צילומים: פלאש 90

61 חתימות ותמיכה ביעלון: נחשף – כך כמעט הפילה כחול לבן את נתניהו

רבים במערכת הפוליטית פיקפקו בהיתכנות של אי-אמון קונסטרוקטיבי, אולם השר לשעבר יזהר שי משוכנע היום שהוחמצה הזדמנות להדיח את ראש הממשלה ולמנוע בחירות. לטענתו, הוא בישר לגנץ שיש להם 61 ידיים, כולל שני ח"כים מהימין, וסיכום על מינוי יעלון לראש ממשלה זמני

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

השר לשעבר ממפלגת כחול לבן יזהר שי היה בין אדריכליה של תוכנית שאם הייתה מצליחה לא היינו היום בבחירות רביעיות. הרעיון היה להפיל את נתניהו ולהמליך את בוגי יעלון לראש ממשלה זמני למשך שנה. רבים במערכת הפוליטית לא התייחסו ברצינות לרעיון, אבל מבחינת שי זו הזדמנות אמיתית שהוחמצה. "היה ניתן למנוע את הבחירות", הוא טוען לאחר שעזב את גנץ וכחול לבן לטובת תל"ם של יעלון. – כך נחשף הבוקר ב'ידיעות'.

היה זה בסוף חודש אוגוסט, הכנסת אישרה את פשרת האוזר, שדחתה את אישור התקציב, אולם המשבר בין הליכוד וכחול לבן עדיין לא נעלם. שי אמר לגנץ: "רוטציה לא תהיה. הולכים לבחירות. בוא נשלוט באירוע עם סדרה של יוזמות. אנחנו יודעים עם מי יש לנו עסק".

שר המדע באותו זמן הציג לגנץ את הרעיון להתלכד סביב יעלון. "כדי לקבל תמיכה מסיעות הבית זה היה חייב להיות בוגי משום שהוא נחשב ממלכתי", מסביר שי, "אחר כך החרדים יוכלו להצטרף כי הם מעריכים אותו. היה ברור שיאיר לפיד זה לא מעשי. הערכנו שאם זה בוגי, בסיטואציה מסוימת גם בנט יכול להצטרף וגם ח"כים מהליכוד. רצינו תמיכה של הרשימה המשותפת, ובוגי לא נחשב שמאל ולכן ממשלה בראשותו הייתה מתקבלת".

שי נפגש עם יעלון בכנסת והציג לו את פרטי המהלך. "הוא חשב והסכים, אבל היה קצת חשדן", הוא מספר. יעלון ביקש משי לוודא שגנץ באמת עומד מאחורי היוזמה. המגעים בין שי לבוגי נמשכו כחודשיים. "כל הזמן וידאתי שבני עומד מאחורי הדברים ומסרתי את זה לבוגי", שי מספר. "סיכמנו שנתחיל לבדוק בסיעות הבית האם נקבל תמיכה. האתגר היה להביא אנשים מהימין. היה ברור שהאוזר והנדל לא יסכימו והיה צריך למצוא שניים במקומם".

באמצע נובמבר שי הצליח, לדבריו, לגייס 61 חברי כנסת שיתמכו באי-אמון קונסטרוקטיבי שיפיל את הממשלה. "היו לנו 59 ידיים בעד", הוא מסביר, "15 של המשותפת, 17 יש עתיד־תל"ם, 16 כחול לבן והעבודה, 3 מרצ, מרב מיכאלי וישראל ביתנו 7. אני הבאתי לחגיגה שני חברי כנסת מהימין – כל אחד מהם נתן לי התחייבות, כל אחד עם סיפור מיוחד. אני לא יכול להגיד מי הם כי יאיימו עליהם. בשלבים מסוימים היו לנו אפילו יותר מ־61, עוד אחד או שניים".

ב-17 בנובמבר כאמור הודיע שי לגנץ שיש לו 61 ח"כים. בערב התקיימה שיחת זום בהשתתפות גנץ, שניים ממקורביו ושי. "עברנו על רשימת ה-61", שי מספר. "בני חשש מתרגיל מסריח וביקש ממני למצוא עוד שתיים-שלוש ידיים כדי שלא ניפול אם מישהו יתחרט או עובד עלינו. חזרתי לחיפושים. תיכננו ליל חניונים משלנו. הרעיון היה להטעות את נתניהו. היה חשש מלחצים גדולים על ח"כים מהימין ולכן הרעיון היה לעשות את זה בהפתעה גמורה. בוגי דיבר עם בנט כדי שיתמוך, אבל הוא רצה בחירות. היה באופוריה, 21 מנדטים בסקרים, והעסק התחיל להתמסמס. אני לא אומר שבנט הרס את זה, אבל אם הוא היה פועל קודם עבור האינטרס הציבורי, הייתה לנו היום ממשלה אחרת".

שי מוסיף: "התחלנו לשמוע רעשים שנתניהו מתקרב לרשימה המשותפת. אני לא מוציא מכלל אפשרות שהוא שמע על הדיל איתם והלך אליהם כדי למנוע את הפלת הממשלה שלו. בסופו של דבר, גנץ החליט לא לעשות את האירוע הזה. התאכזבתי שזה לא קרה". שי אף טוען כי הוסכם שהממשלה בהנהגת יעלון תכלול רק 18 שרים ותעביר מספר חוקים של מלחמה בשחיתות ובהם הגבלת קדנציות לראש הממשלה, ומניעת כהונה תחת כתב אישום.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture