צילומים: דוברות הכנסת - דני שם טוב

הולכים לבחירות: חוק הפשרה הופל – הכנסת תתפזר אוטומטית בעוד כיממה

בתום הצבעה דרמטית הצביעו 49 ח"כים נגד ההצעה להארכת הדיונים על התקציב, מול 47 שהצביעו בעד. בליכוד ניסו לגייס רוב שיצליח למנוע את פיזור הכנסת, אך התנגדות של ח"כים מכחול לבן הובילה להפלת החוק. המשמעות: בחירות רביעיות בתוך שנתיים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מליאת הכנסת דחתה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לדחיית מועד פיזור הכנסת, זאת לאחר שלא הושגו הסכמות בין הליכוד וכחול לבן. המשמעות היא שאם לא יאושר תקציב מדינה לשנת 2020 בשלוש קריאות עד חצות, מה שאינו מציאותי, הכנסת תתפזר אוטומטית והבחירות ייערכו בעוד כ-90 יום. 49 ח"כים הצביעו נגד ההצעה מול 47 שהצביעו בעד.

הדיון נמשך מספר שעות, כאשר מציג החוק, ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, נאם זמן רב מעל דוכן המליאה, בטרם המעבר להצבעה. ראש הממשלה נתניהו הגיע למשכן הכנסת להצביע. ח"כים בליכוד אמרו כי "נתניהו הורה לנו לעשות כל מאמץ כדי להבטיח רוב בצבעה. עד הרגע האחרון נעשה מאמצים כדי למנוע את פיזור הכנסת והקדמת הבחירות ולכן חשוב שהחוק הזה יאושר הערב בקריאה ראשונה".

בתום ההצבעה ח"כ מיכל שיר מהליכוד, הצביעה נגד ההצעה, הודיעה כי היא מתפטרת מהכנסת ומצטרפת למפלגתו החדשה של גדעון סער. כמה מחברי הליכוד צעקו עליה כי היא "גנבת מנדטים". כמו כן, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, שכבר הכריזה על הצטרפותה לסער, לא הגיעה למשכן, וכמוה גם ח"כ שרן השכל שנחשבת למזוהה עם סער.

רוב חברי הכנסת של כחול לבן נעדרו, אך שלושה מהם, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע, הצביעו במכוון נגד ההצעה. ניסיונות הליכוד לגייס רוב – כשלו. גנץ ומקורביו הפעילו לחץ כבד על חברי הכנסת של כחול לבן שלא להפיל את החוק לדחיית פיזור הכנסת: "לתת ארכה עד מחר בבוקר", אך נסיונות אלה לא צלחו.

לפני ההצבעה הדרמטית סיפק ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, אחרון דוברי הקואליציה, רגעים קומיים נדירים בכנסת. הוא משך זמן כדי למנוע את ההצבעה ולאפשר לנתניהו למצות את המאמץ להשיג רוב. פינדרוס על כדורגל, על המשיח, על החברה החרדית ועל נושאים נוספים. ח"כ משה ארבל, שכיהן כיו"ר הישיבה, הקריא במהלך נאומו של פינדרוס ציוצים מהטוויטר.

פינדרוס צחק ופנה אל ח"כ אחמד טיבי: "מרגי (ח"כ יעקב מרגי) אמר לי שמה שאני עושה, הנאום עכשיו זה תופעת לוואי של החיסון. אתה דוקטור…". ח"כ קטי שטרית הפנתה שאלות שקיבלה לטענתה מבריטניה: "מבקשים שתתייחס לבית שמש, לנוער בסיכון ושאם יש לך עוד קצת זמן, תספר שוב על פרשת השבוע".

ח"כ טיבי הפנה גם הוא שאלה שקיבל לדבריו מאדם דתי: "בחור דתי ביקש שאשאל אותך, למה בקהילה שלך מרביצים לערבים?". פינדרוס ענה: "זה לא בסדר. מי שבישיבה מרביץ לערבים – עף. אמרתי לילד שלי אני מבטיח לך – פעם אחת אתה תהיה בתגרה ויעצור אותך שוטר, אני אתקשר למשטרה שישאירו אותך".

מ"מ יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יצחק פינדרוס הציג את ההצעה בפתח הדיון ואמר: "אני מבין את הסיטואציה. יש דבר אחד שמוסכם על כל חלקי הבית בכאוס השלטוני שאנחנו נמצאים בו. אי העברת תקציב 2020 תשתק את המדינה וצריך להעביר אותו גם אם יוצאים לבחירות. בואו נעביר את החוק הזה בשביל שלא יווצר כאוס, יכול להיות שהבחירות לא יובילו להכרעה ולא יהיה תקציב עוד הרבה זמן, לכן אני חושב שצריך להצביע בעד ההצעה הזו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אתם חושבים שקל לנו כאופוזיציה לפזר את הכנסת הזאת זה וללכת לבחירות בתקופה הזאת? חודשים בניגוד ל dna שלנו כאופוזיציה התנגדנו לבחירות, תמכנו בעוד חוק ועוד חוק. התוכניות שלכם לקורונה, יותר טובות פחות טובות עברו פה-אחד בוועדת הכספים כי גילינו אחריות. כי הבנו שישראל לפני הכל זו לא סיסמה זו אחריות זו מחויבות שלנו כשליחי ציבור. איך אפשר ככה לנהל מדינה? איך אתם מסוגלים אני מסתכל בעיניים של אזרחי ישראל? שמסתכלים עלינו על הבית הזה והם לא מבינים איך יכול לראות שאין תקציב".

ח"כ יאיר גולן: "עשינו צחוק. עשינו צחוק מהחוק, עשינו צחוק מחוק יסוד הממשלה, ומחוק יסוד הכנסת, עשינו צחוק מכל נורמה ציבורית אפשרית, עשינו צחוק ממשרתי ציבור ישרי דרך ,עשינו צחוק מהאמת, עשינו צחוק מבתי המשפט, עשינו צחוק מהיועץ המשפטי לממשלה פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לכנסת, עשינו צחוק מהמשטרה ומהעומד בראשה, עשינו צחוק מהכנסת ומחברי הכנסת, עשינו צחוק מעצמנו כי אנחנו שבויים בידי ראש ממשלה מושחת, מפלגות מסואבות או סקטוריאליות אופורטוניסטיות להחריד. עשינו צחוק מעצמנו כי ראינו באנשים מושחתים או רופסים מנהיגי העתיד מנהיגים שעוד דקה יהפכו לנחלת העבר. עשינו שחוק ועכשיו אנחנו נבכה הרבה שנים קדימה אם לא נבנה חלופה שלטונית ואם לא נשנה כיוון ערכי".

ח"כ ישראל אייכלר: "בהיסטוריה של ימי המגפה במדינת ישראל ישאלו איך יתכן שבתקופה נוראה כזו של קורונה ומשבר כלכלי וחברתי, כאשר הכל טובע, וכמו בספינת הטיטאניק, הנגנים ניגנו, והמלצרים מלצרו, והפוליטיקה השתוללה כאילו כלום לא קרה. אף אחד לא יאמין לזה. אינני יודע אם יש כבר עם מי לדבר, אבל אני מעז לבקש מבני גנץ שהוכיח בעבר יושרה ותום לב, שעוד הלילה יחשוב על טובת אזרחי ישראל ויחזור להקים ממשלה יציבה עם נתניהו על בסיס דברים מוסכמים".

השר אופיר אקוניס: "זה סופו של כל בלון. כבר עם הקמתה הייתה כחול לבן בלון נפוח מלא באוויר שלא מציע כלום ולא אומר שום דבר. כחול לבן לא עושה לעצמה הלילה הזה חרקירי היא מתאבדת בקפיצה מגג הבניין הזה. זו התאבדות מהירה ומיידית וכחול לבן שוברת את כל השיאים של כל מפלגות האווירה מאז 1977. המושבים של כחול-לבן הריקים מעידים במידה רבה על ריקנותה של כחול לבן. כחול לבן, השותפה הפוליטית הגרועה ביותר שיכולנו לאחל לעצמנו, דרדרה את ישראל לבחירות המיותרות והבזבזניות ביותר בתולדותיה".

ח"כ אוסמה סעדי: "אנחנו כאן רומסים את כל חוקי היסוד ועושים חוכא ואטלולא מכל המוסד הזה שנקרא חוקי היסוד. אחרי שקיבלנו את פשרת האוזר ודחינו את זה למאה יום, כאשר אין תקציב למדינה מאז 2018. התקציב האחרון שאושר, תקציב דו-שנתי, זה היה עוד לפני שהתפטרתי ברוטציה בשנת 2017 בכנסת ה-20, ומאז אין למדינה תקציב. איך אפשר לנהל מדינה באחד מהמשברים הבריאותיים הקשים ביותר לא רק בישראל אלא בעולם? כבר שנה אומרים אי אפשר אבל תקציב ל-21 יש מגיפה, יש שינויים, אנחנו אולי נעשה את זה בפברואר או במרץ, אבל אז פתאום מביאים לנו חוק כזה היום. איפה כל הרפורמות שהתגאה בהם שר האוצר הכל ירד לטמיון ולכן זה חוק שצריך להוריד אותו מהר ככל האפשר ואנחנו כמובן צריכים להפיל את הממשלה הזאת".

ח"כ מאיר כהן: "מה שמתרחש לעיני לנגד עיננו הוא חסר תקדים ובלתי נתפס. זאת אחת הפעמים הבודדות בהן המשבר והאנדרלמוסיה העוברים על המדינה מחווירים לעומת מה שמתרחש כאן בקרב ההנהגה. הבלאגן בין שתי השותפות לממשלה כל כך גדול עד שאין אפילו הן לא מצליחות להגיע להסכמה על דרך הפרידה. אני לא רוצה לומר לחבריי מכחול-לבן אמרנו לכם, אבל אני אומר לכם כעת הרימו את ראשכם וצאו מהממשלה הרעה בתולדות המדינה. המריבות ביניכם לבין עצמכם גורמות לנו להחוויר, זאת הפעם הראשונה בכנסת ישראל שהקואליציה ממלאת את תפקידה של האופוזיציה בצורה מוצלחת ביותר".

ח"כ נפתלי בנט: "השנה האחרונה הייתה מאוד מטלטלת עבור אזרחי ישראל, נלקחו מאיתנו דברים שאנחנו רואים כמובנים מאליהם, חופש התנועה, הזכות להתפרנס, חינוך, בריאות, ובאירוע כל כך קיצוני האזרחים מצפים שהמדינה תהיה שם לצידם. הם הסתכלו וראו ששרי הממשלה עושים בדיוק הפוך. במקו לעזוב הכל ולטפל בכל הכוח במשבר, שרים במשרדי הממשלה במשרדים עצומים המשיכו כרגיל לנצל את המשרדים לג'ובים, כבוד ומופעי יחצנות. יש רק דבר אחד יותר גרוע מבחירות, וזה המשך הממשלה שתירשם לדיראון בדברי ימי ישראל כממשלה הכי גרועה בתולדות המדינה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture