מטוס העולם מתקבל בזרנוקי מים, נתניהו וגנץ בטקס. צילומים: מרים אלסטר - פלאש 90, עמוס בן גרשום - לע"מ

נתניהו וגנץ השתתפו בטקס קבלת הפנים: מאות עולים מאתיופיה נחתו בישראל

316 עולים חדשים מאתיופיה נחתו בישראל יחד עם שרת הקליטה פנינה תמנו שטה, במסגרת מבצע "צור ישראל". נתניהו בטקס קבלת הפנים: "המתנתם זמן רב להתגשמות החלום, עלייתכם מזכירה לנו שצו השעה הוא אחדות". גנץ: "נדאג שרוח האחדות שלה אתם ראויים תישאר"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

כ-316 עולים מאתיופיה נחתו הבוקר (חמישי) במסגרת מבצע העלייה "צור ישראל". זאת, במסגרת החלטת הממשלה שהתקבלה בתחילת ספטמבר, לאפשר עלייה וקליטה של כ-2,000 בני משפחות הממתינים עשרות שנים במחנות המעבר. העולים נוחתים בישראל יחד עם שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה, שמשלחת בראשותה נסעה במוצאי שבת למחנות. מאות העולים ירדו מהמטוס בהתרגשות, ואחד מהם תקע בשופר בתחילת האירוע. מאה עולים נוספים צפויים להגיע מחר.

את מאות העולים שהגיעו לישראל לאחר שנים רבות של המתנה קיבלו ראש הממשלה בנימין נתניהו, וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בטקס קבלת פנים חגיגי כשהם יושבים זה לצד זה, יממה אחרי ההצבעה על פיזור הכנסת, ללא שהחליפו מילה ביניהם. בנוסף נכחו בטקס גם שר החוץ גבי אשכנזי, שר האוצר ישראל כ"ץ, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג ובכירים נוספים.


צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נתניהו אמר בטקס: "אני לא זוכר שהתרגשתי כך כבר הרבה שנים, ממראה ציוני כל כך מזוקק, שמבטא את כל המשמעות שלנו. רעייתי שרה ואני עמדנו שם עם דמעות בעיניים במעמד קבלת הפנים, כשרואים את העולים, אחינו יהודי אתיופיה יורדים מהמטוס עם סלים – כמו שאנחנו זוכרים, כמו שאני זוכר מילדותי – יורדים, נוגעים בקרקע, ארץ ישראל. האמא מנשקת את האדמה ונושאת תינוקת שקוראים לה ירושלים, ועוד תינוקת שקוראים לה אסתר. אסתר וירושלים, באות לירושלים – זו המהות של הסיפור היהודי, זו המהות של הסיפור הציוני".

"לכן, אנחנו, אחינו ואחיותינו היקרים, עולי אתיופיה, אנחנו כל כך נרגשים לקבל אתכם כאן, ברוכים הבאים לארץ ישראל, ברוכים הבאים למדינת ישראל. אתם הגעתם בטיסה ישירה מגונדר – הורים וילדים. ראיתי תמונות שלכם מחזיקים תמונות של קרובים שלכם כאן בארץ, שאתם מייחלים לראותם, והם מייחלים לראותכם – ועכשיו בא האיחוד המשפחתי הנפלא הזה. אתם המתנתם זמן רב להתגשמות החלום, והיום הוא מתגשם".

עוד הוסיף רה"מ נתניהו: "במגעים שאני מקיים, יחד עם המטה לביטחון לאומי, עם ממשלת סודאן, מגעים לנורמליזציה ושלום, אני ביקשתי לאפשר לבני המשפחות להגיע לאתרים בסודאן, ששם נספו יקיריהם. אנחנו מתקדמים במהלכים הללו. במקביל, שלחתי את סגן השר לביטחון הפנים, גדי יברקן לאפריקה, גם לקדם את הנושאים האלה, ונושאים אחרים, וגם לקדם את החזרתו של אברה מנגיסטו יקירנו. אנחנו לא נרפה עד שנחזיר את אברה ואת כל השבויים והנעדרים שלנו הביתה".

גנץ אמר בנאומו כי "אנחנו מממשים היום את החזון הציוני במובנו הטהור ביותר – קיבוץ גלויות. אתם, שעומדים בשעריה של הארץ הזו, נושאים על גבכם מסורת נפלאה של אלפי שנים, וזו חובתה של מדינת ישראל לדאוג לכם לקליטה מיטבית ולהזדמנות שווה להתחיל כאן את חייכם החדשים. למרות המגיפה המשתוללת, חשוב מאוד שהגעתם לכאן עכשיו ושנפיק את הלקחים מהקליטה בעבר".

גנץ הוסיף: "בשבועות האחרונים קיימתי הערכת מצב ביטחונית בנוגע לסכנות כתוצאה מהמצב בצפון אתיופיה והשלכותיו לבני הפלאשמורה הנוספים שממתינים שם לעליה לישראל. נבחן כיצד ניתן להאיץ את העלאתם של כל הממתינים, ובמידת הצורך, נדע גם לפנות אותם לאזור מבטחים".

שרת הקליטה תמנו שטה, שהובילה את המהלך, אמרה: "מעל כל הוויכוחים וחילוקי הדעות, עליית 500 מתוך 2,000 עולים הוא המעשה הטוב ביותר שעשתה הממשלה הזאת. הסתובבתי במחנות העולים – חייבים לזרז ולסיים את עלייתם של שארית יהודי אתיופיה שממתינים שם עשרות שנים. זו חובה מוסרית שמוטלת על מדינת ישראל".


צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר בטקס: "לכל מבצע יש את סיפוריו המרגשים, לכל מבצע יש את הרגעים שבהם לא נותרת עין ללא דמעה מסיפור משפחתי חובק עולמות וחוצה גבולות. גם היום הזה מייצר לנו רגע כזה: במטוס הזה, שהביא עמו בשורת איחוד משפחות ל-316 עולים חדשים, נמצא אַסֵפַה יַגְזַאוּ בן ה-36, עם אשתו הרגטו וארבעת בניהם, בני 14, 10, 6 ו-3 שנים. לפני 12 שנים עלו לארץ אמו ואביו של אַסֵפַה. אמו לא מכירה את נכדה הצעיר בן ה-3, היא מעולם לא פגשה אותו, וכעת תזכה להכירו. "ופירותיה המתוקים של הסבלנות- ייראו מתוקים מתמיד".

מנגד, אורי פרדניק, יו"ר מאבק להעלאת יהודי אתיופיה אמר כי "השמחה הגדולה על המשפחות המתאחדות מהולה בעצב על אלו שנותרו מאחור". לדבריו, "כל יום שבו העלייה ממשיכה להתעכב ונשארים מאחור אלפי יהודים גוברת הסכנה הממשית למשבר הומניטרי בקרב הקהילה היהודית באדיס אבבה וגונדר. ממשלת ישראל חייבת לפעול בהקדם למימוש ההחלטה שקיבלה ב-2015 ולא – נצא למחאה גדולה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture