אילוסטרציה. צילום: Gili Yaari/Flash90

ארה"ב מזהירה: "תעשיית ההייטק הישראלית היא יעד מרכזי לסין"

את הדברים אמר עוזר שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, דיוויד שנקר. "סין רוכבת על הבטחון שאנחנו מספקים לאזור וחוברת לאיראן, ובאותו הזמן רוצה להיות חברה של בנות הברית שלנו במפרץ". עוד אמר שנקר, "אנחנו מודאגים שהם ירכשו טכנולוגיות ישראליות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ארצות הברית מודאגת מהחדירה הסינית לתעשיית ההייטק בישראל – כך אמר היום (שני) עוזר שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, דיוויד שנקר. הוא העלה את החששות בכנס של מכון המחקר Signal שעוסק ביחסי ישראל-סין ומעודד שיתוף פעולה אקדמי בין המדינות. זו הפעם הראשונה בה בכיר בממשל האמריקני מזהיר בפומבי מפני המעורבות הסינית בהייטק הישראלי.

שנקר הבהיר בפתח דבריו כי ארה"ב לא מבקשת ממדינות האזור ומישראל שלא יהיו להן יחסים עם סין, אלא להיות ערים לסיכונים: "אנחנו רוצים שלישראל לא יהיו אשליות באשר לסיכון הכבד בעשיית עסקים עם סין. ההתנהגות החתרנית הנמשכת של סין נגד סדר הדברים הבינלאומי מחייבת תגובה חדה ומשותפת". לדבריו, שינוי המדיניות האמריקאית כלפי סין – יימשך.

בארבע השנים האחרונות ניהל ממשל טראמפ קמפיין בינלאומי לבלימת השפעתה של סין ברחבי העולם. במסגרת זו הפעיל הממשל לחץ על ישראל לצנן את יחסיה עם סין ולהגביל את החדירה הסינית למשק הישראלי. הלחץ השיג תוצאות מועטות באופן יחסי. ישראל גם סירבה להטיל פיקוח על השקעות סיניות בחברות הייטק.

"תעשיית ההייטק הישראלית היא יעד מרכזי לסינים. אנחנו מודאגים שהם ירכשו טכנולוגיות ישראליות בהן ניתן לעשות שימוש כפול, שעלולות להעמיד את ארצות הברית בסכנה", אמר שנקר בשיחת זום מוושינגטון. "היינו רוצים לראות את ישראל עושה יותר כדי לפקח על השקעות סיניות – במיוחד בתחום ההייטק".

בהקשר הישראלי, העביר שנקר איתות ברור לממשלת ישראל. לדבריו, "סין מחפשת עסקאות שבהן היא מקבלת גישה או אפילו שליטה בתשתיות קריטיות, מידע או טכנולוגיה. ראינו ניסיונות של סין לבצע עסקאות בתחומי תשתית קריטית. זה איום על הביטחון הלאומי למדינות רבות במזרח התיכון. השקעות סיניות מסכנות את הביטחון הלאומי של מדינות שבהן סין משקיעה".

שנקר ציין כי עסקאות שבמסגרתן סין משתלטת על תשתיות קריטיות ואסטרטגיות בישראל ועל מאגרי מידע עלולות להוות איום על הביטחון הלאומי. הוא סיפר כי יחד עם שר החוץ פומפאו הוא לחץ על בכירים ישראלים לבחון בצורה מעמיקה יותר את ההשקעות הסיניות.

הוא הוסיף שמגנון הפיקוח הישראלי הקיים אינו מספק והדגיש כי על ישראל לחזק אותו. "מוכנים לשתף את ישראל בניסיון שלנו ולספק סיוע טכני למנגנון הפיקוח הישראלי", אמר שנקר. לדבריו, אסור לישראל לעבור בשתיקה על הפרת זכויות אדם בסין ועל העובדה שהסינים רוכשים נפט מאיראן וחותרים תחת הניסיון לבלום את התוקפנות האיראנית באזור.

ב'מעריב' דווח כי שנקר ציין כי בוושינגטון מודאגים מרכישת הנפט של סין מאיראן, שמעניקה צינור חמצן כלכלי לטהרן. "זה מעצים את פעולותיה של איראן לזריעת אי יציבות וטרור באזור". לדבריו, "צריך לזכור שהתנהלות הכלכלית של סין בהשקעות באיראן מערערת את המאמצים המשותפים שלנו לגרום לאיראן לשנות את דרכיה".

עוד הוא הוסיף, כי "זה לא סוד שהמשטר באיראן עובד קשה כדי לחתום על הסכם שותפות אסטרטגי של 25 שנים עם סין. השקעות, בעיקר של רכישת נפט, בסכום שיכול להגיע לכמעט 400 מיליארד דולר לאורך התקופה, שילכו לחיזוק משטר שרוצה בהשמדת ישראל".

שנקר אמר כי סין משחקת על שני המגרשים בסכסוכים אזוריים. "כמנהיגה גלובלית אחראית, אנחנו משתמשים בהשפעה שלנו כי לעודד מנהיגים לעמוד בהתחייבויות שלהן, ולשמור על הסדר הבינלאומי.

"סין רוכבת על הבטחון שאנחנו מספקים לאזור וחוברת לאיראן, ובאותו הזמן רוצה להיות חברה של בנות הברית שלנו במפרץ. ביג'יין לא יכולה לאחוז את המקל משני קצותיו. הביטחון של מחצית מייבוא הנפט של סין תלויה בריסון ההנהגות השלילית של איראן שמאיימת על האזור".

שנקר שב וחזר על המחויבות העמוקה של ארה"ב לביטחונה של ישראל. "שאלו את עצמכם: האם סין תרצה אי פעם, או תוכל להניע שותפים או לתת את הערבויות ההכרחיות להוביל מדיניות כמו הסכמי אברהם? ולהגן על ישראל כשהיא מאוימת?"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture