"סלאם עליכום": המשלחת המשותפת נחתה בבירת מרוקו – נתניהו התקשר • צפו

הטיסה נחתה ברבאט במסגרת הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו. פקיד אמריקני בכיר אמר כי "הנסיעה מרגשת והיסטורית. אנו מקווים שאחריה יהיו עוד טיסות ישירות רבות בין ישראל למרוקו ולהיפך". נתניהו לנסועי המטוס: "אני מבקש למסור באמצעותכם את ברכתי למלך מרוקו"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד


צילום: מתוך הטוויטר של אבי ברקוביץ'

טיסת המשלחת הישראלית-אמריקאית נחתה היום (שלישי) ברבאט בירת מרוקו במסגרת הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו. המשלחת יצאה הבוקר לרבאט בטיסה ישירה ראשונה בין שתי המדינות, על מנת לחתום על שורה של הסכמים בתחומי ויזות תעופה, שיתוף פעולה בתחום המים ופיננסים והשקעות.

בראש המשלחת הישראלית עומד ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן-שבת, ואת המשלחת האמריקנית מוביל יועצו הבכיר וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר. השניים צפויים להיפגש עם מלך מרוקו בהמשך.

במהלך הטיסה ההיסטורית ניכרה התרגשות רבה. פקיד אמריקני בכיר אמר כי "הנסיעה מרגשת והיסטורית. אנו מקווים שאחריה יהיו עוד טיסות ישירות רבות בין ישראל למרוקו ולהיפך". קפטן הטיסה ינון הדר, פנה בקשר האווירי בפעם הראשונה לפיקוח האווירי בקזבלנקה ובירך אותם: "סלאם עליכום".

עם נחיתת המשלחת הישראלית במרוקו, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קברניטי המטוס ועם אנשי המשלחת הישראלית-אמריקנית שנחתו ברבאט, מרוקו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, "מרחבא ביקום, אני מתרגש מאוד לדבר איתכם. זאת טיסה היסטורית, פריצת דרך נוספת לשלום. שלום אמיתי, עם כבוד הדדי, מתוך עוצמה, שלום תמורת שלום".

עוד אמר נתניהו, "אני רוצה לחדד שמדובר בארבעה הסכמי שלום תוך ארבעה חודשים. אנחנו יוצרים עידן חדש של שלום, שגשוג ותקווה לאזור שלנו, לעמים שלנו, לעתיד שלנו. אני מבקש למסור באמצעותכם את ברכתי למלך מרוקו שעושה דבר היסטורי. אנחנו משנים את עתיד שני העמים, שאמנם קשורים זה בזה בצורה נפלאה, אבל הטיסות הישירות, פתיחת המשרדים וכל מה שיבוא בהמשך מסמלים עידן של שלום מופלא. אני מברך את מלך מרוקו על החלטה שהיא כ"כ חשובה לכולנו".

שרת התחבורה מירי רגב אמרה: ״כמי שנמנית על עדת יוצאי מרוקו זהו יום מרגש במיוחד לעם ישראל כולו ולי באופן אישי. אני רוצה לברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהביא את הסכמי השלום ההיסטוריים ולאחל לו, שימשיך עוד שנים רבות להוביל את ישראל לשלום מתוך עוצמה, עם הסכמי שלום חדשים ונוספים שיביאו לשגשוגה של ישראל וביצור ביטחונה בכל המרחב כולו״.

כזכור, מוקדם יותר היום דווח כי בעוד ישראל נסגרת לעולם בשל מוטציית הקורונה, מנמל התעופה בן-גוריון יצאה היום (שלישי) טיסה היסטורית ישירה לרבאט בירת מרוקו, של משלחת ישראלית-אמריקנית משולבת. כמו במסעות הקודמים לאיחוד האמירויות ובחריין, גם הפעם בכירי הבית הלבן ובכירים ישראלים יהיו על טיסת אל על, שקיבלה את המספר 555.

בראש המשלחת עומדים יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת. קושנר אמר בטקס בנתב"ג לפני ההמראה כי "אנחנו רואים עכשיו חזרה למצב נורמלי שבו יהודים ומוסלמים חיים ביחד. רוצים לחתום על שורה של הסכמים היום כדי להשיג שלום חם בין ישראל למרוקו".

רגע לפני שהמריאה טיסת אל על 555 לרבאט, אמר קושנר כי הוא מקווה שהטיסה למרוקו תיצור את אותו מומנטום שקיבל תהליך הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות. "בנסיעה הראשונה של הנשיא טראמפ לסעודיה וישראל רצינו לטוס ישירות מריאד לנתבג", הוסיף יועצו של טראמפ, "עבדנו קשה להשיג אישור לטיסה הישירה והיום הדברים נראים אחרת לגמרי".

ראש המל"ל בן שבת אמר בטקס לפני ההמראה כי "אנו יוצאים בטיסה ישראלית ישירה והיסטורית. מתוך כוונה לפרוט להישגים מעשיים את ההסכם שהושג. ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו. אנו רואים בהתגשמות נבואת הנשיא ישעיה: שלום שלום, לקרוב ולרחוק, אמר ה". הוא הוסיף: "כוונתנו היא לפרוט לסיכומים מעשיים את ההישג המדיני. נדון בקשרי תעופה, חקלאות כלכלה ומים".

בין החברים הנוספים במשלחת: בי ברקוביץ נציג טראמפ למשא ומתן בין-לאומי, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ומנכ"ל משרד ראש הממשלה צחי ברוורמן. במשרד החוץ ציינו כי קישוט המטוס נועד "לשקף את המסורת התרבותית המשותפת". "אנו באל על גאים לקחת חלק במהלך היסטורי זה בהתהוותו ונערכים לביצוע הטיסה המרגשת", נמסר מהחברה. הטיסה צפויה להימשך כשש שעות.

לצד דיונים על הנורמליזציה, צפויים להיחתם הסכמים לשיתוף פעולה, בהם הסכם תעופה שיאפשרו טיסות ישירות. המשלחות ידונו גם בפתיחת משרדים דיפלומטיים ברבאט ובתל אביב ובהסכם אשרות בין המדינות. בשל החשש מהמוטציה של נגיף הקורונה, בחנו אתמול בישראל לקצר את הביקור.

לפי התכנון, המשלחת תשהה במרוקו כיממה ותשוב לישראל ביום רביעי בצהריים. עם זאת, בשל ההגבלות החדשות שהטיל קבינט הקורונה, ייתכן שהביקור יקוצר ליום אחד. במהלך הביקור צפויים הבכירים הישראלים לקיים מרתון פגישות עם עמיתיהם המרוקנים. בין היתר מתוכננת פגישה בין ראש המל"ל בן שבת לבין ראש ממשלת מרוקו, סעד א-דין אל-עות'מאני.

צילומים: משרד החוץ של מרוקו

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture