Oren Nahshon / FLASH90

מקומם: קווי תחבורה ציבורית פועלים בשבת גם כשאין ביקוש והצדקה בחוק

ח"כ אזולאי: "ועדת הכלכלה דורשת ממשרד התחבורה את רשימת הקווים הפועלים בשבת – ומורה לו לתקן ליקויים בהפעלת תח"צ בשבת". ארבל: "לא ניתן להצדיק הפעלת קו ריק בשבת". ח"כ סופר: "הפעלת קו 42 במשגב היא זלזול בערך מדינת ישראל כיהודית"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בטענות להפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת, ללא ביקוש וללא הצדקה, לבקשת חברי הכנסת אופיר סופר ומשה ארבל. ח"כ ארבל הסביר, כי פנה לשרת התחבורה באשר להפעלת קו 42 ממשגב לכרמיאל, שהשיבה לו כי למרות שקיימת ירידה בביקוש לקווים מסוימים במגזר הכפרי בסופי שבוע, בשל שיקולים של הבטחת רצף שירות נשמרת נסיעת יומית אחת או שתיים. הוא הוסיף כי לא ניתן להצדיק הפעלת קו תחבורה ציבורית ריק בשבת ולא ייתכן שמשרד התחבורה לא בוחן באופן רציף את הקווים אותם הוא מאפשר.

ח"כ סופר הוסיף כי במסגרת הסטטוס קווה המדינה מפעילת תחבורה ציבורית בשבת במשורה. לדבריו, הפעלת הקו היא זלזול בערכי השבת ובערך מדינת ישראל כמדינה יהודית. ח"כ אלעזר שטרן אמר, כי "השבת היא הסטארטאפ היהודי הראשון, הכי מוצלח, ויש לעשות הכל לשמרו. עם זאת, המציאות החברתית בישראל שונה ואמנת גביזון מדן מצאה פתרונות. גישתי היא שיש לאפשר תחבורה ציבורית בצורה מוגבלת ובהתאם לצרכים החברתיים והסוציאליים".

ח"כ עמית הלוי אמר כי ישנם קווים נוספים שנוסעים ריקים, והמדינה משלמת על כך 600 מיליון שקל בשנה. לדבריו, אפשר למצוא פתרון אחר לקו בו נוסעים שני אנשים. ח"כ משה אבוטבול הוסיף כי יש תלונות רבות על מחסור בקווים וראוי שהמשרד ייתן לכך מענה קודם להפעלת תח"צ בשבת ללא ביקוש. ח"כ יצחק פינדרוס אמר כי ללא השבת אין למדינת ישראל זכות קיום במזרח התיכון, וגם אם היה ביקוש לקו אין הצדקה להפעילו בשבת.

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הגיב לטענות ואמר כי הקו המדובר הוא הסעה לבית עלמין, ואין שליטה על הביקוש בו. הוא הוסיף כי הסטטוס קווה נשמר. ח"כ ארבל טען כי הפעלת הקו היא בניגוד לפקודת התעבורה. מלכה דחה את הטענה, אך ציין כי הוא מוכן לבדוק זאת פעם נוספת.

העיתונאי עידן יוסף טען כי התקנה המדוברת לא נועדה להסדיר הפעלת קווית בשבת, אלא לאסור זאת. לדבריו, החוק הראשי, מתוקפו הותקנה התקנה, מסביר זאת במפורש, כי לשר התחבורה ניתנה סמכות "להתקין תקנות בדבר איסור הפעלת אוטובוס ציבורי". לדבריו, יש עוד מאות דוגמאות לקווים הפועלים בשבת בניגוד לחוק.

ח"כ ינון אזולאי, שמילא את מקומו של היו"ר, סיכם ואמר כי "הוועדה שמעה את עמדת משרד התחבורה שהקו ממשגב לכרמיאל לא פועל בשבת ומבקשת התייחסות לכך בכתב, יחד עם רשימת הקווים שקיבלו היתר לפעול בשבת. הוועדה לא השתכנעה מעמדת משרד התחבורה, כאילו יש בתקנה 386א כדי להתיר פעילות קווים שלא היו קיימים במועד החקיקה, וכי זו הפרה בוטה של התקנה. הוועדה מורה למשרד התחבורה לתקן את הליקויים באופן הבא, לבחון אם ההיתר שניתן לקווים הוא לפי תכלית החוק, האם קיימות חלופות כמו מוניות שירות, או חלופות לשומרי שבת, האם יש הצדקה להקדים או לאחר את יציאת הקווים. משרד התחבורה צריך גם לבחון מפעם לפעם את הנושא, ולא יאפשר זאת כהוראה קבוע. השבת היא ערך עליון וחשובה לנו".

הוא הוסיף כי "כמדינה יהודית השבת היא מקור הברכה, אנחנו בעד שיגדילו ככל האפשר את כמות הקווים ביום חול, אבל ישנם מקומות שצריכים שיפור ושדרוג התחבורה אך מאחר שהתקציב מוסת להפעלת קו שאין בו שימוש לא ניתן להגביר את שירותי התחבורה במקומות אלו. בנוסף, פעמים רבות משרד התחבורה מוציא אוטובוס עבור נוסע אחד בלבד כאשר לתפעל קו זה, מעסיקים נהג, סדרן ועוד מספר אנשים. זה לא הוגן ולא סוציאלי".

עוד הוסיף ח"כ אזולאי: "על פי ממ"מ של הכנסת, מספר ההיתרים הוכפל בתוך כשלוש שנים. כל ההיתרים החדשים שנתן משרד התחבורה לקווי התחבורה הציבורית ניתנו בניגוד לחוק. התקנה בנושא קווי שירות בימי המנוחה נועדה לצמצם שירות שהיה קיים בעת חקיקת החוק (1991) ולא לצורך מתן היתרים חדשים". לסיכום, דרש ח"כ אזולאי כי משרד התחבורה יצטרך לבדוק מחדש את רשימת כל הקווים שלהם נתן היתר בניגוד לחוק".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture