צילומים: עמוס בן גרשום / לע"מ

ראש המל"ל וקושנר נפגשו עם מלך מרוקו – נציגויות רשמיות ייפתחו בתוך כשבועיים

המשלחת הישראלית-אמריקנית פגשה במלך מוחמד השישי ובאופן חריג חתמה על הסכמי הנורמליזציה בארמונו. סוכם על פטור מוויזות לנושאי דרכונים רשמיים ומזכר הבנות בנושא הסכמי תעופה. בן שבת במרוקאית: "מתקשה להסתיר את התרגשותי - אבי, אמי ואחיי נולדו כאן" • צפו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו


היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן-שבת נפגש הערב (שלישי) בשליחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם מלך מרוקו מוחמד השישי בארמונו ברבאט, יחד עם היועץ הבכיר לנשיא ארה״ב ג׳ארד קושנר. ראש המל"ל בן-שבת הזמין את המלך, בשם ראש הממשלה נתניהו, לבקר בישראל.

בפגישתם, שהתנהלה בשפה הערבית-מרוקאית, דנו ביחסים הנרקמים בין המדינות. המלך ציין כי פניו לבניית יחסים עמוקים, מלאים וארוכי טווח בין שתי המדינות. כמו כן, חתמו נציגי שתי המדינות על מספר הסכמים בנושאים שונים: פטור מוויזות לנושאי דרכונים דיפלומטיים ודרכוני שירות, שיתוף פעולה בתחום המים, שיתוף פעולה בתחומי הפיננסים וההשקעות והסכם נוסף לשיתוף פעולה בתחום התעופה האזרחית וטיסות ישירות בין המדינות.

בביקור נחתמו חמישה הסכמים: הסכם מסגרת לחידוש היחסים הדיפלומטים; הסכם מים (ישראל תספק טכנולוגיות התפלה למרוקו), הסכם בריאות, והסכם פיננסים. עוד סוכם על פטור מוויזות לנושאי דרכונים רשמיים וגובש מזכר הבנות בנושא הסכמי תעופה. באופן יוצא דופן פתח מלך מרוקו מוחמד השישי את ארמונו לשיחות עם המשלחת הישראלית שהתקבלה בשטיח אדום – ושם נחתמו ההסכמים.

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, בירך במסיבת עיתונאים חגיגית ברבאט על חידוש היחסים הרשמיים עם מדינת ישראל. "זה יום היסטורי", אמר בוריטה, "חתמנו היום בפגישה עם המלך על הודעה משולשת על שיתוף פעולה בין ישראל, מרוקו וארצות הברית. החלטנו על פתיחת עידן חדש ביחסים בין ישראל למרוקו".

במסגרת ההסכמות, הבהיר בוריטה, "שלוש המדינות מכירות בעמדת מלך מרוקו בנושא הפלסטיני ולגבי שמירת האופי המיוחד של ירושלים". הוא ציין כי "כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל למרוקו ישרת את שתי המדינות ויסייע לשלום וליציבות באזור". לדבריו, המדינות הסכימו כי הנציגויות הדיפלומטיות ברבאט ובתל אביב ייפתחו תוך שבועיים.

קושנר אמר: "אנחנו פותחים את הדלת לעידן חדש של שיתופי פעולה. שתי המדינות הסכימו על חידוש מלא של היחסים הדיפלומטיים ופתיחת משרדים, הן יחתמו על מספר הסכמים ועוד הסכמים יגובשו. אני בטוח שמרוקו תתחרה באיחוד האמירויות על היעד הכי מבוקש לישראלים", הוסיף בחיוך.

בן-שבת, בן לעולים ממרוקו, נאם בערבית-מוגרבית: "אחינו בני המגרב, א סלאם עליכום. השלום עליכם וירבה האל את טובכם. שנים רבות ייחלנו לרגע הזה, אנו מלאי רגשי תודה וברכה. אני מתקשה להסתיר את התרגשותי – פניי מעידות עליה, ליבי שמח, מי ייתן והשמחה תמלא אתכם ואותנו".

בכיר השב"כ לשעבר הוסיף בערבית: "אדוני שר החוץ של מרוקו, אני גאה לעמוד כאן היום, כראש המשלחת הישראלית הרשמית לכינון היחסים עם מרוקו. הגענו לכאן בטיסה מסחרית, ישירה, טיסה ישראלית היסטורית – הגענו לכאן כדי להפוך את החזון למציאות. בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבקש להעביר הערכה עמוקה להוד מלכותו, מלך מרוקו מוחמד השישי, על מנהיגותו האמיצה וחזונו מרחיק הראות. הקשרים העמוקים בין ארמון המלוכה והעם המרוקני לבין יהודי מרוקו, הם שם דבר בכל העולם. הם יהוו גשר בין מדינותינו, היסוד שעליו ייבנה השלום בין העמים. ברשותכם, אשוב לדבר בערבית מוגרבית".

בערבית-מוגרבית הוסיף: "הפסוק אומר: "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך". היום הזה הוא יום מיוחד לגביי, לא רק לאור משמעותו המדינית.
אבי המנוח רבי מכלוף-כליפה, ותיבדל לחיים ארוכים – אמי עזיזה, וכן אחיי הגדולים ממני, נולדו כאן, למדו, התחנכו וחיו כאן, לפני עלייתם לישראל. אני, וכמוני רבבות ישראלים, גדלנו על סיפוריהם של אבותינו, שחיו כאן בנחת, ברווחה ובשמחה. הם לא חדלו לספר, לא הפסיקו להלל".

"השפה הערבית-המוגרבית שגורה בפי מן הימים בהם נהגו אבותינו להתאסף יחדיו, מידי ערב, בשעה שבע וחצי, להצמיד את אזניהם למכשיר רדיו קטן שממנו בקעה מהדורת חדשות בשפתם: "קול ישראל מירושלים, האזינו עכשיו לחדשות, בערבית-מוגרבית". מנהגי יהדות מרוקו, עדיין חיים בקרבנו, בביתינו, בבתי-הכנסת, בלבבות, אצל בנינו. דבר לא יישכח. ליחסי כבוד ואמון – אין מחיר ותמורה", סיפר ראש המל"ל בהתרגשות.

בערבית הוסיף: "אדוני שר החוץ של מרוקו, אין גבול לשיתוף-הפעולה שנוכל לפתח בינינו: בתחומי התעופה, החדשנות, המדע, הבריאות, החקלאות ובתחומים רבים אחרים. כידידים וכשותפים אמיתיים, נשנה את האזור לטובת עמינו והעמים השכנים, למען עתיד ילדינו והדורות הבאים".

"אני מבקש להודות למארחיי על קבלת הפנים החמה ומצפה בכיליון עיניים לארחם בישראל בקרוב. תודה מיוחדת והערכה רבה שלוחה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ולאנשי צוותו – היועץ הבכיר גארד קושנר והשליח המיוחד אבי ברקוביץ' אשר עמלו רבות כדי שנגיע לרגע הזה. בתבונה, בכישרון, ברגישות ומתוך אמונה עמוקה, הם פרצו דרך לשינוי פני האזור והפכו את החזון למציאות".

לסיום הוסיף בעברית: "בפתח דבריי בעברית, אני מבקש להודות לראש הממשלה על הזכות שנפלה בחלקינו להימנות על המשלחת הישראלית שבידה הופקדה המשימה לפרוט את ההישג המדיני לצעדים מעשיים. אינני יכול להסתיר את התרגשותי מהמעמד. ביטוי קלוש לתחושותיי ניתן בדברים שאמרתי, בערבית מבית אבא. הגענו לכאן בטיסה מסחרית ישראלית ישירה – טיסה היסטורית המסמלת את פתיחתם של נתיבי התעופה בין המדינות".

"בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אני מבקש להביע תודה והערכה עמוקה להוד מלכותו, מלך מרוקו מוחמד השישי, על מנהיגותו. תודה מיוחדת והערכה רבה שלוחה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ולאנשי צוותו – היועץ הבכיר גארד קושנר והשליח המיוחד אבי ברקוביץ' אשר עמלו רבות כדי שנגיע לרגע הזה. בתבונה, בכישרון, ברגישות ומתוך אמונה עמוקה, הם פרצו דרך לשינוי פני האזור והפכו את החזון למציאות".

"ליחסים עם מרוקו משמעות מיוחדת, מעבר להיבטים המדיניים והכלכליים. רבים מאזרחי ישראל, בני העדה המרוקנית ייחלו לרגע הזה. כמוני, רבים מבני הדור השני והשלישי של העולים ממרוקו, החיים בישראל, שומרים אמונים למורשת אבותינו וממשיכים את המסורת".

"מנהגים שנולדו או עוצבו כאן במרוקו, ממשיכים להתקיים בבתים רבים בישראל. כתבי גדולי ישראל, שחיו במרוקו, תופסים מקום של כבוד על מדפי הספריות, בבתי מדרש, ישיבות ואוניברסיטאות. פסקי רבני המגרב לאורך הדורות, מאירים את דרכן של קהילות רבות. המימונה שיצאה מכאן, הפכה לחג ישראלי-אוניברסלי וביטויים שונים מהשפה נשזרו בסלנג הישראלי. יהדות מרוקו הטביעה חותם עמוק על החברה בישראל – בניה השפיעו ומשפיעים בכל תחומי החיים".

"היחסים החמים בין ארמון המלוכה והעם המרוקני בכלל, לבין יהודי מרוקו והקהילה היהודית בה, הם הגשר בין שתי המדינות, היסוד שעליו ייבנה השלום בין העמים. נקים בהקדם משרדי קישור בין המדינות, נכונן קווי תעופה ישירים, נפתח את התיירות, המסחר והכלכלה, ונקיים שיתופי-פעולה במגוון תחומים – נעשה הכל כדי שיהיה שלום, חם ולבבי".

"אני מבקש להודות למארחיי על קבלת הפנים החמה ומצפה בכיליון עיניים לארחם בישראל בקרוב. בעזרת ה', יחד, כידידים וכשותפים אמיתיים, נשנה את האזור לטובת עמינו והעמים השכנים, למען עתיד ילדינו והדורות הבאים. יהא היום הזה ברכה והצלחה, והאל יחתמהו לטובה. יהי שלום בחילך – שלווה בארמנותיך", חתם בן שבת את דבריו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture