים ושלוש. על ההצעה של מרצ התקיימה הצבעה שמית והיא עברה ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים. הצעת החוק השנייה עברה בהצבעה אלקטרונית ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים. ההצעה השלישית והרביעית נדחתה ברוב של 52 תומכים מול 54 מתנגדים. ההצעה החמשית נדחתה ברוב של 50 תומכים מול 54 מתנגדים.

מדובר בשש הצעות שונות – הראשונה של חברי הכנסת ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ויאיר גולן, השנייה של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת, השלישית של חברי הכנסת היבה יזבק, סמי אבו שחאדה ואנטאנס שחאדה, הרביעית של חברי הכנסת אחמד טיבי, אוסאמה סעדי וסונדוס סאלח, החמישית של חברת הכנסת אילת שקד וקבוצת חברי הכנסת והשישית של חבר הכנסת איימן עודה וקבוצת חברי הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שחברים, כאמור, באותה ממשלה, ישבו זה לצד זה במליאה – אך נתניהו הצביע נגד בחירות, וגנץ בעד. ארבעת חברי רע"מ, המהווים חלק מהרשימה המשותפת, בחרו להיעדר מההצבעה ולא להכריע בסוגיה. יש עתיד, ימינה, ישראל ביתנו, מרצ, כחול לבן ורוב סיעות הרשימה המשותפת – תמכו בהצעת החוק.

כל ההצעות מציעות לפזר את הכנסת העשרים ושלוש ולקיים בחירות לכנסת העשרים וארבע בתוך 90 ימים מיום פרסומו של החוק, ככל שיתקבל. החוק שיאושר צריך לעבור שלוש קריאות נוספות – כדי שהכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות רביעיות. לאחר האישור בקריאה טרומית, ההצעות יועברו לדיונים בוועדת הכנסת, בראשה עומד איתן גינזבורג מכחול לבן שיוכל לשלוט בתהליך קידומה של ההצעה. בנוסף, בסיעות שמתנגדות לפיזור הכנסת, בהן הליכוד, ש"ס ויהדות התורה יוכלו לעכב את קצב קידומה בתרגילים פרלמנטריים.

ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בראיון קצר ל'ווינט' לפני ההצבעה כי "אם נתניהו יעביר תקציב, הכול יסתדר". בתשובה לשאלה על אפשרות של ממשלה חליפית אמר כי "אין לי שיח עם יאיר לפיד, אבל יש אנשים שנמצאים במגעים". הוא הוסיף כי "כל דבר שימנע בחירות הוא דבר רצוי. הפתרון הטוב ביותר הוא שהתקציב הזה יועבר והממשלה הזו תמשיך לתפקד".

לדברי גנץ, "הליכוד צריך להחליט שהוא מעביר את התקציב, נתניהו צריך לשים את התקציב בראש סדר העדיפויות שלו ואז הכול יסתדר". גנץ הבהיר עם זאת כי אישור התקציב בממשלה לא יספק אותו: "זה לא מספיק לי, אני צריך שזה יעבור בכנסת בשלוש קריאות. יש הסכם ויש תאריך ויש לוחות זמנים ויש חוק".

השר דוד אמסלם השיב בשם הממשלה להצעות החוק לפיזור הכנסת: "יאיר לפיד, אתה דמגוג קטן, חי מהסתה והפצת רעל. מבוקר ועד לילה, מיזה אתה מתפרנס. אתה בן אדם שחי רק על שנאה. מבחינתכם, אם מחר אנחנו מוצאים מזור לקורונה אתם בבעיה. לא מעניין אתכם מדינת ישראל, המאבק היום יומי של האנשים. כשאנחנו סוגרים אתם שואלים למה אנחנו פוגעים בכלכלה, כשאנחנו פותחים אתם שואלים למה אתם פוגעים בבריאות. אם הייתם יכולים להאשים את ראש הממשלה שהוא פיתח את נגיף הקורונה, זה מה שהייתם עושים. האמת לא מעניינת אתכם, לא אכפת לכם מה יקרה פה אחר כך, העיקר שנתניהו לא יהיה ראש הממשלה. ולמה? רק בגלל שהוא עושה טוב".

הוא תקף בחריפות את כחול לבן: "למרות שמצבנו בסקרים מצוין אנחנו בליכוד מתנגדים בעת הזו ללכת לבחירות, ראש הממשלה וחברי המחנה הלאומי עסוקים בלטפל בקורונה ובמשבר הכלכלי. אבל את גנץ שום דבר לא מעניין, הוא נגרר אחרי לפיד ובנט, ואחרי הפוליטיקה של ניסנקורן, אין לו עמוד שדרה. לא מעניין אותו התקציב, אלא הרוטציה. הוא הגיע למסקנה שהוא לא יקבל אותה אז החליט ללכת לבחירות".

"ראיתי את ההופעה הפתטית של גנץ אתמול בטלוויזיה, הוא התחיל את מערכת הבחירות שלו", אמר. "הוא סיפר 'שישראל לפני הכל', אבל כשאנחנו רואים מה שעשית מר גנץ – דאגת קודם לשני אאודי A8 ולאבטחה. למה אתה צריך את זה? בוא תספר לנו למה אתה צריך את כל השיירה הזו? בגלל שאתה חייב להרגיש איש חשוב. אחר כך הבאת את המינוי של הוד בצר למנכ"ל, למה בדיוק אתה צריך צוות כפול?"

"אתם רציתם להביא חקיקה הכי אנטי דמוקרטית שיש כדי שראש הממשלה לא יוכל להתמודד ולתת את האפשרות לציבור. קיבלתם 17 תיקים ולא היו לכם 17 איש, חשבתם בהתחלה להביא עובדים זרים. ואז נכנסנו לחוק הנורבגי והכנסת לכנסת עוד 7-8 ח"כים כדי שיהיה לך מישהו בוועדות. זה ישראל לפני הכל?".

"צריך להביא את התקציב כמה שיותר מאוחר במצב הנוכחי של הקורונה, אחרת כל הזמן נצטרך לפרוץ את מסגרת התקציב", הוסיף אמסלם. "ההחלטה הכי נכונה זה לייצר תקציב 2020 כדי שנוכל לתפקד ובמרץ 2021 נביא תקציב למען מדינת ישראל אז מצב הקורונה יהיה יותר בהיר. כשיש אי ודאות לא מקבלים תקציב". מכחול לבן נמסר בתגובה: "בשביל דף מסרים צריך מדפסת, בשביל דודי אמסלם צריך משרד דיגיטל".

ח"כ נפתלי בנט בדיון על פיזור הכנסת: "מיליון ישראלים רואים שיש פה ממשלה שפשוט לא אכפת לה מהם. הממשלה הזו לקחתה את אומת הסטארטפ והפכה אותה אומת המריבוות. לקחתה את אומת החדשנות והפכה אותה לאומת הסקרים. לקחה את אומת היזמות והפכה אותה למספר אחד בעולם בבחירות. זו האומה שלנו? זה עם ישראל?"

"יש מכנה משותף ללפיד ונתניהו, שניהם עוסקים בפוליטיקה בהפצת שנאה, לחרדים לערבים למתיישבים. גם מצי שגר ביצהר הוא בן אדם, גם אנשי שמאל אוהבים את מדינת ישראל. אנחנו נביא דבר חדש. גם לפיד וגם נתניהו נכשלו בגדול. היום זה אומר שממשלה מתפרקת או שהמדינה מתפרקת", דברי בנט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture