Yonatan Sindel/Flash90 • וידאו: ארגון בצדק

עדות: "נרטבתי מהבואש וגם על התינוק היה. הוא התחיל לצרוח מכאבים"

ארגוני זכויות אדם פנו אל מפכ"ל המשטרה בדרישה לעצור את השימוש במכת"זית ובהתזת מי בואש בהפגנות הציבור החרדי, בניגוד לחוק • במכתב המפורט, הביאו עדויות מזעזעות על שימוש אסור ובהתזה ישירה כלפי בנייני מגורים ועוברי אורח תמימים ברחוב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

ארגוני זכויות האדם, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל והאגודה לזכויות האזרח בישראל יצאו במכתב משותף למפכ"ל החדש של משטרת ישראל, קובי שבתאי, בדרישה כי יעצור את השימוש במכת"זיות ובבואש נגד הציבור החרדי.

"על פי עדויות רבות שהגיעו לאגודה לזכויות האזרח ולוועד נגד עינויים, בין היתר באמצעות התארגנות בצדק הפועל בקהילה החרדית, נעשה בשבועות האחרונים שימוש נרחב ובלתי מידתי במכת"זית ובנוזל בואש בשכונות חרדיות, תוך התעלמות מכללי הזהירות ובניגוד לכללים המנחים שנקבעו בפסיקת ביהמ"ש העליון ובנהליה של המשטרה עצמה".

"הלכה למעשה, התנהלות זו מהווה ענישה קולקטיבית כלפי אוכלוסייה שלמה, ללא אבחנה בין מפרי סדר לבין עוברי אורח, בין בגירים לילדים ובין הפגנה בשטח פתוח לבין בתי מגורים".

הארגונים דורשים כי "לאור זאת, יש לחדול לאלתר מהשימוש באמצעים אלו לתכלית של ענישה, לתחקר את האירועים שבהם נעשה שימוש בניגוד לנהלים ולהבטיח כי השימוש בהם יתבצע באופן מידתי בלבד ובהתאם לנהלים".

הם צירפו לפנייה עדויות וסרטונים המתעדים התזה לתוך חלון של בית פרטי; לתוך חצר פרטית כאשר הרחוב ריק ממפגינים; התזת בואש באופן חסר אבחנה תוך פגיעה בעוברי אורח; התזה ישירות לעבר חלון בית פרטי, תוך שבירת חלון כאשר הרחוב ריק ממפגינים.

למכתב צירפו מספר עדויות: "יצאתי ביום ראשון בתאריך י"א שבט באזור השעה עשר לרחוב על מנת לבצע קניות… פתאום אני חוטפת שפריץ של מים מסריחים לתוך החדר כאשר נהיתי ספוגה במי הבואש כל בגדיי הלכו לאיבוד הפסדתי יום עבודה עקב כך שהיתי צריכה לנקות את הגועל הזה ועדיין לא מפסיק להריח ממני".

עדות נוספת: "הלכתי בגאולה ביום ראשון, יא' שבט בשעה 30:12 בצהריים עם תינוק בן 5 חודשים לכיוון בית המרקחת ברחוב עמוס. פתאום ראיתי מרחוק מכתז"ית והוא מתחיל להתיז מי בואש במרחק של מאות מטרים. התחלתי לרוץ וכמעט התגלשתי כי הכל היה רטוב. נרטבתי כל כולי עם מי הבואש וגם על התינוק היה. הוא התחיל לצרוח מכאבים, ראיתי שכל הפנים שלו אדומות וצורב לו בעיניים. לא יכולתי אפילו להתפנות אליו כי כל כולי רטובה ומסריחה ורצתי הביתה כל עוד רוחי בי. בבית הפשטתי לו את הבגדים, שטפתי לו את הפנים והוא עדיין סבל ובכה ומלא כוויות. המים חדרו גם לרגליים מבעד לבגדים. שמתי לו מיד ספריי של אלוורה לכוויות ועשיתי לו כמה אמבטיות ועדיין לא הוטב לו והריח לא עבר".

עדות: "הגיעו כוחות משטרה, ולמרות שאין כאן מפגינים אלימים, הבואש החל להשפריץ לכל עבר ,ללא כל התראה או אבחנה: על עצים, על בניינים, על רכבים חונים, רכבים נוסעים, לתוך מרפסות שעמדו בהם אנשים – ממש לגובה. יש לציין כי כל המפגינים שעמדו רק צעקו ולא השתמשו באלימות. אין סיבה להעניש את כולם בענישה קולקטיבית, ולהפוך את המקום שבו אנחנו גרים לזירת מלחמה. הרחובות מסריחים כעת בצורה נוראית, הבתים מסריחים מבפנים, אי אפשר לנשום. הנשים והילדים סובלים ומסויטים, וזה נורא ומזוויע".

במכתב הארוך והמפורט הם מביאים עוד שורה ארוכה של אירועים בהם המשטרה עשתה שימוש, רק בשבועות האחרונים במכת"זית ובבואש בניגוד לנוהל. באחד המקרים בעיר בית שמש, אישה נזקקה לטיפול רפואי ונערה פיתחה תגובה אלרגית.

הם מפרטים בהמשך המכתב מדוע השימוש במכת"זית באזורי מגורים ולעבר אנשים מנוגד לנוהל המשטרה ולפסיקות מפורשות של בג"ץ בנושא, ולכן הם דורשים את הפסקת השימוש בו בהפגנות של הציבור החרדי.

לסיום הם מבקשים לאסור כליל שימוש בבואש בשכונות מגורים; לוודאי כי לא מבוצע שימוש במכת"זית בקרבת תינוקות, ילדים ונשים בהריון; לאסור על התזה לעבר בתים, חדרי מדרגות, חלונות, בתי כנסת ומקומות סגורים אחרים; לאסור על התזת מכת"זית לעבר עוברי אורח. ככל שלא ניתן להימנע מכך בשל אופיו של האמצעי – יש להימנע כליל משימוש באמצעי; לרענן את הנהלים וההנחיות הניתנות למפעילי מכת"ז לפני כל יציאה לשכונות חרדיות; לבצע תחקיר משטרתי על אופן השימוש במכת"זית ובבואש במועדים ובמקומות המפורטים במכתבנו, לאור העדויות והתיעוד שהוצגו לעיל.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני לא חרדי. אני גר בישוב הסמוך למעלה אדומים. ברור כי ההתייחסות האלימה והמכוערת של השוטרים לחרדים ללא הבחנה, כענישה קולקטיבית איננה דבר לא הגון ולא הוגן!!! יחד עם זאת, אני מציע כדי להפסיק התנהלות כזאת, שחרדים שנפגעו ללא עוול בכפם רק בשל היותם ברחוב וכו', להתארגן ולהגיש תביעות ייצוגיות בשל כל אירוע ואירוע של המשטרה מול קבוצות חרדים – נגדם פעלו ברחוב/בישיבה ובכל מקום, אם בהתזת בואש מול כולם ואם בכל התנהלות אלימה אחרת. רק כך, תופסק אלימות השוטרים!!! מה עוד שאותם חרדים יקקבלו פיצויים ולא מעט!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture