כוכבי במסר לאיראן: "נתקוף בעוצמה כל מי שיהיה שותף לפעולה נגד ישראל" • צפו

הרמטכ"ל שלח מסר מאיים לטהראן בנאום שנשא בטקס הענקת "אות הערכה מבצעי". לדבריו, "אם איראן ושותפיה יבצעו פעולה נגד מדינת ישראל - הם יגלו שהם מקיימים שותפות יקרה ביותר". כוכבי התייחס להדחתו של הלוחם שלא הגיב לאירוע בשומרון: "הוראות הפתיחה באש ברורות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי העניק הערב (שני) את אות ההערכה המבצעי לחיילים ויחידות חוד מצטיינות, בטקס מיוחד לתקופת הקורונה. במסגרת הטקס, נשא הרמטכ"ל דברים ואיים על איראן והציר הרדיקלי שלא לבחון את סובלנות ישראל.

"בשנה האחרונה מנענו חדירות בדרום ובצפון; מנענו פיגועים בזכות פעילות ענפה ומעצרים מידי לילה באיו״ש; חשפנו מנהרות טרור; בלמנו התקפות סייבר ויירטנו רקטות תמ״ס המשוגרות לעבר העורף. ובמקביל לכל אלו, צה״ל מנהל הלכה למעשה מלחמת מנע- המב״ם- המערכה שבין המלחמות, מערכה אשר גורעת יכולות ואיומים אסטרטגיים ובכך מונעת מלחמה; מערכה המשקפת את צה״ל במיטבו- אשר נתפס על ידי אויביו כצבא יוזם, יצירתי, פעלתן והתקפי המבצע את משימותיו באופן מדויק מפתיע ומקצועי".

"מלחמת המנע הזאת כוללת שורה ארוכה של פעולות ומבצעים מורכבים, בכל הזירות. חלקם גלויים וחלקם חשאיים, וכולם מצמצמים ומרחיקים איומים, יוצרים תנאים טובים יותר לפעילות צה״ל בהווה ובעתיד, מחזקים את ההרתעה ומשפיעים על עיצוב המרחב. לאחרונה אנו שומעים על התגברות האיומים של איראן נגד מדינת ישראל. אם איראן ושותפיה, חברי הציר הרדיקלי, במעגל המדינות הראשון או השני, יבצעו פעולה נגד מדינת ישראל- הם יגלו שהם מקיימים שותפות יקרה ביותר. צה״ל יתקוף בעוצמה כל מי שיהיה שותף, חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד מדינת ישראל או נגד יעדים ישראלים. אני אומר את הדברים בפשטות ומתאר לאויבינו את המצב לאשורו- מדרגות התגובה וכלל התכניות הוכנו ותורגלו".

כוכבי התייחס להדחתו של הלוחם מסיירת גולני, שתועד כשאינו מגיב בירי לעבר מחבל שהשליך בקבוק תבערה על עמדה צבאית: "עלינו לראות בערך הניצחון מצפן המכוון אותנו בכל עת ובכל נושא- בפעילות המבצעית ובאימונים, בשגרה ובחירום, בעורף ובחזית. ערך הניצחון איננו מונח ששייך למלחמה בלבד. הוא חלק מהותי מזהות החייל ומפעולתו היום-יומית. כל חייל הניצב נוכח פני אויב, בשגרה או במלחמה, חייב לפעול במהירות ובחדות, לחתור למגע, ולסכל כל איום. ההנחיות והוראות הפתיחה באש פשוטות ובהירות: כך נהגו חיילי צה"ל, ומפקדיו לאורך כל השנה באירועים רבים בהם סיכלו טרור ואויב, וכך אנו דורשים בכל האירועים".

"שדה הקרב הנוכחי מציב בפנינו אתגרים חדשים. האויב ושדה הקרב עברו משטחים פתוחים למרחב האורבני המאוכלס, הנשק שלו הפך מדויק, מתקדם ועוצמתי יותר, ובהתאמה הדרישות המבצעיות הפכו למורכבות יותר. המציאות מחייבת אותנו לפעול כששאלה אחת עומדת לנגד עיננו: 'איך נשפר את היכולות המבצעיות ושיטות הלחימה כדי להבטיח ניצחון מובהק במערכה הבאה?׳"


כוכבי עם יושב ראש המטות המשולבים. צילום: דובר צה"ל

"התשובה טמונה ביכולתנו לעמוד בשלושה תנאים מרכזיים: תנאי ראשון הוא יצירת עדיפות מול אויבנו. הגאונות של נפוליאון באה לידי ביטוי בראש ובראשונה ביכולתו ליצור עדיפות של כוח הגדול פי שלושה מאויביו. זה היה סוד נצחונותיו. צדק יהודה המכבי כשאמר: ״הניצחון במלחמה אינו תלוי בחיילים מרובים״. גם בעבר, כשנלחמנו כ׳מעטים מול רבים׳, וגם היום, בבסיס יכולתנו לנצח לא צריך לעמוד היתרון הכמותי. עלינו ליצור את ה-״3״ החדש, שהוא יצירת יתרון איכותי המתרגם לעדיפות בעוצמה של כוחותינו בכל מפגש עם האויב".

"העדיפות תושג באמצעות שילוב מוחלט והדוק בין כוחות רב-זרועיים, בין יכולות רב-מימדיות, קישוריות גבוהה בין ׳כולם לכולם', לצד שימוש נרחב במודיעין אופרטיבי שמגיע לקצה המבצעי, חימושים, תמרון שיטתי ותחבולה. כל אלו יגדילו באופן ניכר את הקטלניות- אשר תגביר את קצב המבצעים, תעצים את תחושת המסוגלות, ותקצר את זמן המלחמה. הקטלניות תשפיע על מובהקות ההישג, על זמן המערכה, ועל המחיר שנידרש לשלם על מנת להשיג ניצחון כצבא וכחברה".

"תנאי שני להשגת הניצחון הוא רוח הלחימה- רוח הנוצרת בין היתר כתוצאה מלכידות היחידה, מהאמון בשדרת הפיקוד ומיצירת תרבות יחידתית המקדמת יצירתיות ותעוזה. אתם פעלתם בדרך זו- נטלתם יוזמה לביצוע פעולה, אזרתם אומץ והבאתם את המענה הנכון, החדשני והמקצועי ביותר לאתגר המבצעי. כך אני מצפה מכל מפקדי צה״ל וחייליו לפעול, כדי שנוכל להבטיח את עליונותנו במבצע, במערכה או במלחמה הבאה. סביבת שירות המעודדת מוטיבציה וקשרים בין אישיים הדוקים חשובה בעידן הנוכחי לא פחות מכלי הנשק המפותחים ביותר.
במחקר מקיף שנערך במכוןRAND – המייעץ לממשלות ולגופים בינלאומיים, הגיעו למסקנה כי הפרמטר המרכזי והמכריע במלחמות ובמבצעים הוא הרצון האנושי, וגם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, תהפוך לחסרת תועלת ללא הרצון. האמת, זו אמת שידועה משחר ההיסטוריה. גם אצלנו ביטחון ישראל הובטח לאורך השנים בזכות שילוב נכון שבין אמל״ח וטכנולוגיה לאנשים איכותיים, נחושים ומסורים שלחמו כשהם מצויידים בערכים של טובת הכלל ונאמנות".

"וזה מוביל אותי לתנאי השלישי לניצחון: הראשון היה יצירת עדיפות בעוצמה בכל מפגש, השני רוח הלחימה, והשלישי, שהוא למעשה הראשון, האיכות המפקדים. מה מנצח מלחמות? קודם כל מפקדים- מפקדים איכותיים, מקצועיים וערכיים. מפקדים מקבלים החלטות, מפקדים מפיחים רוח לחימה ומשימתיות והם שמובילים וכמוהם פועלים".

"לאחרונה הגדרנו את מהות הקצין וחובותיו. ולפני שעה קלה חתמנו חברי המטה הכללי ואני על ״אמנת הקצין״ שמעתה יחתום עליה כל קצין חדש עם הגעתו ליחידה, רגע לפני קבלת הפיקוד על חייליו. קצין בצה״ל, כך קבענו, הינו: מפקד משימתי, מקצועי ואנושי, בעל כושר מנהיגות, המשמש דוגמא אישית ואחראי לכשירות מסגרתו ולפיתוח יכולותיו. איתן, בעל יכולות ניתוח גבוהות, יכולת קבלת החלטות וכושר ביצוע, גם בתנאי לחץ ולנוכח כל קושי- ביוזמה, בנחישות, במקוריות, באומץ לב ובחתירה למצוינות".

אות ההערכה המבצעי הוענק ליחידת המיפוי 9900 על חלקה במבצע "חגורה שחורה", שבו חוסל בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטא לפני כשנה ברצועת עזה. "אזרתם אומץ והבאתם את המענה הנכון, החדשני והמקצועי ביותר לאתר המבצעי", אמר כוכבי. "גם כשאתגרים חדשים ניצבים מולנו, כשאני מביט בכם אני סמוך ובטוח שנוכל להם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture