מליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר / FLASH90     

בליכוד מושכים זמן: ההצבעה על הצעת החוק לפיזור הכנסת נדחתה ליום שלישי

לפי גורמים בכחול לבן, הליכוד מעכב את קידום החוק לפיזור הכנסת, שיצמצם את מימון המפלגות ב-10% ויחיל שקיפות על פרסומים ברשת. בכירים בליכוד: "הבחירות - לא לפני מאי, לא לסכן את בריאות הציבור בשביל כחול לבן". גורמים בכחול לבן: "מרגע שתאריך הבחירות סוכם - הליכוד מנסה לטרפד"

הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה ראשונה שתוכננה לעלות להצבעה מחר (יום שני) נדחתה על-ידי יו"ר הכנסת יריב לוין לאחר שכבר נידונה בוועדת הכנסת. בליכוד מקווים שהצעת החוק שנקבעה לסוף סדר היום של המליאה ביום שלישי לא תעבור ברוב הנדרש (61 חברי כנסת) או בעקבות לוח הזמנים הצפוף תדיחה שוב בגלל חג החנוכה.

חלק מהניסיון לעכב את חוק הפיזור בא לידי ביטוי בהחלטת יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד לקיים את ההצבעה בקריאה ראשונה ביום שלישי הקרוב במקום יממה קודם. ביום שלישי המליאה תסתיים בשעה 16:00 בשל חג החנוכה, ובכנסת מעריכים כי לוין הניח את ההצעה בסוף סדר היום, מתוך הנחה שייתכן ולא יספיקו לדון בו.

גורמים בליכוד שצוטטו ב'מעריב' אמרו כי הם מסרבים לתמוך בתאריך לבחירות המופיע כעת בהצעת חוק התפזרות הכנסת. לדברי בכירים בליכוד, "לא ניגרר ולא נסכים אוטומטית לתאריכים החד-צדדיים. מבחינתנו התאריך צריך להיות באזור חודש מאי ולא לפני. לא חייבים לסכן את בריאות הציבור בשביל שכחול לבן ירגישו שהם קבעו עובדות בשטח".

לפי גורמים בכחול לבן שצוטטו ב'ווינט', הליכוד מערים קשיים על ההצעה שסימנה את התאריך 16 במרץ כמועד לבחירות הבאות. במפלגתו של גנץ טוענים כי המהלך של הליכוד נועד כדי לטרפד את החלקים שהתנגדו אליהם בהצעה, בהם קיצוץ במימון מפלגות והפצת פייק ניוז, בעוד שבמפלגתו של ראש הממשלה אמרו כי הם מעדיפים שהחוק והתאריך יוסכמו על כלל המפלגות – מה שלא קרה עד כה.

בכחול לבן מעריכים שהקרב שמנהל הליכוד כדי למסמס את הצעת החוק באמצעות הדחייה ליום שלישי, אז נמצאים במליאה פחות חברי כנסת וסדר היום קצר יותר, הוא לא בגלל התאריך שעומד על שבוע הבדל לכאן או לכאן – אלא משום הסעיפים הבעייתים שנוגעים לתקציב ולשקיפות ניהול הקמפיין. במפלגה סבורים כי הליכוד ינסה למשוך את הכנסת עד ל-23 בדצמבר, כדי שתתפזר אוטומטית בשל היעדר תקציב ומבלי שיעבירו את החוק שבמחלוקת.

ב'וואלה' דווח כי כחול לבן, בתמיכת שאר הסיעות באופוזיציה, ביקשה להחיל חובת שקיפות הקיימת על פרסום מודעות בעיתונים, גם על פרסומים במדיות החדשות השונות כגון אתרי אינטרנט, במדיה החברתית, מסרונים ועוד. לפי ההצעה, החובה תחול על פרסום שיבוצע בתשלום אבל לא תכלול תעמולה פרטית של אזרח פרטי שאינו יקבל תשלום בגין הפרסום, כדוגמת פוסט בפייסבוק. ההסדר יחול על בחירות לכנסת, לרשויות המקומיות וכן בפריימריז.

מנגד, בסביבת לוין טוענים כי אין הסכמה רחבה של כל הסיעות על מועד הבחירות המוצע: ה-16 במרץ, ולכן הוא דורש קודם להגיע להסכמה רחבה יותר על התאריך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו