Official White House Photo by Shealah Craighead

טראמפ: "מתקפה מתועבת, מתמקד בהעברת השלטון"; דיווח: שוקל חנינה עצמית

נשיא ארצות הברית המכהן פרסם סרטון בו אמר כי "משהקונגרס אישר את התוצאות, ממשל חדש ייכנס ב-20 בינואר. זהו זמן לריפוי ופיוס". נהרג שוטר שנפגע בהתפרצות לקונגרס. ראש משטרת הקפיטול התפטר מתפקידו בשל המהומות. דוברת הבית הלבן: "מגנים את האלימות בקפיטול"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

נשיא ארצות הברית המכהן דונלד טראמפ פרסם הלילה סרטון בו גינה את המהומות שאירעו בוושינגטון, והתחייב בקולו להעביר את השלטון לנשיא המיועד ג'ו ביידן. "אני זועם על המתקפה המתועבת, אלו שנהג באלימות לא מייצגים את המדינה שלנו – והם ישלמו על כך. זה הזמן לפיוס ולאחות את הקרעים", אמר טראמפ.

"אמריקה היא, וחייבת להיות תמיד, אומה של חוק וסדר", הוסיף טראמפ. "המפגינים שחדרו לקפיטול טימאו את מקום מושבה של הדמוקרטיה האמריקנית". לדבריו, "לשרת אתכם כנשיא היה הכבוד של חיי. לכל תומכי – אני יודע שאתם מאוכזבים, אבל המסע שלנו רק מתחיל". הוא הביר כי "פנינו לכל דרך משפטית כדי לערער על תוצאות הבחירות. מטרתי היחידה הייתה להבטיח את אמינות ההצבעה".

לדברי טראמפ, "עברנו בחירות אינטנסיביות, והאמוציות גדולות. עלינו להרגיע את הרוחות ולהמשיך קדימה". עם זאת, הוא ציין גם כי הקמפיין שלו ממשיך לנקוט "בכל דרך משפטית" כדי לערער על התוצאות, וקרא לרפורמה באבטחת הבחירות. לטענת טראמפ, "המטרה היחידה שלי היא להבטיח את אמיתות התוצאות, ובכך אני נאבק כדי להגן על הדמוקרטיה האמריקנית".

עם זאת, הוא הכיר בתוצאות הבחירות ואמר כי "הקונגרס אישר את התוצאות. ממשל חדש יושבע ב-20 בינואר. ההתמקדות שלי כרגע תהיה בהעברת שלטון חלקה ומסודרת. זהו רגע שבו עלינו לעבור לריפוי ולפיוס. שנת 2020 הייתה מאתגרת עבורנו. כדי להביס את המגפה ולבנות מחדש את הכלכלה הגדולה בעולם, עלינו לעבוד יחד".


טראמפ ופנס בחדר הסגלגל, יומיים לפני הדיון בקונגרס. צילום: הבית הלבן

דוברת הבית הלבן, קיילי מקנאני אמרה מוקדם יותר הלילה בתדרוך לתקשורת: "האלימות שראינו אתמול הייתה מחרידה, הנשיא טראמפ וממשלו מגנים אותה בכל תוקף". עוד הוסיפה מקנאני כי "מי שפעל באלימות הוא ההפך מכל מה שהממשל הזה מייצג, ויש לתבוע את מי שהפרו את החוק. אנו מתאבלים על אלה שאיבדו את חייהם ועל הפצועים. זה הזמן של אמריקה להתאחד".

גורמים בבית הלבן מספרים שביממה האחרונה טראמפ היה נסער מאוד. הוא מעדיף להתבודד, ונמצא בקשר רק עם קבוצה קטנה של עוזרים נאמנים. "הוא משתלח בכל מי שמנסה להתקרב אליו – כולל סגנו מייק פנס", נטען. היום אמור טראמפ לעזוב את הבית הלבן ולשהות בסוף השבוע במעון הנופש הנשיאותי בקמפ דיוויד.

חלק ניכר מהזעם של טראמפ מופנה לכיוונו של פנס, שחיסל סופית את הסיכוי שלו לבטל את תוצאות הבחירות ולהישאר בבית הלבן. אחד הגורמים סיפר שבפגישה השבוע, לקראת ישיבת הקונגרס, טראמפ נזף קשות בסגנו. הסנאטור הרפובליקני ג'ים אינהוף, ששוחח שלשום עם פנס, סיפר: "אני מכיר את מייק פנס מאז ומתמיד. מעולם לא ראיתי אותו כועס כל כך".

ב'ניו יורק טיימס' דווח כי טראמפ, שוקל להעניק לעצמו חנינה רגע לפני תום כהונתו. המהלך עלה כאפשרות ממשית בבית הלבן בשבועות האחרונים. לדברי שני גורמים בוושינגטון שלקחו חלק בדיונים בסוגיה, בכוונתו טראמפ לעשות כן בימים האחרונים של כהונתו. ככל הנראה שטראמפ מתכוון "לבטח" את עצמו מעבירות שביצע לכאורה במהלך תקופת כהונתו.

לא ברור הקשר בין הדייוח לניסיון ההשתלטות על גבעת הקפיטול אמש. התובע הכללי של וושינגטון הודיע הערב שהוא בוחן את כל מי שהיה מעורב בהתפרעויות – כולל את מעורבותו של הנשיא טראמפ בשלהוב המוחים. "אנחנו בוחנים את כל המעורבים ואת כל מי שהיה לו חלק באירועים", הבהיר והדגיש: "אם יימצאו ראיות לעבירות פליליות מצדם – הם יואשמו".

בתוך כך, רשת CNN דיווחה כי שוטר משטרת הקפיטול שהותקף במהלך במהומות האלימות נהרג. מספר המתים באירוע עומד כעת על חמישה. כמו כן, מפקד משטרת הקפיטול הודיע על התפטרותו בעקבות המהומות. בד בבד, מפכ"ל משטרת הקפיטול הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו לאחר האירועים.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture