Miriam Alster/Flash90

הרמטכ"ל מסכם שנה: "תקפנו כ-500 מטרות בכל הזירות – תקפנו בסייבר פעמים רבות"

כוכבי מסר כי הצבא "פועל בשש זירות באופן אינטנסיבי, חלקן עם פעילות באופן יום-יומי". בצה"ל אומרים כי פעולות הרבות בזירה הסורית הביאו לירידה משמעותית בנוכחות הכוחות האירניים ולדחיקתם מאזור דמשק. חשף לראשונה: "ביצענו השנה התקפות סייבר רבות נגד אויב"

הרמטכ"ל אביב כוכבי סיכם הערב (חמישי) את פעילות צה"ל במהלך שנת 2020 וחשף נתונים מהפעילויות שעל חלקן ישראל לא לקחה אחריות רשמית. "תקפנו השנה כ-500 מטרות בכל הזירות, ובנוסף ביצענו מבצעים רבים בממד החשאי", מגלה רב אלוף כוכבי, ומציין כי מרחב הלחימה המשמעותי שהשתנה השנה הוא ממד הסייבר – "שבו ביצענו מבצעים התקפיים רבים".

אחד ההישגים הבולטים, עליו מצביע הרמטכ"ל, בא לידי ביטוי בגזרה הצפונית: "ההתבססות האירנית בסוריה נמצאת במגמת האטה ברורה כפועל יוצא של פעילות צה"ל, אך יש לנו עוד כברת דרך להשלמת היעדים בזירה". בצה"ל רומזים עוד לפעילות בסוריה ואמרו עוד כי "גם במערכה שבין המלחמות (המב"ם) הושקעו מאמצים שהניבו פירות: החל מעלייה בקצב ואיכות המבצעים, דרך הגדלת הפעולות הקינטיות, ועד להרחבת הפעילות החשאית והחסויה".

על פי צה"ל, במסגרת האטת ההתבססות האיראנית בסוריה בשנתיים האחרונות, כתוצאה מפעילות צה"ל, הצטמצם משמעותית היקף הפעילים האיראנים בסוריה ופעילי המליציות. מחנות, מפקדות בסיסים, אירניים פונו מאזור דמשק, וצירי ההעברות האמל"ח מאיראן לסוריה דוללו באופן משמעותי בחודשים האחרונים.

בצה"ל אומרים כי "לצד אלה, הובילו מאמצי ההגנה הרב-ממדית המבוססת על מודיעין ויכולות מבצעיות לשנה מוצלחת בהגנת הגבולות. בגבולות הצפוניים והדרומיים סוכלו כל ניסיונות החדירה, ובאוגדת יהודה ושומרון נמשכת מגמת הירידה בהיקף האירועים ובמספר ההרוגים. חל שיפור ביכולות יירוט תלול מסלול והרחבת רדיוס הכיסוי של מערך כיפת ברזל, נרשמה עלייה בפעילות בממד הסייבר ההתקפי וההגנתי, והחל מימוש "גבול חכם וקטלני" מבוסס כלים אוטונומיים".

"קידום תהליכי המוכנות למערכה צבאית רחבה נמשך גם השנה, עם הגברת מוכנות לימי קרב בזירת הצפון והדרום, העצמת האימונים, הגדלת סל המטרות והיקף אמצעי הלחימה. כמו כן, נכתבו תוכניות אופרטיביות מעודכנות בהתאם לתפיסת ההפעלה לניצחון, שהופצה החודש לדרג הסא"לים ומעלה בכל צה"ל – במטרה להעמיק את השפה המשותפת".

"כאמור, גם בנושא המוכנות והאימונים נעשו מאמצים מרכזיים, שהבולט בהם הוא "חץ קטלני". התרגיל הרב-מערכי שנערך באוקטובר האחרון, שם דגש על הפעלת האש המטכ"לית, ובכלל זה ניהול דיגיטלי של מעגל האש, והתמקד בין היתר בכיבוש שטח אורבני במאמץ תמרון משולב ובלחימה בממד הספקטראלי".

בתחום בניין הכוח, מומשו יותר מ-90% ממשימות הארגון שהוגדרו ב'תנופה'. בזמן הקרוב מתוכננת להתקיים סדנה מטכ"לית שתציג תמונת מצב לגבי סטטוס מימוש התר"ש, איתור אפשרויות להתייעלות נוספת, והכוונת התכנון והמשימות המרכזיות שעומדות בפני צה"ל בשנת 2021.

"אנחנו מסכמים שנה שבה עמדנו בהצלחה במשימה הראשונה של צה"ל – לספק הגנה וביטחון. מנענו את כל ניסיונות החדירה למדינת ישראל, וראינו ירידה בהיקף הנפגעים ובירי תלול מסלול לעבר ישראל", אומר כוכבי. "אנו פועלים בשש זירות באופן אינטנסיבי", מוסיף הרמטכ"ל, "יש זירות עם פעילות באופן יום-יומי, ויש כאלה עם פעילות שבועית או חודשית".

עם זאת, כוכבי נמנע מלהתייחס לפרסומים זרים על תקיפות חיל האוויר במדינות אחרות, פרט לסוריה. "במרבית המדינות המקיפות את ישראל יש אזורים ללא משילות, המאתגרים אותנו בהפעלת 'מנופים' קלאסיים", המשיך. בתדרוך לעיתונאים הסביר כוכבי כי "מהלכי הנורמליזציה במזרח התיכון היום בעלי השפעה חיובית על בריתות והיבטי הביטחון".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו