אתר הרשמי של ממשלת טורקיה

מתיחות שיא בין טורקיה ואיראן: "לא נקבל את הגישה של בכירים איראניים נגד ארדואן"

יו"ר הפרלמנט הטורקי מוסטפה שנטופ תקף בחריפות את המתקפות האיראניות נגד ארדואן: "בלתי אפשרי לקבל את הגישה הלא מכובדת של כמה בכירים איראניים כלפי הנשיא שלנו, שתמיד הגן נגד האמברגו והבידוד שהוטלו על איראן". קודם לכן התקיימה שיחה קשה בין שרי החוץ של המדינות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

היחסים בין טורקיה לאיראן ממשיכים בהתדרדרות. לאחר הנזיפה בשגריר האיראני באנקרה, מוחמד פארזמאנד, והשיחה הקשה בין שר החוץ מבלוט צ'בושאולו לבין מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף – מי שמצטרף לביקורת הקשה נגד איראן הוא יו"ר הפרלמנט הטורקי מוסטפה שנטופ – הפרטים המלאים הובאו ב'ישראל היום'.

שנטופ תקף: "בלתי אפשרי לקבל את הגישה הלא מכובדת של כמה בכירים איראניים כלפי הנשיא שלנו, שתמיד הגן נגד האמברגו והבידוד שהוטלו על איראן".

עוד קודם לכן, שר החוץ צ'בושאולו אמר דברים קשים ישירות למקבילו זריף. "אני מזכיר לכם את התמיכה הטורקית בכם בתקופות קשות, כשכל העולם הפנה לעברכם את גבו", אמר צ'בושאולו – לאחר שאיראנים רבים הפגינו אתמול (שבת) מול הקונסוליה הטורקית בטבריז. לדבריו, "העובדה ששכחתם זאת מגבירה את האכזבה שלנו מהאשמותיכם חסרות הבסיס".

מקור הזעם הוא בנאום שנשא הנשיא הטורקי בחמישי במצעד הניצחון של אזרבייג'ן בבאקו, במסגרת חגיגות הניצחון במלחמה בנגורנו-קרבאך. ארדואן קרא קטע מתוך השיר "אראס", שמזוהה עם רעיון הפאן-טורקיזם ונקרא על שם הנהר שמהווה את הגבול הטבעי בין אזרבייג'ן לבין איראן. הוא ציטט מתוך השיר קטע – "הם הפרידו את נהר אראס ומילאו אותו בסלעים ובעמודים. אני לא אפרד ממך, הם הפרידו בינינו בכוח".

הכוונה של ארדואן היתה לשני המחוזות מערב אזרבייג'ן ומזרח אזרבייג'ן, שנמצאות בגדה הדרומית של הנהר. כל זאת, מבלי להזכיר את איראן ישירות, אך בכל זאת הכוונה ברורה. לדעת תומכי הפאן-טורקיזם, הפרידו בין שתי הגדות של הנהר, ומי שהפעילה את ה"כוח" זו איראן. "ההצהרות שלכם מופרכות", הוסיף צ'בושאולו לזריף, "ארדואן התכוון בנאומו בבאקו לנגורנו קרבאך ולא הזכיר את איראן, אפילו לא כדבר שמשתמע מן הדברים. הצהרותיכם אינן מקובלות".

צ'בושאולו התייחס להצהרה שמסר דובר משרד החוץ בטהרן סעיד חטיבזאדה. "הבענו את מחאתנו הקשה בפני השגריר הטורקי", סיפר חטיבזאדה, "אנחנו קוראים לממשלת טורקיה לספק לנו הסברים במהרה". הוא הוסיף: "הבהרנו כי העידן של דרישת אדמות ושל האימפריות מחרחרות המלחמה הסתיים מזמן. אנחנו לא ניתן לאף אחד להתערב בשלמותנו הטריטוריאלית, ולא נתפשר על ביטחוננו".

לאחר מכן, משרד החוץ הטורקי זימן את השגריר האיראני באנקרה, מוחמד פראזמאנד, לשיחת נזיפה בשל מה שהוגדר על ידם בתור "האשמות שווא נגד הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן". מי שעקץ את ארדואן הוא זריף, שספג נזיפה טלפונית ממקבילו צ'בושאולו. "לא עדכנו את הנשיא ארדואן שמה שהוא קרא בבאקו מתייחס להפרדה בכוח של שטחים מצפון לנהר אראס מהמולדת האיראנית", הוא הגיב, "האם הוא לא הבין שהוא פוגע בריבונותה של אזרבייג'ן? אף אחד לא יכול לדבר על אזרבייג'ן אהובתנו".

בד בבד, שר התקשורת האיראני מוחמד ג'וואד אזארי ג'הרומי פרסם את המפה של האימפריה הספווית, שנשלטה על ידי שושלת ממוצא טורקמני וכורדי והתקיימה מתחילת המאה ה-16 ועד 1722. האימפריה הזו שלטה לא רק באיראן של היום, אלא גם בשטחים שנמצאים כיום בשליטת פקיסטן, אפגניסטן, טורקמניסטן, עיראק, סוריה, ארמניה, גיאורגיה ובכל אזרבייג'ן של היום.

ככלל, מדובר בשלב נוסף במתיחות בין אנקרה לבין טהרן, לאחר שבשבת שעברה חבר הוועדה המייעצת של ארדואן בתחומי חוץ וביטחון, ד"ר מסוט האקי ג'אשין, אמר: "טורקיה לא קיימה את הסנקציות האמריקניות על איראן, אך מנגד הם לא תמכו בנו כשאנחנו היינו צריכים". כמו כן, ייתכן כי הפרסום ב"ישראל היום" בדבר הצעת מקורבו של ארדואן, ג'יהאט יאייג'י, לגבול ימי בין טורקיה לבין ישראל העלתה את מפלס הדאגה האיראני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יופי יופי, בזכות חנוכה שיאכלא אחד את השני. ימח שמם וזכרם של כל שונאי ישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture