צילומים: דוברות הכנסת. דני שם טוב

בכיר במשטרה: "גנץ התקשר אלי וביקש להימנע ממעצרים – הוא חרג מסמכותו"

מפקד מחוז מרכז אמר בדיון בכנסת בנושא התנהלות המשטרה בזמן מחאה כי יש שוטרים שהחילו את האג'נדה שלהם במהלך אכיפת ההפגנות: "האם בחלק מהמקרים יש שוטרים שאיבדו את זה? כן". ניצב עמיחי אשד הבהיר כי "בכל מקום שישנה סטייה מהנורמה, אנחנו מטפלים בחומרה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת על טיפול המשטרה בהפגנות, העיד היום (חמישי) מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב עמיחי אשד, כי יושב ראש כחול לבן בני גנץ ביקש ממנו שלא לעצור מפגינים במחאה מול ביתו בראש העין. "הוא התקשר אלי באופן אישי", סיפר, "הסברתי לו שהוא חורג מסמכותו. אני לא עובר על החוק. גם אין לו סמכות וזה גם בניגוד לבג"ץ".

עוד אמר ניצב אשד כי "תפקידו של ממלא מקום המפכ"ל הוא להיות מסננת בין הדרג המדיני, שקובע מדיניות, לדרג המבצעי. אין התערבות ולא הייתה התערבות". מפקד המחוז התייחס גם להפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "האם בחלק מהמקרים יש שוטרים שאיבדו את זה? האם יש בחלק מהמקרים שוטרים שמביאים את האג'נדה שלהם? כן. האם זו המדיניות של המשטרה? לא. בכל מקום שישנה סטייה מהנורמה שקבענו, אנו מטפלים בה בחומרה", אמר בוועדה.

ניצב עמי אשד: "ההנחיה היא להגן על מפגינים בכל דרך ולמצות את הדין עם מפירי חוק או מי שמנסה לייצר מצב שההפגנה לא תתקיים. במצב הפוליטי שנוצר אנו שק חבטות. היו עשרות הפגנות שבהן אני לא זוכר בעיה. לשאלת התערבות בפעילות המשטרה – אני למעלה מ-30 שנה במשטרה. מעולם לא פנה אלי גורם פוליטי מכל הקשת. מעולם אף גורם פוליטי לא התערב. תפקידו של מפכ"ל להיות המסננת בין הדרג המדיני קובע המדיניות, לגוף המבצע. אין התערבות ולא הייתה".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיימוביץ': "כי יש אכיפה בררנית. זו תופעה ידועה". ניצב אשד: "אני חולק על זה. זו אמריה לא מבוססת. כמפקד מחוז לא הייתי אי פעם בררן. לא מעניין אותי אם המפגינים הם ימין או שמאל, חרדים או ערבים. בג"ץ נתן בפסיקתו בעניין כיכר גורן תנאים להפגנה ליד ביתו הפרטי של אדם וקבע שליד הבית ניתן לקיים הפגנה של 5 איש שאינם צועקים. במרחק 250-500 מביתו אפשר גם מחאה רועשת. נוצרו כללים ומ"מ המפכ"ל נתן הנחיה ועל כל המשטרה לנהוג בנוהל זה. זו הנחיה חותכת, ארצית. זו המדיניות ואם לא נוהגים לפיה, מפרים החלטות בג"ץ. אני עובד על פי חוק".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיימוביץ': "מה הבעיה לאפשר להפגין?". "ניצב אשד: "הוויכוח לא אצלי. למה לא ניגשו לבג"ץ עד היום בטענה שהמשטרה לא נוהגת נכון? כי הם רוצים להשתמש בנו כמנוף, שההפגנה תקבל נפח". יו"ר הוועדה, חיימוביץ': "בהתנהלות שלכם אתם מגבירים הפגנות. אני מצפה שתפעיל שיקול דעת. אשה בת 70 נעצרת שוב ושוב. שתי נשים נעצרות". ניצב אשד: "הן עומדות במקום שאסור. למה לבת 70 מותר לעבור על החוק? למה לשתי נשים מותר?". יו"ר הוועדה: "תהיה המבוגר האחראי, תבין את הסיטואציה". אשד: "הם עושים הכל כדי להיעצר".

יו"ר הוועדה, חיימוביץ': "אתם התחלתם עם תקיפת מפגינים". ניצב אשד: "לצורך שמירה על הסדר הציבורי למשטרה יש סמכות לפזר מפירי סדר. מרחיקים אותם ממקום בו אסור להם לעמוד, למקום שמותר להם להפגין. המושג 'קטיפת' מפגינים לא לעניין. יש סמכות בחוק להרחיק מפגינים. זה שימוש סכוח שמוקנה לנו בחוק. מכניסים לניידת ומורידים במקום שמותר להפגין".

בעניין ניטור רשת האינטרנט אמר ניצב אשד: "אני חותם על כל האזנות הסתר. אנו נכנסים לרשתות החברתיות. בשביל הערכות מצב צריך מידע. הרשתות הן לוח המודעות של 2020. הרשת פתוחה לכל וזה כשר לשוטט ולראהעריך כמה כוח אצטרך להפעיל. רכז המודיעים מזדהה בשמו המלא והאמיתי. בקבוצות הסגורות אנו לא נמצאים".

אשד ענה לחיימוביץ' על הטענות לתקיפת מפגינים שמצלמים שוטרים: "אם את אומרת שיש ריבוי מקרים כאלה ואת חושבת שזו תופעה אנחנו נחדד את הדברים האלו כדי שלא יקרו בעתיד".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה: "המשטרה וגורמי האכיפה חייבים להכשיר את עצמם בצורה טובה יותר להתמודדות עם מחאה אזרחית, לא אלימה. השוטרים בשטח חייבים לעבור את ההכנה הנדרשת על מנת להבחין בין מפגש עם אזרח שמממש זכות דמוקרטית לבין מפגש עם פושעים, מחבלים ופורעי חוק. לגבי התנכלות למפגינים שמצלמים ואכיפה בררנית הועברו פה מסרים חשובים בנושאים האלה מהציבור וארגוני זכויות שעוסקים בליווי האירועים בשטח, ואבקש מנציגי המשטרה לקחת את הנושא לתשומת לבם, ולבחון מחדש את ההנחיות שעוברות לשוטרים בשטח בנושאים אלה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture