Official White House Photo by Shealah Craighead

שבוע גורלי באמריקה: מחר יחל הליך ההדחה של הנשיא טראמפ

הקונגרס יפתח בהליך דחה רשמי של הנשיא, במסגרתו יואשם הנשיא ב"הסתה להתקוממות". זאת בהתאם לחוקה האמריקנית שמאפשרת הליך הדחה במקרים של בגידה, שוחד, או פשעים חמורים אחרים. בשלב הראשון נדרש רוב בבית הנבחרים אותו לא יתקשו הדמוקרטים להשיג

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מחר (שני) צפוי הקונגרס לפתוח בהליך דחה רשמי של הנשיא טראמפ, במסגרתו יואשם הנשיא ב"הסתה להתקוממות". זאת בהתאם לחוקה האמריקנית שמאפשרת הליך הדחה במקרים של בגידה, שוחד, או פשעים חמורים אחרים. בשלב הראשון נדרש רוב בבית הנבחרים אותו לא יתקשו הדמוקרטים להשיג. בשלב הבא, נדרש רוב של שני שלישים בסנאט – שהסיכויים להשיגו קלושים למדי. לכך נוספת העובדה שהקונגרס נמצא בפגרה, ועל מנת לכנס אותו בימים אלו נדרשת הסכמה גורפת בקרב כל 100 הסנאטורים.

אפשרות נוספת היא הפעלת התיקון ה-25 לחוקה האמריקנית, שאושר ואומץ בשנת 1967 בעקבות רצח הנשיא קנדי ב-1963, עוסק באפשרות להדיח נשיא שהוגדר "לא כשיר" לכהן בתפקיד. הפסקה הרביעית בתיקון לחוקה מפרט את התנאים להדחת נשיא ש"לא מסוגל לבצע את תפקידו", אך לא מתפטר באופן עצמאי.

כוונת הכותבים של התיקון ה-25 לחוקה היא להציע פתרון למצבים שבהם הנשיא מוגבל בביצוע תפקידו, מבחינה פיזית או מבחינה נפשית. חלק מהמומחים בארה"ב מרחיבים את ההגדרה החוקתית וטוענים כי מדובר גם על נשיאים ש"לא כשירים באופן מסוכן" למדינה. עם זאת, הם לא מפרטים מה מגדיר את המצבים שבהם נשיא נחשב "מסוכן".

כדי להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה האמריקנית, סגן הנשיא מייק פנס ורוב חברי הקבינט של הנשיא טראמפ צריכים להכריז עליו כלא כשיר לבצע את תפקידיו ולהדיחו מהתפקיד. סגן הנשיא פנס יקבל על עצמו את סמכויות הנשיא במקרה כזה. דרך הפעולה הזו הייתה על הפרק בימים האחרונים, אולם לא סביר שאכן תופעל. זאת לאור הסיכויים הנמוכים למצוא שמונה חברי קבינט שיתמכו במהלך, ודיווחים על סירוב מצד פנס להפעיל את הסעיף.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה ביום שישי האחרון כי הדמוקרטים מצידם מוכנים להתקדם עם הדחתו של טראמפ מתפקידו ימים ספורים לפני סוף הכהונה – אם לא יתפטר על דעת עצמו. לדמוקרטים מצטרף מספר הולך וגדל של רפובליקנים שמתכוון לתמוך במהלך, בעקבותיו טראמפ יעזוב את תפקידו לפני ה-20 בינואר – אז יושבע ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב.

הראשונה שקראה לטראמפ להתפטר הייתה הסנאטורית הרפובליקנית ליסה מורקובסקי מאלסקה, שאמרה: "אני רוצה אותו בחוץ. הוא גרם למספיק נזק". הנציג הרפובליקני באילינוי, אדם קינזינגר, הודיע כי יתמוך הפעלת התיקון ה-25 לחוקה ובהליך ההדחה של הנשיא המכהן.

בתוך כך, סגן הנשיא היוצא של ארה"ב מייק פנס יגיע להשבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס ב-20 בינואר, זאת בניגוד לנשיא דונלד טראמפ שהבהיר כי לא יגיע לאירוע. כך אישר הלילה גורם בכיר בממשל האמריקני. בימים האחרונים עמד פנס במרכז הסערה בבירה וושינגטון ואף ספג איומים לחייו. ביידן התייחס בליל שבת להודעתו של טראמפ שלפיה לא ישתתף בהשבעתו: "זה טוב שהוא לא יגיע. הוא לא מתאים לתפקידו". על פנס: "הוא מוזמן להשתתף".

בשעות שלפני המהומות בגבעת הקפיטול, שבשיאן פרצו תומכי טראמפ לקונגרס, הבהיר פנס שאין בסמכותו לערער על בחירת האלקטורים – הנשיא היוצא לא היה מרוצה מכך ושלהב את המפגינים נגד סגנו. "למייק פנס לא היה האומץ לעשות את מה שהיה צריך כדי להגן על ארצנו ועל החוקה", צייץ בטוויטר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה לא נקרא הליך הדחה, בית הנבחרים יכול רק להגיש לסנאט כתב אישום, ואם יש 34 רפובליקנים שמתנגדים, אז חבל על הדיו של כתב האישום

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture